Sunday, October 2, 2011

Pucuk Paku Masak Lemak

Assalamualaikum...
Hujung minggu nan permai..hujan telah turun dengan jayanya di bumi Pulau Pinang, so dok tersengeh kat umah je la..Plan asal nak gi ngukur tp kansel je lah..malas arr ujan 2 base ni kan?Dok lepask2 sanbil golek2 lelap2 mata besh gak kan?
Meh la layan menu simple lunch kami tadi.Layan ngan ikan goreng dan siket ulaman cicah budu mmg sedap.Saya tayang pucuk paku je lah..ikan goreng tuh rupa paras tak berapa nak senonoh siket hahaha
saya wat xpedas pun baby Maisarah pun bleh makan..
RESEPI PUCUK PAKU MASAK LEMAK
Bahan-Bahan (Tiada sukatan)
  • Pucuk paku
  • Udang segar
  • Bawang merah (tumbuk)
  • Bawang putih (tumbuk)
  • Udang kering (tumbuk)
  • Garam/perasa
  • Santan
  • kunyit serbuk

 Cara:

  1. Siang pucuk paku, cuci bersih dan toskan
  2. Satukan suma bahan, kacau hinggan kuah mendidih.Tutup api

6 comments:

ezzyra said... Balas

tgk mknan mlm2 ni...lapar la plak..x dinner pon hari ni...cuci mata kt cni je la

Adry@Daun said... Balas

As salam lina,
Kat sini pucuk paku mahal gile.. kalo mahal tu takpe lagi tp payah nk ada. Sekali sekala je org jual. Tu pn pucuk paku spesis kurus kering.. Beli seikat mmg tak cukup utk masak. Kena dua atau tiga ikat. Kat kg kita, tiga kupang seikat, beli tiga ikat lima kupang je. Kat sini, seikat dua hengget(utk pcuk paku kurus dlm 10 btg...huhuhu..cedey betoi..)

EmbunRosaliza said... Balas

Assalam, bestnya lemak pucuk paku, mmg ya kalo mkn ulam n budu mmg tak ingat . Sini pun mahal jug\a sekitar bangsar, tapi kalo beli kat pasar selayang tu dpt lagi rm 2.00 dlm tu ada 10ikat yg kecil

lina_pg said... Balas

ezzyra> sayur lemak ni wat lucnh mmg layan la..kalau dinner tuh cam kureng sket la

adry> sini pun mahai gak.Tuh ciput jerr ntah brp hengget xtau la..sbb as tukang beli.Bukan elok sgt pun ada lebam2 bagai

kak rosa> la ni suma menda mahai, kalau kat kg.sat, chek kutip jerr..hehehe segar dari hutan ngee

alla said... Balas

mm.. dap2.. dh lama nk bt tp x terbuat2 lg..hehe

lina_pg said... Balas

alla> mmg dap2..mkn ngan ikan goreng, petai cicah budu.Perggg sedap tak hengatt

klik2 my nuff

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...