Thursday, September 26, 2013

Kulat Sisir Masak Lemak

Assalamualaikum...
Agak lama tak bersiaran..tak tau lah nk kata bz pun taklah bz sangat.Apa yg dibuat pun tak tau.Bila lama blog terbiar, mulalah lemau nk hadpet.Hari ni kugagahkan jugak hadpet.
Kulat Sisir ni bonda saya bawa dari kampung tp bukanlah yg dikutip kat belakang umah ya.Kulat sisir dibeli diulangi dibeli.Sekarang ni kat kampung suma beli gak.Bukan yang dulu (dulu...dulu..dah macam lagu tegar lak)mahal pulak tu..rm4 dapat satu pot nasi tuh..
Makan kulat sisir (cendawan kukur) ni sedap sangat aunthentic tp nk bersihkan segala tunggul yg melekat kat ujung (umbinya tu) adoyai jenuh jugaklah..
 kulat sisir masak lemak, sedap ni makan ngan ulam petai (kg mariiii) cicah ngan budu dan tempoyak...suma made in kampung hahaTak yah resepi la ya..sama jer ngan masak lemak biasa tu
ginilah rupa paras kulat sisir a.k.a cendawan kukur yg telah bonda saya keringkan supaya tahan lama.Bila nk masak, rendam dalam air dan tukar2 sampai air tersebut jernih.Pastu kena cuci segala sampah sarap yg masih ada tu.Sorilah gambar tak jelas sebab kulat sisir ni kecik (kecut)lagipun saya snap ngan enpon jer

13 comments:

EmbunRosaliza said... Balas

Sedapnya kulat sisir, kat pasar borong selayang ada juga jual tapi dulu dulu dulu rm 2 sepiring kecil je, sekatrang ni tak tau lah berapa mesti lagi mahal, kalo kat kg pun dh mahal la ni.

Campur dgn telur dadar pun best kulat sisir ni

che mid said... Balas

Masalah utk orang rabun ni.. kulat dgn kayu melekat same kale.. aduii.. tapi sedap sangat ni.. memang minat betul. Kecik-kecik dulu, pernah ikut nyai kutip kulat ni. kikis dgn pisau pastu masuk dlm besen..

Bicara Kak Noor said... Balas

sedapnya kulat sisir, dha lama tak makan sesekali makan mmg epat habis nasi ni..

Asyifa Mustaffa said... Balas

lamanya x makan ni k.lina, sib baik x ngidam...kalo ngidam..cmne la...x de plak musim kat sini...huhuhu..

Azie said... Balas

Kegemaran saya ni. Sedap juga digoreng dg telur.

LiNa_Pg said... Balas

@EmbunRosaliza
Best la kat KL ada gak jual menda alah ni.Kalau kat Penang jangan haraplah nk dapat..

Ada simpan sket dalam sejemput, goreng telur..sedap jugak

LiNa_Pg said... Balas

@che mid
Biasalah che mid, dalam dok pilih basuh bilas..ada gak yg terlepas

LiNa_Pg said... Balas

@Bicara Kak Noor
memang sedap kan kak noor.Anak2 saya pun makan gak..biasa budak2 ni memilih sket bab makan

LiNa_Pg said... Balas

@Asyifa Mustaffa
akak pun sama gak..lama tak makan kulat sisir ni, seb baik bonda bawakan bolehlah merasa

LiNa_Pg said... Balas

@Azie
Betul tu kak azie goreng ngan telur pun sedap

Gee® said... Balas

Waaa...sedapnya... dah lama tak makan kulat sisir ni... MIL suka masak camni kuah pekat2... nyum2x

tun_telani said... Balas

Salam kak lina.. tun baru 1st time dgr nama kulat sisir.. hihi.. tun panggil semua pon cendawan :p

hajar said... Balas

wah sedapnye... kulat sisir ni buat cucur pun sodap.... buat goreng tepung pun sedap...

klik2 my nuff

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...