Wednesday, June 30, 2010

Sardin Masak Kicap

Salam..
Pekaba kengkawan suma? Semoga sumanya sihat..bg yg tak berapa sihat tu, rajin2 makan ubat ya..saya la ni pun dah tak berapa larat nak masak (pstt..malas yang lebih sebenornya) hmm..bila kemalasan melanda..lauk sardin je la yg jadi hidangan kami sekeluarga..Janji perut kenyang kan...sardin masak kicap ni suma org pun dah tau kan...
Menu xpress..buka tin..main campak2 jerr..tara dah siap..

Monday, June 28, 2010

Ulam Tomato

Salam,
Gandingan sempoi tongkol goreng asam ngan ulam tomato mmg cukup menyelerakan...kena lak ngan nasi panas2 pergg..bleh bertambah2 nasi..malas nak menaip pjg lebar.. meh tgk resepi ulam tomato ni. Kak Hamsini minta izin kopi pes resepi ya..nnt msti ada siaran ulangan hik3...sedap..sedap..sedap..

Bahan-Bahan
    • 1 biji tomato - dihiris nipis2
    • 2 biji bawang merah (sy gn 1bj jer) - dihiris nipis
    • 1 biji cili/ boleh ganti dengan cili api - dihiris nipis
    • 1 sudu besar kicap pekat ( sy gn mahsuri ) 
    • 1-2 sudu besar kicap manis ( kipas udang)
    • Sedikit garam
    Cara  
    • Satukan semua bahan sedia utk dinikmati
      Nampak jer simple tapi sedap tau..

      Tongkol Goreng Asam

      Menu simple ajerr tapi cukup menyelerakan..resepi asal hasue, tapi myR xleh buka @ dah tutp terus..jadi saya agak2 ajer la ikan tongkol tu sy peram ngan paste asam jawa, boh garam, bawang putih ketuk n serai..perap sat..pastu goreng..sedap...
      Goreng garing sket..sedap ni makan panas2..

      Sunday, June 27, 2010

      Macaroni Goreng Sempoi

      Salam,
      Pekaba suma? Hari ni bekfas ngan macaroni goreng, goreng sempoi2 jerr..yang penting kena ngan taste anak2..Malas nak ngarang panjang2..meh la layan gambo yg sembrono jerr ni..
      Terpedas sket tp juri2 komen sedap..
      Ada yang lom makan? meh la amek pinggan ya..

      Saturday, June 26, 2010

      Daging Masak Kicap TMK

      Salam,
      Menu tengahari & dinner malam ni, daging masak kicap. Peberet si Nisa...si kakak ni kalau dapat daging@ayam masak kicap cenggini memang 2-3pinggan pun bleh abess..Bagi yang berminat mencuba resepi ni, bleh tgk kat sini
      Daging Masak Kicap pesen ada kuah cenggini mmg peberet anak2...

      Roti Pizza . . . Lagi

      Salam...
      Breakfast di pagi Sabtu...roti pizza, kali wat guna sosej dan isi ketam...memang peberet anak2..lagipun resepinya cukup ringkas..makan panas2 lagi la sedap...Gambo tak berapa lawa sbb snap cepat2 takut sejuk tak sedap lak..Resepi bleh tengok kat SINI
      Versi mewah..crab stick ngan slices sosej...
      Versi kedekut..isi ketam slice ngan sosej ajerr..

      Sunday, June 20, 2010

      Jln2...Mkn2...Tgk wayang

      Salam semua, lama betul tak bersiaran...tak tau nak boh n3 apa...hmm..semalam pi jenjalan kat Queensbay, anak2 dok sibuk nak tengok Toy Stori III, 3D la katakan..tapi tiket sold out plak...Alang2 dah ada kat GSC..beli gak la tiket..tgk Karate Kid..best gak...aksi komedi..sesuai la tontonan satu famili...Sementara tggu show kol 10pm..kami ronda2 la kat Qbay..cari makan..tak tau nak makan apa..singgah la kat Nando Chicken..jom layan pic yg tak seberapa ni..snap ngan hp jerrr..
      Ni abah punya..quater chicken with chips & salad
      Ni mama punya..quater chicken with chips mild & sweet corn..
      Abanglong punya..apa nama ntah..ngan nasi..
      Nisa punya..kiddy meal..2 drumstick ngan nasi..alamak sudu interprem lak..

