Mee

Mee Bandung Mak Pon (Mi Bandung Muar)

By LiNa_Pg - Tuesday, November 04, 2014

Assalamualaikum...
Al kisahnya saya dapat parcel kiriman seorang rakan alam maya.Beliau mengirimkan Rencah Mee Bandung Mak Pon dan juga Kopi 434.Menurut orang  Muar/Johor kopi dan rencah mak pon ni sangat terkenal dengan kelazatannya.Alhamdulillah rezeki saya dapat merasa.Terima kasih banyak2 Kak Lin sbb sudi mengirimkan kepada kami di sini.Semoga Allah saja yg dapat membalasnya.
So,week end lepas saya buat projek mi bandung..nak claim sebagai Mi Bandung Muar takut salah pulak sbb saya tak pernah makan Mi Bandung Muar yg asli.Menurut org Muar mi Bandung diorang tak letak sebarang agen pemasam seperti asam jawa, sos tomato atau tomato puri..Saya cuba kekalkan keaslian tu..
Buat pun ikut arahan pada belakang paket tu jer..Cuma sesuaikan rasa..Maybe air rebusan daging saya banyak sbb kena tambah 1 ketul kiub ayam itu jer..
Masa buat Mee Bandung ni saya jemput adik2 saya datang makan sekali...

Kaedah masak, saya rebus daging yg ada tulang hingga empuk.Masukkan rencah sesuaikan rasa.Saya ambil sedikit kuah dan pecahkan telur (satu persatu biarkan telur masak)
Celurkan udang...masukkan dalam kuah.Celurkan sayur sawi...Siap untuk dihidang
 Camnilah hasilnya...Snap ngan hp jer ni..saya main snap jer sbb mi kembang lak..kalau mi ni biasa2 jer saya mmg tak buat posting sbb gambar tak berapa cun..Memandangkan mi ni akan menjadi sejarah sbb buat pertama kali masak Mi Bandung..saya simpan sebagai kenangan dan penghargaan kepada tuan pemberi rencah ni.. 
Kopi 434 rasanya lain dari yg lain sebelum ni saya pernah minum kopi kapal api..Tp kopi 434 ni rasanya agak mild dan aroma cam sweet gitew....saya bagi 5*

  • Share:

You Might Also Like

9 comments

  1. As Salam Kak Lina..

    Pg2 lg dh nmpk mee bandung..Dh lama xmkn mee bandung ori..zaman anak dara dulu yana slalu jgk g muar semata2 nk mkn mee bandung muar jee..cite dulu2 hehee..Mee bandung ni nmpk mcm yg ori dh..alahai terliur la plak ^_^

    ReplyDelete
  2. Assalam Lina,
    Wah Ada kopi muar..kopi ni memang kopi favorite family akak...kalau masuk malaysia mesti beli stok untuk satu tahun!!..bayangkan tu..hehehe...mee Bandung tu pun mamak sedap...Kecur pagi2 ..;)

    ReplyDelete
  3. *mamak- nampak sedap... Ish guna iPad ni ask typo error aje lah...

    ReplyDelete
  4. saya suka sangat mee bandung. Kalau balik johor mesti singgah muar cari mee bandung dulu..

    ReplyDelete
  5. saya bukan penggemar mee tapi macam sedap je mee ni..

    ReplyDelete
  6. assalams

    mee bandung dan kopi 434 memang tak dapat dipisahkan bg org muo.

    saya tiap kali balik muo mesti beli stok perencah mat pon & 434. Kopi 434 tu satu uncang utk satu cawan, baru kow....:) dekat jusco dah ada jual kopi 434 ni tau....:)

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum Lina...
    Nnt klu dtg Muar jgn lupa cari mee bandung dan kopi 434 tau...hihihi....sama2 kasih ♡

    ReplyDelete
  8. wah..wah..nampak menggoda pula mi bandung tu kak lina..

    ReplyDelete