Friday, September 6, 2013

Gulai Ikan Bawal (Resepi Mudah)

Assalamualaikum...
Bersiaran di hari Jumaat, penghulu segala hari...hari ni malas nk bebel panjang, terus ke tajuk n3 hehe.Ekceli nilah pestaim sy buat gulai ikan bawal selalunya guna ikan lain...dan bawal biasanya saya masak 3 rasa, masam manis ataupun digoreng bodow2 ajer huhu..
Bersesuain ngan tajuk gulai bawal resepi mudah..sy gunakan bahan2 yg ada dalam esbok jer..main campak jer..sebab masak tak pakai undang2 gitew..kalau nk cuba silakan
maisarah paling suka kalau masak gulai atau kari..tambah lak pedas2 manja jer..Opss..segala pic untuk pas raya ni semua guna enpon ya...kemalasan nk amek kamera huhu...janji hado huhu

GULAI IKAN BAWAL (RESEPI MUDAH)
By : LiNa Pg

Bahan-Bahan:
  • 1 ekor ikan bawal bersaiz besar (potong ikut suka)
  • 4 ulas bawang merah (tumbuk/kisar)
  • 1 ulas bawang putih (tumbuk/kisar)
  • 1 cm halia (tumbuk/kisar)
  • 1 paket serbuk kari (jadikan pes)
  • 3 asam keping
  • 1 cawan santan pekat.
  • Bendi, tomato, cili merah
  • Garam, gula
  • Air
  • Minyak
Cara-Cara:
  1. Panaskan minyak tumis bahan tumbuk hingga garing, masukkan serbuk kari.Tumis hingga pecah minyak.
  2. Masukkan ikan gaul sebati dengan rempah.Masukkan sedikit air.Kacau sekejap.
  3. Masukkan santan pekat, asam keping, garam dan gula/perasa.Kacau sekali sekala (hingga mendidih)
  4. Masukkan bendi, tomato dan cili merah.Sesuaikan rasa.Tutup api.

5 comments:

EmbunRosaliza said... Balas

Assalam, sekali sekala gulai mcm ni memnag sedapkan. Sama mcm akk masak kari mcm ni je lah bahan2nya tanpa 4 sekawan tu. Bestkan ikan bawal atau ikan jenis lembut gulai mcm ni.

Sama pesen pulak n3 kita pagi ni heheh

Asyifa Mustaffa said... Balas

sedapnya nmpk kari nie....
mcm nak mkn kari plak dah rasanya ni...

LiNa_Pg said... Balas

@EmbunRosaliza
wslm...rcp mudah jer..daun kari pun tak boh haha..
tp sedap la pulak kat tekak kami neh..
lauk camni suka sangat dak sarah makan

LiNa_Pg said... Balas

@Asyifa Mustaffa
tu la anak2 siap cicah ngan roti plak pas lauk abess..

Seri Nian said... Balas

menarik sgt ni
Info Sihat

klik2 my nuff

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...