Monday, February 16, 2015

Resepi Ayam Goreng Serai Beraroma

Assalamualaikum...
Bila dalam peti ais tinggal kepingan dada ayam, mulalah pening nak masak apa.Selalunya saya akan simpan untuk dimasukkan ke dalam bihun atau mi goreng..Kali ni nmpk byk pulak sbb dari 3 ekor ayam.Nampaknya kena buat lauk dengan dada ayam ni.Hurmm kalau ayam goreng kunyit tu biasa sangat dah.Saja nak cuba sesuatu yang baru pulak.Maka saya pun gugel..terhasil lah Ayam Goreng Serai Beraroma ni..Cam tak abes jer ayat tu..sebenarnya aroma macam2..serai, daun limau purut, bunga kantan dan daun kari..tambah lak ada menggunakan pes tom yam...lagilah mabeles.
 Sedap makan dengan nasi panas...

RESEPI AYAM GORENG SERAI BERAROMA
Olahan : LiNa Pg
Asal : Liza (Intai Dapur) Dan Chef Wan

Bahan A
  • 4 keping dada ayam (potong kecil)
  • 2 sudu besar sos tiram
  • Garam secukup rasa
  • 1 biji telur (dipukul sedikit)
  • 3 sudu besar tepung jagung
  • Minyak
Cara
  1. Satukan semua bahan A (kecuali minyak) perapkan sebentar.
  2. Goreng ayam hingga kuning keemasan.Angkat dan toskan.Ketepikan
Bahan B
  • 2 batang serai (hiris)
  • 1 kuntum bunga kantan (hiris)
  • 10 tangkai cili padi (hiris) LiNa Pg ketuk sket 
  • 3 helai daun limau purut (hiris) LiNa Pg siat2 jer
  • 5 helai daun kari
  • 5 ulas bawang merah (hiris)
  • 1 ulas bawang putih (hiris)
  • 2 sudu besar pes tomyam
  • 1/4 cawan air (LiNa Pg xletak-terlupa lak)
  • 1 sudu teh madu
  • 1 sudu besar mayonis
  • Garam, gula/perasa
Cara-Cara
  1. Panaskan sedikit minyak (guna minyak lebihan menggoreng ayam td) dan tumiskan bawang merah, bawang putih hingga garing dan wangi.
  2. Masukkan serai, daun limau purut, bunga kantan dan daun kari.Tumis sebentar.
  3. Masukkan pes tom yam.Gaul sebati dengan tumisan
  4. Masukkan air, madu dan mayonis serta ayam, kacau rata.Sesuaikan rasa
  5. Tutup api.Sedia untuk dihidang

4 comments:

Bbwana adienia said... Balas

wah..nama menu tu bukan main lagi ya kak..beraroma mesti la sedap kan ^_^

LiNa_Pg said... Balas

@Bbwana adienia
Hahaa..nama kasi gempak lebih sket wana...tp mmg sangat beraroma...

Acik Erna said... Balas

acik suka tengok gambar hidangan lina..pandai lina hias dan ambik gambar

LiNa_Pg said... Balas

@Acik Erna
Ikut angin gak acik..kdg2 snap dalam piyuk camtu jer..kdg2 guna hp janji ada gambar boleh tepek rcp kikiiii

klik2 my nuff

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...