Sunday, July 4, 2010

Pancake...Lagi

Salam
Dah tengahari baru bleh tayang menu bf ari ni..mmg agak lambat nak siapkan pancake ni..anak2 pun tak sabar nak makan...kali ni wat xlah ternipis sangat cam pestaim wat aritu..tq utk kaknor ganu n hana utk tips2 yg diberikan..tapi kali ni saya agak malas nak cairkan butter, jadi sy tuko ngan olive oil jer..saya C&P dr umah DJ resepi bleh tengok kat SINI

Resepi Pancake (Chef Hajar)  
Bahan-Bahan:
3 sudu besar butter-dicairkan 
1 biji telur 
1 cawan tepung naik sendiri 
1 sudu teh baking powder 
1 sudu besar gula 
1 cawan susu segar ( tuko ngan susu cair ) 
1 sudu besar jus lemon - (x letak pun ) 
secubit garam ( terlupa nk boh )

Cara-Cara :
1. Campurkan semua bahan, guna blender...blend sebati
2. Biarkan adunan selama 10 minit
3. Tuangkan sesenduk adunan dlm kuali non stick yg tlh panas
4. Balikkan adunan bila nampak permukaannya berbuih (tggu hgga prmukaan xcair baru t'blikkan)
5. Biarkan seketika, bolehlah diangkat
Makan 2keping pun dah kenyang..

6 comments:

geraugebang said... Balas

Wah,
macam menara condong kat Tanjung malim aaaa..

AdryDaud said... Balas

Salam tuan umah.. Sekali tgk mcm apam.. Dua kali mcm lempeng. Tiga kali tgk mcm menara condong Teluk Intan..haha.. Err...nk 3 keping. Kata mkn 2 keping dh kenyang tp nk 3.. Tak pyh mkn nasik dh tghari ni..he3..

K.Nor said... Balas

wahhh cantik, halus mulus jer pancake dia..

lina_pg said... Balas

geraugebang> tu le pasal..susun tggi sgt..seb baik xtumbang huhuhu..

lina_pg said... Balas

adry> salam en.daun..apam, lempeng tu adik beradik dia la tu...nak 3ketul bleh jer..sedap gak ni lemak2 manis gitew..

lina_pg said... Balas

kaknor> salam kaknor..x la halus mulus sangat cam kaknor n otai2 yg lain..tp kira ada rupa la sket..tq utk tips kaknor tu..

klik2 my nuff

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...