      Dah selesai makan..masih ada masa lagi..kami ronda2 dulu..hmm..ada promosi Toy Story..jom tengok...
      si kakak ni senang berkira soh posing orait jerr dia..tapi ramai beno org dok snap pic..
      Nisa & Buzz...tgn tu asyik peace jerr..

      Monday, June 14, 2010

      Bukan Nak Meniaga . . .

      Salam semua,dah lama dok cari2 produk set bersalin...sekarang ni terlalu byk dlm pasaran, sampai tak tau mana nak pilih..survey punya servey..tnya kawan2 depa kata try la NR ni..pi la ronda area Bkt Jambul..seb baik ada kedai NR ni...Jangan ada yg salah faham lak..saya bkn meniaga produk ni tau..saja nak tayang hehehe..harap2 serasilah ngan produk ni..So far myk telon utk baby blom beli lagi..klau kwn2 tau produk yg bagus, tolong la share kat sini ya..dah lama xde baby cam nk dapat anak sulung lak rasanya..
      Sy xbeli 1set tp pilih yg mana berkenan jerr..

      Sunday, June 13, 2010

      Kek Coklat

      Projek meng'kek' ni wat ptg kemarin, terlanjur dah janji nak wat kek coklat kat si Nisa tu..wat juga la..walaupun agak malas sebenarnya...ni la kek pertama untuk tahun ni, mmg lama tul tak mem'baking..rasanya kek yg last skali wat kek Lumut ujung tahun lepas..lama tu...Kek ni ternipis la plak..terguna loyang beso..Resepi ni amek umah DJ . Dyg kite C&P yea..Psst..bila nak aktif blik kite rindu la ngan dyg..

      Bahan-bahan (loyang saiz 8 inci)
      • 1 ½ cawan tepung naik sendiri + 1 sdt soda bikarbonat (diayak bersama)
      • 5 biji telur A (pada suhu bilik)
      • 250 g buttercup (pada suhu bilik)
      • 60 ml air panas
      • 1/2 cawan susu cair (sy gn susu coklat )
      • 1 sudu besar coklat emulco
      • 1 cawan gula halus ( sy blend gula caster smpai halus )
      • 1 sdt esen vanilla (terlupa lak nk boh

      Cara-cara

      1. Sediakan loyang pembakar. Lengserkan dgn sedikit mentega dan taburkan sedikit tepung. Panaskan ketuhar pd suhu 180C.
      2. Sediakan mangkuk mixer. Pukul telur sehingga kembang dan naik 2 kali ganda. Ketepikan.
      3. Dalam mangkuk berasingan, pukul mentega, gula dan susu cair sehingga putih dan sebati.
      4. Satukan langkah no 2 dan langkah no 3. Putar lagi sehingga rata. Masukkan air panas dan kacau lagi.
      5. Masukkan coklat emulco dan ratakan.
      6. Masukkan tepung yg tlh diayak dan gaul/putarkan hingga rata dgn kelajuan minima.
      7. Akhir sekali masukkan esen vanilla. Kacau lagi.
      8. Pastikan adunan kek sebati. Sendukkan sedikit adunan dan jatuhkan semula. Jika adunan jatuh berlipat2 maknanya adunan sudah sebati dan cukup bahan.
      9. Tuangkan adunan ke dlm loyang kek.
      10. Kacau adunan kek mengikut arah pusingan jam dgn menggunakan spatula (jgn cecah lantai loyang). Ini utk memastikan kek naik dgn cantik dan tidak merekah setelah masak.
      11. Bakar selama 30 minit (bergantung pd jenis oven) - (sy gn suhu 180'C bako 20min,turunkn suhu 150'C untuk 10min terakhir)
      12. Setelah masak, biarkan 10 minit dlm oven dan keluarkan.
      13. Apabila kek sudah sejuk, hiaskanlah dgn topping/ganache kesukaan masing2. 
      ***Ganache / Topping ***
      • 180g coklat masakan
      • 30g mentega 
      • 100 ml susu segar ( sy gn susu coklat )
      • 2 sudu makan susu pekat manis ( ni sy tambah DJ xboh )
      Panaskan secara double boil , kacau sehingga pekat. Apabila sejuk, barulah dihiaskan pd kek dan ditabur dgn coklat urai.
       Deco tak seberapa...semulajadi keras tangan..ni je la yg mampu...

