Monday, November 30, 2015

Resepi Jemput-Jemput Sedap Rangup Di Luar Lembut Di Dalam

Assalam..
Bersiaran di pagi Isnin yang nyaman..cuaca sejuk di luar sana di musim tengkujuh..banjir di sana sini...Semalam Pulau Pinang juga di landa banjir kilat..banyak tempat dinaiki air..diharap semua yg terlibat bersabar dengan dugaan ni..Alhamdulillah..kawasan perumahan saya ni tidak dinaiki air..tambahan pulak kami tinggal di 'kayangan' hahaa..
Okey berbalik pada tajuk n3 ari ni..sangat sesuai la dimakan time hujan2 camni...ekceli saya buat kemarin cucur ni..sebab kemarn tak keluar ke mana-mana...terperap kat rumah, mulalah buat saya lemau...asyik nk mencari kerja..godek2 lah buat cekodok ni heheee..
Apa yang istimewa cucur kali ni menggunakan tepung beras..satu kelainan dari segi tektur jemput2 ni..iaitu rangup dan garing di luar tapi lembutttt..gebu husband kata macam muffin kat dalam...Memang sedap..Resepi asal menggunakan pisang tp saya tukarkan guna kurma..so,kena adjust sukatan tepung tu siket...
Jemput-Jemput kurma...jangan dipandang sebelah mata..sebab ianya sedap..belum cuba belum tau hahaa..

RESEPI JEMPUT-JEMPUT KURMA RANGUP DI LUAR LEMBUT DI DALAM
Sumber MamaDee

Bahan-Bahan

  • 3 biji pisang saiz besar (LiNa Pg guna 10 biji kurma -rebus bg lembut,then blend)
  • 1/2 cawan tepung beras
  • 1/4 cawan tepung gandum (LiNa Pg tambh 2 sb lagi)
  • 1 sudu teh soda bikarbonat
  • Secubit garam
  • 1 sudu besar gula (LiNa Pg guna 2 sb)

Cara-cara

  1.  Lenyekkan pisang.
  2. Campurkan tepung gandum, tepung beras, soda, garam dan gula ke dalam pisang yg telah dilenyekkan tadi.
  3. Biarkan selama 30 minit.
  4. Panaskan minyak.
  5. Guna 1 sudu untuk mengambil adunan jemput-jemput. Manakala 1 sudu lagi digunakan untuk tolak adunan jatuh kedalam minyak. Buat dengan cepat. Supaya jemput-jemput yang dihasilkan bulat2 dan kecil molek.(LiNa Pg jemput guna tangan jer semasa nk menggoreng)
  6. Sentisa kacau supaya jemput2 terbentuk bulat dan menarik.Goreng dgn menggunakan api sederhana sehingga masak.
  7. Setelah masak, angkat dan bolehlah dihidang

Friday, November 27, 2015

Lasagna Roti Simple Dan Sedap

Assalamualaikum...
Bersiaran di hari Jumaat..eh dah Jumaat rupanya...Cepat sungguh ms berlalu.Okey lah hari ni saya nk kongsikan idea kalau ada roti yg nak expired tu dan xtau nk buat apa..bolehlah dibuat Lasagna Roti ni..Kalau asyik buat puding ajer boring jugak kan?Tambah lak cuaca sekarang ni hujan..sejuk jer...tak berapa syiokk la makan puding..dapat sesuatu yg panas2 dari oven..memang sedap..
Kalau nak tengok versi terdahulu boleh tengok SINI cuma kali ni saya buat kuahnya mengikut resepi spageti bolognese biasa tu...Korang taram lah ikut selera sndri ya..Saya kongsikan idea jer
Lasagna Roti LiNa Pg
 Gambar ni saya snap ngn hp jer..Tangkap leleh..makan panas2..yummy
Lasagna
camni la rupa Lasagna roti yg baru kuar dari oven...golden brown...

Thursday, November 26, 2015

Resepi Daging Tumbuk Simple Dan Sedap

Assalamualaikum..
Dah lama rasanya x buat Daging Tumbuk ni..sedap dan lembut jer, tambah lak daging diperap mesra dengan kicap...Makan dengan nasi panas2 mmg layan abes..anak2 kalau lauk macam ni mmg suka sangat depa...en.husband pun makan bertambah2.Daging Tumbuk ni adik beradik dengan Daging Dendeng jugak la cuma selepas direbus, daging cuma ditumbuk dan tak goreng...saya x suka daging dimasak 2-3x..nnt hilang dh manisnya..Kalau nak tengok versi terdahulu..Boleh tengok kat SINI tahun 2010 lagi hahaa
Nampak menyelerakan bukan?senang lak tu..

