Wednesday, March 11, 2015

Resepi Kerabu Betik Muda@Som Tam

Assalamualaikum...
Setiap kali ke pasar petang di Batu Lanchang sana, en.suami selalu belikan betik muda dan juga cendawan.Hurmm cam biasalah tu mesti nak suruh buatkan sayur bening betik campur cendawan tu.Cendawan tu rasa macam 'kulat pusu' manis2 mmg enak dibuat sayur bening.Menu cam tu mmg kurang mendapat sambutan dari anak2.Mereka cuma ambil kuah dan cendawan jer.Betik tu mesti abah la yg kena abeskan.So, saya akan gunakan sebelah betik jer untuk sayur camtu.Bila tengok yg lagi setengah tu, mula la buntu xtau nk masak apa..kalau x abeskan mesti nx wk dia akan beli dan beli lagi buah betik.Tetiba tengok my fren Maz yg tinggai nuuuuu di Bahrain menayang Som Tam..bila selongkar dapur beliau wah....dah berulang2 kali dia buat som tam ni.Terus study resepi.Bila saya gugel ramai juga rakan2 blogger yg lain dah buat som tam ni.Macam2 pesen resepinya.Tapi ikut resepi Maz,bila tgk resepi sekali imbas (sbb rasa senang kikiiiii)rupanya ada gak yg tersilap.Udang kering siap pi tumbuk sekali ngan bawang putih tu adeh...xpo la janji dah masukkan jugak ke dalam som tam ni.Apa pun som tam ni mmg sedap.Kakak Nisa siap pesan nnt abah beli betik lagi nnt kite buat camni lagi.Amboi ayat 'kita buat camni lagi' tu yg xtahan tu....'kita' tu mama sorang jer yg buat pun hihiiiiii.Ada yg berminat??Jom kite semak resepi.Mudah jer
Mudah jer buat som tam ni, sagat, hiris,tumbuk dan gaul jer.Rasa mmg mabeles..

RESEPI KERABU BETIK MUDA@SOM TAM

Bahan-Bahan 
  • 1 mangkuk betik muda yang disagat panjang  
  • 1 biji limau nipis - amik jusnya 
  • 1 biji tomato  (hiris halus)
  • 2 biji cili padi 
  • 2 ulas bawang putih (tumbuk)
  •  1/4 cawan nisan putih (gula kabung thai)-LiNa Pg guna gula putih jer
  •  Sos ikan(fish sauce)
  • Perasa (jika suka) 
  • kangkung dan kacang panjang  
  • sedikit kacang tanah yang digoreng (LiNa Pg gn gajus yg siap panggang)
  • sedikit udang kering thai (warna oren tu) 
Cara
  1. Dalam lesung masukkan nisan somtam, gesek-gesek biar hancur/lembut. 
  2. Kemudian masukkan cili padi dan bawang putih. 
  3. Tumbuk sikit sekadar nak pecahkan bawang dan cili.
  4. Masukkan tomato (tomato ni LiNa Pg hiris dan masukkan kemudian bersama betik sagat)gesek lembut je,
  5. Masukkan kicap ikan secukupnya dan jus limau. Sesuaikan rasa, biar ada rasa manis, masin yang seimbang dan sedikit rasa masam.  
  6. Dalam mangkuk lain satukan betik, udang kering, kacang tanah dan sos tadi. Gaul sebati. 
  7. Sedia untuk dihidang bersama kangkung atau kacang panjang (LiNa Pg simpan sebentar dalam peti sejuk supaya rasa masam,manis, masin mesra kemudian barulah dihidang)
 Ratah pun sedap

7 comments:

sud@is said... Balas

suka makan, sllu ada kat pasar malam....tq resepi lina

maz said... Balas

Frennn...nak lesung batu tu sbjik ye...hahaa...nk posing gtu jgk laaa...cunyaaaa...kita sni gna lesung kayu je...tu pun utk gesek bawang buat somtam bleh la...klu nk buat sambal blacan 2 jam rsanya xlumat lagik...

Bambang Zulhazman said... Balas

Mane nak dpt gule kabung ni selain kt sempadan thai?..xlrt ler asik nk gi balik klntn je cari gule tu.nhehehe

ima imanarima said... Balas

Assalam...ima dh cuba resepi ni... tq sedap walaupun xletak kacang tanah n udang kering(ganti ngan ikan bilis)

LiNa_Pg said... Balas

Saya beli kat perlis(padang besar)

LiNa_Pg said... Balas

Wslm..alhamdulillah...sedap kan..kacang tu nk tambah bg umpphh ada crunchy siket

LiNa_Pg said... Balas

Wslm..alhamdulillah...sedap kan..kacang tu nk tambah bg umpphh ada crunchy siket

klik2 my nuff

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...