      Saturday, June 12, 2010

      Makan2 Sempena Besday Nisa

      Salam..sebenornya makan2 ni 2 hari lepas masa besday Nisa, tapi tak sempat nk update...bz sket ngan keje...Jom layan gambo yg tak seberapa ni..
      Bombay Steak ni..mama punya..sedap licin tggl karot sket jerr sbb xleh pi dah..
      Black Papper Steak..abanglong punyerr..
      Chessy Mushroom Steak..ha..yang ni besday girl punya..
      Ni abah punya..nama apa ntah...
      Hmm..ni la besday girl..ngah mkn jagung abah punya..bleh posing lagi tu...

      Roti Pizza

      Salam suma pekaba? pejam celik pejam celik..dah seminggu anak2 bercuti...sekejap jer masa berlalu...hari ni wat roti pizza @ pizza roti...mula2 tu skodeng umah e-na zarina...tapi sy wat ikut stok yg ada kat umah ni..thxs to E-na for great idea...resepi asal bleh tgk kat sini Saya tepek resepi ikut versi sndri
      Bahan-Bahan:
      • 8 keping roti gardenia
      • Sos prego ( sy gna mushroom sos )
      • Topping - Daging cincang kuah spaghetti ( lebihan wat spaghetti )
      • Mozarella chesse ( sy gn yg siap diparut )
      • 4 batang sosej ( sy celur@rebus sekejap ) potong bulat2
       Cara-Cara:
      1. Sapukan roti dgn sos prego
      2. Pastu letak kuah spaghetti..atau apa2 topping
      3. Letak sosej
      4. Taburkan chesse
      5. Bakar (pastikan oven dipanaskan terlebih dahulu) Sy gna 150'C selama 8-10min ( bergantung pd oven masing2 ya). 
       Dah letak sos ni..okey ready to ngap..sedap makan panas2..

      Thursday, June 10, 2010

      Selamat Hari lahir Nisa

      Tanggal 10June 2002, tepat jam 1am...aku selamat melahirkan seorang baby girl yg sungguh comel dgn berat badan 3.33kg. Agak besar jugak la sebab dia kecik ajerr..alhamdulillah semuanya selamat..tanpa sebarang masalah..aku sangat2 bersyukur pada Allah s.w.t..Bayi comel ni diberi nama Wan Nurkhairunnisa yang memberi maksud 'gadis@wanita paling cantik' semoga anak ku ini akan menjadi anak yang cantik akhlak, budi pekertinya dan menjadi anak yg soleh..amin. Hari ni genaplah usia Nisa 8tahun...
      Hmm panjang lebar mukkadimmah tuh...kek ni kami beli ajerr tak sempat nak buat pun..kemarin mmg byk keje..letih sgt2..dinner pun main tapau jerr..Nisa dah request nnt cuti (weekend la tu) kena wat kek coklat kat dia...Kek ni kami pun tak tau apa rasanya sebab dia nk bawa pi nursery..cuti sekolah ni tak ramai sgt bdk2..kat nursery tu berbanding hari persekolahan..jadi kami yg sederhana jerr..
      Hepi Besday kakak Nisa...

      Monday, June 7, 2010

      Puding Koktel Berkuah

      Salam & selamat petang suma...dah siap minum ptg ke? Puding koktel ni wat ptg kemarin lagi tapi kuar meronda  tak sempat nk makan..simpan je la dlm esbok lagi sejuk lagi best.Hmm..ari ni lak cuaca panas terik apalagi mmg sedap la mkn puding koktel ni...sejuk jerr tekak...Sebenornya ni la pestaim haku wat puding koktel pesen berkuah cenggini..terliuq lak nengok puding ni kat umah kak rosaliza tu...basicnya ikut resepi kak rosaliza tapi terkompius lak..tgk resepi sana, google sini...taram je la...Basic resepinya aku tepek kat sini utk rujukan sendiri jerr..
       Sebenornya kuah ni yellowish sket tapi xtau nape dlm gambo nmpk putih suci jerrr

      PUDING KASTAD
      • 1 cawan tepung kastad
      • 4 cawan air
      • 1 cawan susu cair
      • 3/4 cawan gula @ secukup rasa
      Cara-Cara:
      1. Satukan semua bahan, kacau atas api sederhana hingga likat..sentiasa kacau supaya adunan tidak bergentel.
      2. Tuang dalam loyang @ bekas2 kecil. Sejukkan
      KUAH
      • 1 tin susu cair
      • 2 tin air ( sy sukat ngan tin susu cair )
      • 1 tin fruit koktel ( ambil buah shj )
      • 3/4 cawan gula @ secukup rasa
      • 2 sudu besar tepung kastad
      Cara-Cara:
      Satukan semua bahan kecuali fruit koktel. Masak atas api ( masak kejap jerr..)
       Meh-meh layan diri ya..amek mangkuk..cedok sendiri ya..

