Friday, September 16, 2011

Pengat Durian Bondaku

Assalamualaikum...
Bersiaran dari kampung halaman ku yang terchenta.Hamboi2 rajin beno balik kampung ya.Blom abes raya gamaknya hehehe.Balik kampung kali ni idak le untuk beraya ada urusan yang nak diselesaikan.Balik 2-3 ari jer sempena cuti 1Malaysia ni.Sampai kat umah bonda dah petang.Masuk dapur tengok bonda dah siapkan sup tulang, ikan kering, kerutuk hati lembu, ulaman dan budu.Perut terus rasa lapor.Nak makan masih awal, tunggu pas marghrib la barulah santap.
Sementara nak tunggu time makan tuh tengok bonda dok perah santan, dalam hati ish dah banyak menu ni.Nak masak gulai apa plak.Pastu bonda tanya nak makan pulut durian ke nak makan pengat durian.Dengan pantas pengat durian la.Memang peberet.Kalau pulut durian tu kureng sket la hahaha.So, bonda pun godek2 la wat pengat.Kite pun tulun gak, tulun tengok hehehe.Pas dinner, terus makan pencuci mulut ni..teramatlah sedap..air tangan bondalah katakan
sedap pengat durian ni 2-3kali gaklah menambah walaupun perut dah sendat huhuhu
RESEPI PENGAT DURIAN BONDAKU
Bahan-Bahan ( tiada sukatan)
  • Isi durian
  • santan
  • nisan keping/keret
  • daun pandan simpul
  • secubit garam
  • Gula (jika perlu)
Cara-Cara:
  1. Satukan santan, nisan keret, daun pandan, garam.Kacau hingga nisan keret hancur
  2. Masukkan isi durian.Kacau hingga isi agak lembut dan kuah sedikit pekat.
  3. Tutup api.
Note:
Untuk pulut lak, bonda just guna rice cooker, masak dgn sdkit air

7 comments:

ezzyra said... Balas

sdapnya...

alla said... Balas

tlg mkn kt alla ckt pngat durian tu

wachak said... Balas

assalam kak lina

cicah ngan roti pon sodap tu :D

DJ Dayang said... Balas

salam yang..

salam 1Malaysia n salam lebaran...wahh! rajin balik kampung eh..miss u la...

ari tu ade sms raya kat Lina tp mcm x sampailah msg tu..nape ek? Lina tkr no baru eh?...hehe

ape2pun..i miss uuu! ade akaun fb x? boleh add. senang nk contact. kirim salam kat keluarga Lina ye. take care. mmmuuahh!

Kak Rosaliza said... Balas

Assalam, wah bonda msk spesel siki ya, sedapnya pengat + pulut tu, laju ek tenet kt umah. akk pun rasa rindu nk blk kg lg

ayunalisa said... Balas

sodappp2...ayu sampai lwt kt umh..kol12 leh lg isi peyut ngn pengat duyan ni..lama tol xmkn..

Adry@Daun said... Balas

Aik...ada la pulop buah duye ni. Hari tu kata dh abis musim.. Duye import kot yg ni. Apapn masakan bonda mmg terbaeekkk....

klik2 my nuff

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...