Sunday, May 30, 2010

Pancake

Salam suma, dah bekfast ke? ari ni kami bf ngan pancake..semangat berkobar2 nk wat pancake. Tgk resepi kat umah DJ cam senang jer..rasanya tepung naik sendiri mmg ada lagik...Apa lagi pg tadi godek2 la kat dapur..huh..sekali tengok tepung naik sndri dah expired bulan Mac2010..hmmm..time aku tengah 'mabuk' xleh masuk dapur...lagipun lama tak mem'baking' tak perasan la...Tengah semangat membara neh aku taram je la ngan tepung gandum ha..ha..ha..
Kalau korang nak tengok pancake suci mulus, bleh tgk kat umah DJ , tengah cuti blogging la ni atas urusan peribadi...missed you DJ. Minta izin C&P resepi ya :

Pancake (Chef Hajar)  
3 sudu besar butter-dicairkan 
1 biji telur 
1 cawan tepung naik sendiri (sy gn tpg gndum jerr) 
1 sudu teh baking powder 
1 sudu besar gula 
1 cawan susu segar ( tuko ngan susu cair ) 
1 sudu besar jus lemon - (x letak pun ) 
secubit garam ( terlupa nk boh )
                  Cara-Cara :
                  1. Campurkan semua bahan, guna blender...blend sebati
                  2. Biarkan adunan selama 10 minit
                  3. Tuangkan sesenduk adunan dlm kuali non stick yg tlh panas
                  4. Balikkan adunan bila nampak permukaannya berbuih (tggu hgga prmukaan xcair baru t'blikkan)
                  5. Biarkan seketika, bolehlah diangkat

                  Ada rupa pancake ke cenggini?? kalau DJ tengok mesti gelak besar...leper semacam jerr..
                  Dah letak madu..ready utk ngap...kalau harsey syrup lg best...

                  No comments:

                  LinkWithin

                  Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...