Wednesday, July 4, 2012

WW: Kek Kurma

Assalamualaikum...
 terpadat sket sbb kurang baking powder
KEK KURMA:
sharing : linapg.blogspot.com

Bahan - Bahan:
  • 2 cawan tepung gandum (*)
  • 3/4 cawan gula (linapg gn gula perang)
  • 1 cawan kurma buang biji
  • sedikit garam (linapg xboh)
  • 1 sudu teh paras baking powder (linapg boh sket jer sbb abes stok)(*)
  • 1 sudu teh paras soda bikabonat (*)
  • 1 sudu teh ovellate
  • 1/2 cawan susu cair
  • 1 sk esen vanila
  • 3/4 cawan minyak masak (linapg gn butter cair)
  • 3 biji telur
Cara- caranya
  1. Blenderkan kesemua bahan2 diatas hingga gebu . ( akk guna food prosseser ) kemudian bakar lebih kurang 40 ke 45 minit..kalo mengguna tin pembakar dapur gas tu. Kalo oven tak pasti pulak
Methode linapg:
  1. Ayak bahan bertanda (*)
  2. Buah kurma, telur, esen vanila, ovellete,susu cair disatukan dan blend hingga gebu
  3. Tuang ke dalam bekas, masukkan tepung gandum dan butter cair secara berselang seli kaedah kaup balik.
  4. Tuangkan ke dalam loyang yg disapukan dengan mentega/minyka
  5. bakar dalam oven suhu 150 darjah Celcius selama 40 minit.Bergantung kepada oven masing2
 


8 comments:

EmbunRosaliza said... Balas

assalam rumah akk laju je kalo kek kurma bila sekali sekla buat, nampak sedap juga tu walaupun terpadsat sikit hehe

lina_pg said... Balas

kak rosa> wslm..padat tak padat janji rasa sedap.Dah selesai suma tu..

Amie said... Balas

Bila disebut kurma, terasanya dah dekat nak puasa...

..... said... Balas

amboi lina..kek kurma lagi...mentang2 nak posa....tapi kalo tkar ngan prun agak2 tu ok dak...tengok rasa terliur...kurma takde..prun ada..

Acik Erna said... Balas

assalam lin ..jadi teringin pulak nak buat ,,acik ambil resepi ye..

AZLITA AZIZ said... Balas

Salam Lina

Nampak macam sedap aje kek ni..
Buatnya pun nampak mudah
kebetulan kurma hari tu beli ada lagi nanti boleh akak cuba!

Mamasya said... Balas

Salam Lina.mudah buat kek kurma resepi ni...boleh cuba nanti

neerahim said... Balas

Assalam.Sedap n gebu jer tgk kek kurma lina buat. Blh la try buat nanti. TQ :)

klik2 my nuff

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...