Wednesday, December 29, 2010

Kellies Castle

ansalam suma murid2,
Hari ni kita belajar pelajaran sejarah ya..Ada sapa2 yang tau tak pasal Kellies Castle ni? sapa pemiliknya? hehehe cenggitu la kan ayat2 yg selalu cikgu2 gunakan dalam sessi pembelajaran dalam kelas kan?
Serba sedikit info tentang Kellies castle ni yang saya tau. Istana ni terletak di Batu gajah,Perak.Dibina pada tahun 1920 oleh William Kellies Smith seorang British yang mempunyai ladang getah yang besar di Perak.Istana 3 tingkat ini direkabentuk istana Moghul. Binaan amat kukuh masih kekal hingga ke hari ini.
Istana ini mempunyai 14buah bilik dan mempunyai sebuah terowong rahsia, saya tak dapat nak melihat terowong tu sbb agak gelap n menyeramkan jugaklah..tambah ada baby kecik..org kata 'keras' sket..Rumah ini juga dilengkapi dengan lift yg merupakan binaan pertama di tanah Melayu ni.wow..hebatkan..Istana ini dibina atas dasar kasih sayang William kepada isterinya.
Walau bagaimanapun Kellies Castle ni tidak dapat disiapkan sebab tuan punya telah meninggal dunia akibat penyakit radang paru-paru.Isterinya sangat sedih dan menjual suma aset mereka di malaya ni dan kembali ke negara asalnya.Begitulah kisahnya..

 Nisa ngan backgroung 'Bear Tree'



 Sungai Kinta..kena guna jambatan utk ke Kellies castle
Cuma ada sebahagian saja bangunan ni..

13 comments:

ezzyra said... Balas

cm dok obersi je...hehehe

Nieza said... Balas

beraninya kak pi jln sana....niza pernah lalu jer tapi x berani nk singgah sebab tgk bangunan tu pun dah seram...btw tak ada jumpa apa2 ke?..hehe

lina_pg said... Balas

ezzyra> bleh la berangan..nk pi obersi tak mampu uhuk

lina_pg said... Balas

nieza> akak xmsuk dlm tuh sebab ada bby, keliling kat luar jer, ank2 n hubby msuk la.hehehe jumpa org jerr ramai yg mai melancong kih3

Kak Rosaliza said... Balas

Salam..sambil nyelam minum air heheh..best gak tu n cantik je..akk tak singgah pun lagi situ

lina_pg said... Balas

kak rosa>kira ari tu ada rzk la,ssh gak nk jumpa KC ni sbb tadak signboard pun utk ke situ.

azian said... Balas

Selalu jg lalu kat situ tp tak pernah singgah...

lina_pg said... Balas

azian> menarik utk dilawati (hehehe cam cuti2 mesia jer ayat tu)

misz FaTiN said... Balas

Dah lama x g jln kat perak ni..
penah sekali je g kellies castle ni.. teringin nak g lg..nak take photo byk2..hehe.. ^_^

lina_pg said... Balas

aten> best gak gi c2,bleh la tgk2 kesan sejarah,akak snap byk gak pic tp malas nk upload byk2

HaSue said... Balas

x pasal2 belajar subjek sejarah hari nih..ekeke...tq sharing kak lina.. sue a famosa pun lum sampai lg.hehe..
cari2 gamba dak kecik tadi ingatkn terlepas..sibbaik akak kendong elok.hehe

lina_pg said... Balas

sue> sekali sekala jadi dak sekolah hehehe..

muaz_kkgp said... Balas

skarang dah cantik bangunan ni...mula2 muaz masuk bangunan ni tahun 1990(sek rendah)masa tu bangunannya teruk sangat...tapi masuk percuma.

klik2 my nuff

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...