Sunday, August 5, 2012

Agar-Agar Santan

Assalamualaikum semua...
Agar-agar santan ni boleh dikatakan menu wajib bagi kami setiap kali Ramadhan.Salah satu sebabnya ialah sangat senang dan cepat disediakan.Lagipun semua suka agar2 santan.Masih mengekalkan versi agar-agar santan yg tidak menggunakan telur.Ekceli dah banyak kali sangat wat.Boleh tengok kat n3 terdahulu.Tapi rajin sket tepek ak rcp kat sini hihhi
ternipis sket lapisan santan..Rasa menten sedap..lemak manis
xtau la nape cam sakit mata jerrr tengok picas ni..huh layan jer la..

RESEPI AGAR-AGAR SANTAN
Bahan-Bahan:
  • 1 paket agar2 serbuk 10g
  • 1 ketul gula nipah
  • 4-5 sb gula
  • secubit garam
  • 2-3 helai daun pandan simpul
  • 4 cawan air
  • 200ml santan pekat (linapg gn santan kotak ayam brand)
Cara-Cara:
  1. Masak agar2 bersama air, gula nipah dan daun pandan hingga agar2 dan gula nipah hancur.
  2. Tambah gula putih, tunggu hingga gula hancur
  3. Masukkan santan.Kacau hinggan mendidih.Tunggu sekejap.Pastu tutup api.
  4. Tapiskan ke dalam loyang.Sejukkan sebentar.kemudian masukkan dalm esbok

10 comments:

EmbunRosaliza said... Balas

assalam, sedapnya agar2 santan, lama x buat n x mkn ni

Amie said... Balas

Sedap ni guna gula nipah! Sukaaa...

lina_pg said... Balas

kak rosa> wslm...agar2 paling nak wat hihi..

A..ah..ari ni cti Nuzul al-Quran..As sorang jer kije

lina_pg said... Balas

kak Amie> sedap gn gula nipah, kaler lagi gelap bandng gn gula melaka

mama sara nur said... Balas

assalam lina
sedap ni, lemak2 manis kan
kalu berbuka kat kg hari2 mesti ada agar2 he he yg ni memang sedap sb tanpa telur

zila norazila said... Balas

cantiknya..teringin pulak la nk buat..nampak sedapp:)

lina_pg said... Balas

mama sara nr> wslm..peberet kami sekeluarga ni..kalau kat kampung,suka mkn yg bonda buat

lina_pg said... Balas

zila> tenkiu..sembrono je tu....rasa menten sedap hihi

Norzie hany said... Balas

Kat blog Lina ni byk resepi agar2 ye,nanti kalau sis nak buat agar2 boleh refer sini.

lina_pg said... Balas

norzie> ekcelli byk rcp kat dessert kat blog ni kalau nk compare ngan lauk-pauk hihihi...pilihlah rcp mana yg berkenan

klik2 my nuff

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...