Monday, December 31, 2012

Salmon Grill & Sos Putih

Assalamualaikum...
Bersiaran di hujung tahun 2012.Pejam celik pejam celik dah abes setahun.Cepatnya masa berlalu.Dikesemptan ini saya nak ucapkan Selamat Menyambut Tahun Baru 2013 kepada semua pengunjung Teratak Mutiara kasih.Tanpa kunjungan kalian Teratak ni takkan berseri..terima kasih semuanya...

Berbalik pada n3 lak, Ikan salmon ni saya beli kat Giant...hajat hati nk cari daging steak tp tadak pulak yg berkenan..Ronda2 tengok ikan salmon nmpk cam fresh jerr..apa lagi terus sambar la 5 ketoi.harganya murah lebih kurang RM22 untuk 5ketoi.Kira okey la kan?.ngan sikecil tu sekali makan ikan salmon ni hihihi....
Kali ni ada kerajinan lebih sket siap wat sos putih..biasanya makan camtu aje.Pada tekak saya dh sedap dah sos putih tu..tp anak2 tak bape suka pulak.Depa kata mama tak yah wat sos tu pun xpe..kami bleh makan ngan sos cili n mayonis.Dah pulak...mayb sebab terbiasa makan salmon tanpa sos putih kot..hmmm macam2 la depa ni...Jom kite layan gambo n resepi
 just letak baby carrot n tomato cerry jerr..yg tu pun aku grill sekali haha.
 salmon ngan perap ni
RESEPI GRILL SALMON DAN SOS PUTIH
By : lina pg
BAHAN-BAHAN
  • 5 Keping ikan salmon
  • 1 inci halia muda ( mayang )
  • 4 ulas bawang putih ( ketuk @ hiris )
  • 1 biji lemon ( ambil jus )
  • 1-2 sudu makan sos ikan ( Nampla )
  • Garam & Serbuk perasa
  • Serbuk lada hitam
  • Minyak zaitun
CARA PENYEDIAAN : 
  1. Perasakan ikan dengan garam, serbuk perasa dan lada hitam
  2. Satukan halia, bawang putih, jus lemon, nampla, sedikit garam dan perasa
  3. Masukkan kepingan ikan dan perap 30min-1jam 
  4. Panggang ikan hingga masak (Sy gn kuali leper roti jala jer..boh sdkit myk zaiton )
  5. Hidangkan dengan sos cili dan mayonis...sedap..

RESEPI SOS PUTIH
sumber : lina pg

Bahan-bahan 
  • 2 sudu besar majerin atau mentega
  • 1/2 biji bawang besar (dicincang)
  • 1 sudu besar tepung gandum
  • 1/2 sudu kecil daun parsli kering (lina pg gn heba tyme,rosemery n oregano)
  • 1 cawan susu segar (lina pg gn susu cair)
  • Secubit garam
  • Secubit lada hitam

Cara-cara
  1. Panaskan majerin dlm periuk kecil, goreng bawang besar sehingga layu. Masukkan tepung gandum dan kacau sehigga tepung gandum melekat kat bawang. 
  2. Masukkan susu cair, garam dan lada hitam.Kacau selalu supaya kuah tidak berketul.Tambah air jika nampak kuah terlalu pekat.


tangkapan dari Giant..

13 comments:

Rohah said... Balas

oh kak, sedap nampaknya, semalam nampak kat consave., tp dok pandang je..

lina_pg said... Balas

@Rohah

Anak2 suka kalau wt camni.Yg paling tak disangka si kecil 2tahun pun bleh abeskan seketoi bhgn dia.Siap paw mama dia punya sket hehe

fidzah saad said... Balas

best nye salmon grill tuuu... sama menu lak kami hari ni lunch salmon gak... tapi idok le western pon... wat lauk org melayu je...hhehe..

lina_pg said... Balas

@fidzah saad

Wa..masak salmon ngan rcp melayu,fusion tu...I likee

EmbunRosaliza said... Balas

ASssalam asyik biru mata hitamku ini bila jengah ke dapur ni. Sedap tu kalo maisarah suka sangat tu.

ezzyra said... Balas

menyelerakan...lapalapa

Amie said... Balas

Bestnya menu ikan salmon... bertukar sat warna mataku!

tun_telani said... Balas

Salam kak lina... jap jap.. nk pakai contact lense kaler biru.. baru feel nk makan salmon dgn sos putih nih. hihi

lina_pg said... Balas

@EmbunRosaliza
Wslm,mate kite kaler ijo haha.sekali sekala je mata biru.Hari lain ikan goreng,ulam n budu muahaha

lina_pg said... Balas

@ezzyra

Mau taw la ucu sedap ke tak kalau maisarah mampu habeskan haha

lina_pg said... Balas

@Amie

Adeh suma pakat jd mata biru

lina_pg said... Balas

@tun_telani
Wslm Tun,pinjam kak amie nyer kontek lens kaler biru kiki

zila norazila said... Balas

Zila jrg bli ikn ne..suka mkn tp huby x minat sgt..bgus jg x mkn leh mkn sesorg..he hee

klik2 my nuff

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...