Sunday, August 22, 2010

Ungkep Hati Ayam

Salam. . .
Dekat2 nak abes pantang baru bleh tunjuk menu pantang..sebelum ni asyik makan ikan bako n sayur rebus jerr tu pun my laling tulun masakkan . . .apa nak buek..telan aje la...La ni dah cergas bleh la masak sendri . . .Ungkep hati ayam ni hasil selongkar umah hana jopun nun..timo kasih la yo hana . . .
hana mintak izin cnp ya:
Bahan-bahan
  • 300g hati ayam
  • *1 inci kunyit idop
  • *1 sk ketumbar
  • *1 sk jintan manis
  • *1 sk jintan putih
  • *1-2 sk blackpepper
  • *1-2 inci halia
  • garam
  • air secukupnya
  • sedikit minyak - hana gune myk zaitun.
Cara-cara
  • tumbuk bhn2 yg bertanda *.
  • campurkan semua bahan ke dalam periuk@kuali, tutup dan rebus hingga kering dan hati masak. klu hati blom msk, tambahkan lg sedikit air. dan msk lg hingga kering.(sy goreng jer gn myk zaitun)
  • angkat dan hidangkan.
Ni la hasil keje org malas..halia main tumbuk pecah2 jer..apa yg penting..sedap..

6 comments:

Adry@Daun said... Balas

Salam lina,
Ungkep ni masakan dari tanah seberang kn. Ungkep tu apa ye mkna dlm BM? Ungkep hati ayam tp tak nmpk rupa hati ayam pn.Mcm rupa terung tu ada la..hehe..

lina_pg said... Balas

salam en.daun,ntah la apa maksud ungkep tuh,nnt kna tnya tuanpunya rcp la..tadak rupa hati ayam ka?ish...cuba tgk betul2 hati ayam la tu tak kan hati pari plak hik3

Adry@Daun said... Balas

Betoi la hati ayam.Foto close up rupanya.

lina_pg said... Balas

adry> ha tu la pasal..mmg betoi hati ayam..

Kak Rosaliza said... Balas

semalam akk ada beli hati lembu..agaknya sesui tak masak ungkep gini

lina_pg said... Balas

kak rosa>salam kak,rasanya bleh gak kot masak cenggini..

klik2 my nuff

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...