Friday, December 4, 2009

Agar2 Roti



Salam semua, menu minum petang ari ni adik bongsu aku yang sediakan, sebenornya dia nak wat puding roti marble (resepi hana), tapi takut tak jadi tang marble tu, sudahnya tuko wat agar2 roti yang lebih senang katanya lah. Rajin betul adik aku yang sorang ni buat dessert..menjadi  dan sedap lak tu..aku cuma jadi tukang tangkap gambo jer..memandangkan cameraman profesional haku ada kelas hu..hu..hu..sapa lagi kalau bukan hubby aku yang sgt kebizian skrg ni..Tu ler pasal pic suma jadi ntah hapa2 ntah. Korang layan je la..Ops terlupa lak resepi agar roti kepunyaan hana yang dok kat jepun nun...Hana, saya kopi pes resepi kat sini yea ;

Ada sapa2 nak agar2 tak? Sila angkat pinggan masing2..masih byk lagi ni..Tapi kalau tak cukup gak korang amek resepi kat bawah tu kena wat sndiri la ha..ha..ha.. (kijam tul) pinjam ayat hana jap ahaks

Bahan-bahan 

  • 4 keping roti
  • 2 biji telur
  • 1/2 cawan susu pekat
  • 1 tin susu cair 170ml (1cawan arcopal)
  • 8gram serbuk agar2 (kat mesia agar2 10g)
  • 1/2 cawan gula - bleh kurangkn
  • 2 sudu besar butter/marjerin (cairkan)
  • 31/2 cawan air (4cawan)

Cara-cara

  1. Didihkan air,serbuk agar2 n gula ke dalam periuk.
  2. Blend roti,telur,susu pekat n susu cair. Kemudian masukkan dalam periuk agar2 yg sudah didih td.
  3. Masukkan butter/marjerin dan kacau rata sampai agak2 pekat.
  4. Tuang dalam acuan. Bleh la letak pewarna apa2 kat atas tuh dan lorek2kan dgn lidi.
  5. Masukkan peti ais beberapa jam sebelum mkn...dah siap...
  6. SeLaMat MeNcUbe.... 

5 comments:

kak rosaliza said... Balas

salam rajinnya bongsu buat puding ya,

lina_pg said... Balas

memang rajin sggh si kecik tu wat pudding..sedap plak tu

Azmiezas said... Balas

Lawanya agar2 u...mcm sayang nak makan pulak..

E-na Zarina said... Balas

cantik menarik tertarik ngn puding roti tu...mesti dh abis kn...

lina_pg said... Balas

azmiezas> heh..heh..adik kite yg wat keras tgn tu..skali tgk cam kek plak

E-na> dah abes la..sket jer tu..anak2 suka mkn jap jer dh abes..

klik2 my nuff

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...