Sunday, September 30, 2012

Sotong Masak Serai

Assalamualaikum...
Bila cuaca sejuk..tekak terasa nak hirup sesuatu yang panas..Tengok dalam esbok masih ada sutun.Hmm kalau wat yg berkuah sket mesti sedap rather than masak sambal tumis.Otak dah jem ni xtau nak masak apa..Kira nak cepat jerr.Tengok ada serai..godek2 la wat Sutun masak serai ni.Selaluny sotong serai ni kaler putih jernih jerr, kali ni boh cili giling nmpk enarik sket dan ada unsur2  pedas manja gitew ahaks..

SOTONG MASAK SERAI
by : lina pg

Bahan-Bahan:
  • 2 ekor sotong size besar (~450g)
  • 2 ulas bwg merah (hiris)
  • 1 ulas bawang putih (hiris)
  • 2 batang serai (ketuk)
  • 1 sb cili giling
  • 1 kiub ikan bilis
  • Air
  • Minyak
Cara-Cara:
  1. Tumis bahan yg dihiris bersama serai hingga wangi, masukkan cili giling.Tumis sekejap lagi
  2. Masukkan air (ikut suka nak kuah byk mana)
  3. Biarkan kuah mendidih.Masukkan sotong dn kiub ikan bilis.Masak jap jer.
  4. Sesuaikan rasa.Tutup api.Tara dah siap

4 comments:

EmbunRosaliza said... Balas

sedap sutun msk mcm ni, nbdk2 ni nk yg bercili je

lina_pg said... Balas

kak rosa> betul tu sdp gak ada rasa pedas2 sket..pedas2 pun maisarah bleh makan hehehe

Kak Sam said... Balas

Assalamualaikum kak.
Senangnya nak buat tapi sutun plak takde. simpan dulu le.

lina_pg said... Balas

kak sam> wslm..lamanya tak muncul..sihat ke?
A..ah..simple jerr tp sedap

klik2 my nuff

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...