      Roti Sausage Roll . . . Again

      Salam siaran dan selamat pagi suma...dah bf ke? Aik..wat roti sausage roll lagikk..tadak modal lain ker?? jangan ada yang boring ya...ni wat lagi atas permintaan anak2..depa ni mmg suke bf ngan roti sagusage cenggini..mula2 tu rasa malas nk tayang..kang tadak n3 lak..hmm tayang je la..
      walaupun siaran ulangan..ala..siaran kat astro tu pun korang tengok gak kan walaupun ulang tayang 2-3 kali kih3..Resepi bleh tgk kat SINI
      Sedap ni makan ngan sos cili..meh la..

      Sunday, June 6, 2010

      JJCM - Mee Udang Teluk Kumbar

      Salam siaran di hujung minggu...2-3ari ni tuan umah menyepikan diri...sebenarnya tak pi cuti2 mesia pun..ronda2 sekitar penang ni jerr...Tengok pada tittle tu pun dah tau kan..mmg kompom mee udang ni bukan tuan umah yg masak...Dah lama jugak tak pekena mee udang ni...sedap tau..nmpk jer kaler merah cenggitu tak pedas pun..mmg oder tak pedas pun takut anak2 tak leh mkn...my laling lak makan mee goreng udang..tapi tak snap pic la..tak sempat..suma dah lapo..Sori la gambo blurr sket...amek ngan hp jerr..
      Udang saiz besar..mee plak byk..jenuh gak nak ngabihkan...

      Wednesday, June 2, 2010

      Award dari Senyumm

      Salam suma..ari ni tadak menu masakan sbb tuan umah memang tak masak pun hu..hu..petang tadi sampai jerr kat umah ada notis fogging kol 6pm...huh..kna kuar dari umah la tu..My laling lak blik awal ari ni..so kuar pi amek Nisa dr scool la terus pi makan..he..he..xyah masak..Panjang lebar lak stori..
      Award ni amek semalam lagi dr blog senyumm..rakan blogger yang br dikenali. Tapi tak sempat nak gantung..Award ni mai ngan pakej tag..tapi senyum soh amek award jerr..kite angkut award jer la..aci tak camtu??
      Tima kasih byk2 ya senyumm..saya gantung dah ni..
      Sebenornya blog saya ni tak seberapa pun...

      Tuesday, June 1, 2010

      Nasi Goreng Simple

      Salam,
      Dah selesai makan malam ke? Kami dinner ngan nasi goreng ajer...sungguh simple...xpe la janji pewutt kenyang kan?Nasi goreng stok clearance sebenornya..esbok dah kosong tuh..yang ada daging seketul..ciput jer..Nak wat lauk pun tak cukup tu yang wat nasi goreng tuh...Saya tepek resepi kat sini untuk rujukan sendiri jerr..
       Sempoi jerr nasi goreng haku nih...
      Bahan-bahan:
      • 4 cawan nasi
      • 3 ulas bawang putih ( tumbuk / kisar)
      • 3 biji cili merah ( tumbuk / kisar )
      • 2 sudu besar udang kering ( tumbuk / kisar )
      • 200gram hirisan daging
      • 3 biji telur ( 2 utk telur dadar )
      • Garam, gula @ perasa
      • Minyak
      Cara-Cara:
      1. Tumis bahan tumbuk hingga wangi dan garing, masukkan daging tumis lagi hingga daging empuk
      2. Masukkan garam & gula, masukkan air jika perlu
      3. Masukkan nasi, kacau sebati. Pecahkan telur kacau lagi
      4. Sesuaikan rasa. Tutup api
      5. Hidang bersama telur dadar, kalau ada ayam goreng lagi besttt
       Ada sepinggan yang dah siap hidang nih meh la cepat...

      klik2 my nuff

      LinkWithin

      Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...