Tuesday, May 7, 2013

Acuan Akok

Assalamualaikum...
Hasil kejayaan membuat Kuih Akok Resepi Bonda  sendiri, dengan penuh gigihnya haku mula mencari acuan akok dengan harapan agar bulan posa nanti kuih akok yang benar2 dalam rupa paras akok.Maklumlah dok merantau ni (merantau kat Mesia jer) susah jugak nk dptkan kuih tradisional Kelantan ni.Kalau ada yang dijual pun, rasa tepung jer lebih adik beradik ngan kuih bakar a.k.a bengkang jer huhu.
Bila ada kesempatan pulang ke kampung halaman, terus recce mencarig idaman hati.Setelah tawar menawar..akhirnya ada kata sepakat.Dan acuan akok tembaga ni menjadi miliknya.Terus senyum sampai ke tinga haha...
Bila direnung acuan akok tembaga pecah 8 ni sangat cantik.Ada rupa paras emas tulen harta karun.Hati terus terdetik, rasa cam bersalah jer nak menghitamkan acuan ni untuk kuih akok.Adakan acuan ni akan jadi koleksi barangan antik dalam display cabinet ataupun menjadi new gadget kat dapur TMK ni...hurmmm kita tunggu dan lihat sajalah nanti
 Macam harta karun kan...cantik
Acuan akok tembaga pecah 8 bersama penutup.Orang dulu2 bakar kuih ni guna sabut kelapa/arang dan diletkkan atas penutup tu.Kite masukkan jer dalam oven, guna api atas bawah.Senang kije.Kalau guna sabut..kelam satu umah..kang bising lak smoke detector haha

5 comments:

MaDiHaA a.k.a Ratna said... Balas

bestnyer dah sambar acuan akok.. mesti mahal kan? berapa harganya ye?

dulu kat rumah arwah tok mmg ada mcm2 barangan dapur lama termasuk acuan akok.. tp skrg ni tak tau la kemana peginya...

LiNa_Pg said... Balas

@MaDiHaA a.k.a Ratna

Acuan Tembaga ni org dah nak jual sbb mahal pastu jarang ada pembeli.
Saya beli dalam rm200.

Sayangnya barangan lama kalau dah miss place, tp rasanya sudah dirembat oleh org lain tu kak MadihaA

EmbunRosaliza said... Balas

Assalam , memang bila hati dah berkenan harga tolak tepi, kalo tak beli menyesal nanti.

Memang cantik sangat acuan ni,padan dgn harga dia,hurmmm kalo akk pun fikirt dua tiga kali nak bakar guna arang, tapi guna oven ok je, basuh2 bersih blk,

Walaupoun tak guna memang tak rugi beli acuan ini, lepas ni memang susah dh nak dapat lagi pula munkin harga lagi mahal

Hafizah Mohamad said... Balas

salam...isk...seramnya dengar rega acuan akok tu...tapi kalau dah bekenan tu baik beli je...takut balik umah x boleh nak tido pulak...he he he...nanti fiza nak order kuih akok kat akak la...boleh?...ingatkan akak org penang...rupa2nya bukan...=)

rara syahirah said... Balas

Salam, beli kt mane ye sarang akok dpt rm200??

klik2 my nuff

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...