Tuesday, January 15, 2013

Udang Gulai Daun Kesum

Assalamualaikum...
Pepagi lagi dah tayang lauk untuk lunch...awal betul yea lina pg masak kih3....Tadak maknanya ni lauk tengahari hahaha...dah tentunya lauk jaman bila punya ni.Takmo bebel panjang sebab banyak keje nak kena setel pepagi ni..Meh la semak resepi.Resepi saya amek kat umah alladaud yg dah bersemak...bersawang bagai dah tu..huh penuh muka cheq spider web maklumlah redah hutan belukar kih2...
sedap gulai udang ni tambah lak ada aroma daun kesum...daun kesum banyak gak tapi mayb dah terbenam ke dalam hahaha...yang nampak dok tercongok 2lai tuh
UDANG GULAI DAUN KESUM
By : alladaud
sharing : lina pg
Bahan-Bahan:
  • 1 sudu besar rempah gulai cap bunga ros (lina pg guna kari Babas jer
  • santan (lina pg gn 1kotak kecik santan ayam brand 200ml kot)
  • kerisik (lina pg xboh terlupa nak beli)
  • 2 sudu besar cili giling,
  • udang 6 ekor (lina pg gn ~1/2kg sbb udang kecik jer)
  • daun kesum
  • cili 2bijik je kami guna
  • secawan air (lina pg boh jer sesuka hati)
  • sedikit air asam jawa (linapg gn 3 asam keping)
  • garam secukup rasa
utk di tumbuk-
  • bawang merah 4 ulas,
  • bwang putih 3 ulas,
  • kunyit hidup
  • halia
  • lengkuas (lina pg xboh xde stok)
cara2
tumis cili giling bersama myk masak hingga wangi
kemudian masukkan bhn2 yg ditumbuk bersama rempah gulai,
air asam jawa dan grm secukup rasa
masukkan udang, gaul rata
tambah air kemudian kacau
masukkan santan hingga mndidih kemudian masukkan daun kesum dan lada..
siap..


Note:
Lina pg tumis bahan tumbuk dulu hingga garing,masukkan cili giling bersama rempah kari.Tumis hingga pecah minyak.Seterusnya ikut step kat atas

17 comments:

combi said... Balas

ad mse leyh la try nie..huhu

Norzie hany said... Balas

Akak suka bau daun kesum....wangi.Sedap ni makan dengan nasi panas2.

EmbunRosaliza said... Balas

Susahnya meredah mencari resipi tu heheh habis sejuk2 air embun membasahi muka heheeh.

Ooh resipi ni sama juga ngan gulai ike aya tu bahan2nya, lain kali boleh di cuba ni sedap bau daun kesum tu

Cheq Sue said... Balas

mesti sedap gulai ni denga aroma daun kesum, nasib baik dah pantang makan udang, kalau tak mahu menjejer air liur ni

Amie said... Balas

Wangi je bau gulai udang ni Lina...nyum nyummm makan dengan nasi panas!

zila norazila said... Balas

sedapnya lina..wangi dengan aroma daun kesum tue kan..klu zila makan nasi bertambah2 nie..:)

AZLINA said... Balas

Assalamualaikum Lina, sedapnya gulai udang tuuu! kena pulak aroma daun kesum, mmg memikat selera :))

Qasey Honey said... Balas

nmpk sedap la pulak gulai udang tu..bleh btmbh mkn ni kalau ade didepan mata..hihi

lina_pg said... Balas

@combi
cubelah..insyaAllah sedap :)

lina_pg said... Balas

@Norzie hany
Betul tu..aroma daun kesum...menambah selera

lina_pg said... Balas

@EmbunRosaliza
Taw xpe...seb baik x berlari berkejaran ngan binatang buas...dah jadi belukar dah umah Alla tu kih2

Lebih kurang jer tu ngan gulai ikan aya..tp bila boh daun kesum..lain pulak rasanya..bertambah sedap..

lina_pg said... Balas

@Cheq Sue

Oo cheq sue pantang udang ek?allergic ke?

lina_pg said... Balas

@Amie
nyam...nyam..

lina_pg said... Balas

@zila norazila
Kalau kat umah ni,yang kompom bertamabh dan tambah lagi ialah si Nisa...udang ni memang peberet dia hehehe

lina_pg said... Balas

@AZLINA
wslm kak Ina...memang betul2 memikat slera

lina_pg said... Balas

@Qasey Honey
Harus tambah nasi...nak pulak kuah banjir...nasi abes hirup kuah yg belen dalam pinggan nasi hahaha (buruk betoi perangai)

imkaberita said... Balas

sedap betul

klik2 my nuff

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...