Thursday, March 27, 2014

Resepi Sambal Belacan Sedapnya...

Assalamualaikum...
Resepi sambal belacan lagi...ekceli dah banyak kali saya buat n tepek resepi sambal belacan ni..tp nak juga tepek kat sini heheee...Kali ni saya menggunakan belacan tumbuk yang dibeli dari Tanjung Dawai..hurmmm alahai sedapnya memang lain macam.Agaknya kalau siap yg pernah merasa belacan dari Tanjung Dawai mesti tak beli dah kot belacan dari tempat lain.Kalau belacan tumbuk dalam bentuk 4 segi.Kalau yg bulat tu guna mesin...kalau yg tumbuk harganya sedikit mahai...alah..mahal belacan berapa ringgit jer kan? Sangat berbaloi...
 Sedapnya...saya buat tak pedas melampau sebab anak2 sangat sukakan sambal belacan...Buat banyak2 simpan dalam esbok

RESEPI SAMBAL BELACAN
By : LiNa Pg
Sumber : Hana
Bahan-bahan
  • satu mangkuk kecil cili padi 
  • 3 biji cili merah (LiNa Pg tambah rcp asal tiada)
  • 5 biji bwg merah 
  • 2 biji tomato (buang biji-dadukan)-LiNa Pg tambah rcp asal xde
  • 1/2 cawan ikan bilis - yg dh kupas yer
  • 1-2 inci belacan
  • garam secubit
  • gula/perasa
  • 2 sudu minyak masak
  • Perahan jus limau kasturi/limau nipis
Cara-cara
  1. Bawang dikupas kulit kemudian potong.Cili padi belah dua (tips supaya tk meletup masa goreng)
  2. Panaskan minyak. Masukkan bwg,cili padi, ikan bilis n belacan.. goreng lebih kurang 5 minit atau hingga layu.(tomato masuk last goreng dalam 1min terakhir)
  3. Angkat. n masukkan dlm lesung. tambahkan garam n pak aji/gula n limau kasturi yg dah dipotong2. Tumbuk limau ngan kulit2 skali. klu tk suka tk yah la.. amik jus nyer jer..(LiNa Pg amek jus ajer)
Note:
LiNa Pg blend guna blender kering jer,rasa dulu baru tambah garam dan gula/perasa sebab belacan dan ikan bilis dah masin.Barulah diperah jus limau nipis/kasturi.
sambal belacan ni mkn ngan kari ikan memang sedapppp sehhh

PRAY FOR MH370...JANGAN BERHENTI BERDOA...JANGAN BERHENTI BERHARAP

6 comments:

ecah khalili said... Balas

setuju..penah 2 kali pegi tanjung dawai..borong belacan n sotong cumit kering..sedappp..bau belacannye pon sedap..

LiNa_Pg said... Balas

@ecah khalili
Kan???sedapnya memang lain macam..

Sue Bee said... Balas

aduhaiii..sedap nya sambal belacan..

BUNDA a.k.a KN said... Balas

Bunda belum pernah buat sambal belacan macam ni lagi...
nak try nanti... t.kasih..

Ummu Athiyah Ismail said... Balas

sedap nyer...

Amie said... Balas

Kalau di Sabah, belacan Papar sangat terkenal.... halus buatannya, sedap!
Saya pun kalau buat sambal belacan tak bubuh banyak cili, sebab kalau terlampau pedas hilanglah nikmatnya he heheheh

klik2 my nuff

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...