Friday, February 8, 2013

Kari Kepala Ikan Rempah HomeMade

Assalamualaikum...
Kat umah ni kalau dalam masa sebulan tu tak sah kalau tak masak Kari Kepala Ikan.Kali ni spesel sket sebab menggunakan rempah kisar.Ekceli hubby yang gi pasar beli segala bahan mentah untuk masak.Tengok2 ada kepala ikan lak.Tanya dia tak beli ke rempah kari ikan.Kalau kari daging/ayam memang ada stok.Hmm..ingatkan ada katanya.Takpelah nanti jap lagi dia pi beli.Takpe2 my laling memandangkan isterimu yang terchenta ni dah ada tempat yang tuju mencari rempah karihome made...so, takyah ke kedai lagi...Si,haku terus terjah umah kak Noor..aritu dh usyar dah bahan2 cuma tak bape ingat sukatan jerr.Apa lagi terus ON jer lah...
Time dok menyagai tuh dah harum satu umah...dalam hati,InsyaaAllah menjadi kari kepala ikanku nanti.
Terima kasih ya kak Noor atas resepi ni.Saya panjangkan kat sini pulak
picas macam biasa guna enpon sajerrr...malas wei nak amek kamera
RESEPI KARI KEPALA IKAN REMPAH HOME MADE
Sumber2: Lina pg
Resepi asal sila rujuk umah kak Noor, yg kat bawan saya main taram ikut methode sndri
BAHAN
  • 1/2 kg ikan kembong dibersihkan (lina pg gn 2 ketul kepala ikan merah)
  • 1 1/2 cawan santan cair (lina pg boh air jer)
  • 1/2 cawan santan pekat (400ml santan pekat)
  • Sedikit halba campur
  • 2-3 sb cili giling
  • sedikit daun kari
  • sedikit air asam jawa
  • 1 biji ubi keledek di potong (xboh xperasan lak huhu)
  • 2 kuntum bunga kantan (lina pg tambah rcp asal tadak)
  • Bendi
  • Cili ijo dan merah
  • Buah tomato belah 4
  • 1/2 labu bawang besar (di mayang)
Bahan Kisar
  • 3 ulas bawang putih
  • 5 ulas bawang merah
  • 1/2 inci halia
  • 1/2  inci lengkuas
Bahan Rempah
  • 2 sb ketumbar goreng tanpa minyak (blend gn blender kering)
  • 2 sudu jintan manis goreng tanpa minyak (blend gn blender kering)
  • 1 sudu jintan putih goreng tanpa minyak (blend gn blender kering)
  • 2 sb serbuk kunyit
  • 2 sb serbuk cili
  • 1 sk serbuk kas-kas
CARA
  1. Panaskan 3 sudu minyak masak dan tumis lah bawang besar dan bahan kisar sehingga wangi.
  2. Masukan halba campur dan daun kari kacau sekejap kemudian masukan bahan rempah kacau lagi 
  3. Masukkan cili giling dan tumis lagi hingga betul2 pecah minyak.kalau perlu masukan pati santan dan perlahankan api biarkan rempah ni merenih dan betul2 masak.
  4. Masukan ubi keledek yang telah di potong bersama dengan lebihan santan dan air asam jawa dan garam, bila ubi dah empuk baru masukan ikan
  5. Masukkan segala sayuran bendi,cili dan tomato...jangan lama tau lepas masukan ikan tu kejab je pun ikan dah masak, jadi boleh lah di angkat dan di hidangkan dengan nasi panasss aduh, tak tau lah sapa yang kena ni hahahaa...

7 comments:

Asyifa Mustaffa said... Balas

sedapnya.....perut sy mkin lapar la kak....huhuhu....

lina_pg said... Balas

@Asyifa Mustaffa
Lapar yea,bw roti meh kita cicah kuah belen ni hehe

Adry@Daun said... Balas

Boleh rempah kari sendiri ni dah bagus. Rasa mcm awah kari di pasar Siti Khadijah kot.

lina_pg said... Balas

@Adry@Daun
Haha..xtaw la smpai taraf ke pasar ct khadijah ke tidak.Tak pernh beli awah kari kt c2.
Yg ni pun As kato buleh packing wt nego haha

Acik Erna said... Balas

assalam lina..buat acik teringin nak mencuba ni lina..acik copy resepi ye..tima kasih lina

Amie said... Balas

Rajin betul adikku nan satu ini.... terbau kari sampai ke rumah kak Amie tau! Sedapnya Lina....

hana said... Balas

salam na... wow hebat boleh buat sendrik.... cuma tau beli readymade ajer.. malas punyer pasal! hihihihi..

klik2 my nuff

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...