RESEPI DAGING TUMBUK SIMPLE DAN SEDAP
By Malina LiNa Pg (http://linapg.blogspot.my/)

Bahan A
  • 300gram daging pejal (dihiris)
  • 2 ulas bawang putih ( diketuk )
  • 1 batang serai ( dititik )
  • 1 ulas bawang merah 
  • Air secukupnya
  • 1 helai daun bay
Bahan B
  • 5 ulas bawang merah ( dihiris - jadikan bawang goreng )
  • 1 labu bawang besar ( ditumbuk / kisar )
  • 1 ulas bawang putih ( ditumbuk / kisar )
  • 2 sudu besar cili giling( ikut citarasa)
  • 1/2 sudu kecil jintan manis ( LiNa Pg gn serbuk jer )
  • 2 sudu makan kicap manis 
  • 2-3 makan kicap pekat 
  • Garam dan gula/perasa (jika perlu)
  • Myk masak

Cara-Cara:
  1. Satukan bahan A rebus hingga daging empuk. Bila empuk, tumbuk daging satu persatu. Jgn tumbuk sampai hancur lak.
  2. Perapkan daging yang sudah ditumbuk dgn kicap manis dan air rebusan daging ( 20-30min).
  3. Tumis bahan kisar bersama jintan manis hingga garing, masukkan cili boh tumis lagi hgga pecah myk.
  4. Masukkan daging perap kacau sebati..Masukkan kicap pekat, bawang goreng (tggl sedikit utk tabur)gaul sebati.
  5. Sesuaikan rasa, tambah garam dan gula jika perlu.
  6. Dah siap taburkan lebihan bawang goreng sebagai hiasan.
Ini ya rupa daun bay..

Monday, November 23, 2015

Tempahan RVC dan Kek Buah Kukus

Alhamdulillah..
Alahai lama betul x buat RVC ni..resepi pun x berapa ingat huhuu..Alhamdulillah menjadi gak dengan jayanya...Deco tu cam biasanya simple dan seadanya saja...Terima kasih sahabatku sudi order kek buah dan RVC ni sempena besdaynya kemarin..
Saya bukanlah seorang yg pandai mendeko...simple ajer camni boleh la..
 My signature kek...kek buah kukus...
 
RVC dan Kek Buah Kukus

Saturday, November 21, 2015

Resepi Sambal Belacan Goreng

Assalamualaikum...
Malam2 ni buat n3 ringkas sudahlah....Resepi sambal belacan yg kami mkan bersama Nasi Kukus, Dalca Ayam dan Ayam Goreng Bawang Putih.Kalau ikutkan saya malas nk buat n3 ni tp sbb nk complete kan set nasi kukus tu saya buat jugak la serba ringkas..Senang korang nk cari

RESEPI SAMBAL BELACAN
By : Malina LiNa Pg (http://linapg.blogspot.com/)

Bahan-bahan
  • 10 biji cili padi 
  • 2 biji cili merah
  • 2 biji cili hijau
  • 2 biji tomato masak ranum (dadukan)
  • 3 biji bwg merah 
  • 1 inci belacan
  • garam secubit
  • gula/perasa
  • sedikit minyak masak
  • Perahan jus limau kasturi/limau nipis
Cara-cara
  1. Bawang dikupas kulit kemudian potong 2 .
  2. Cili pad, cili merah dan cili hijau dipatah2kan 
  3. Panaskan minyak. Masukkan bwg,cili padi,dan belacan.Goreng hingga agak layu (Sekejap jer)
  4. Terakhir sekali baru masukkan tomato goreng dalam 1min jer
  5. Angkat dan masukkan dlm lesung/pengisar.Kemudian tumbuk lumat
  6. Tambah garam dan perasa/gula.Perahkan jus limau nipis/limau kasturi.Sesuaikan rasa.

Friday, November 20, 2015

Resepi Ayam Goreng Bawang Putih Sedap Dan Beraroma

Assalamualaikum...
Lagi n3 susulan Nasi Kukus aritu punya...Adeh asyik tertangguh jer kan?Apa nak buat kadang2 n3 tempahan kek yg potong Q.Lagipun Ayam Goreng Bawang Putih ni dah buat tak lama dulu..Boleh tengok kat SINI Jadi resepinya dah ada dalam simpanan..senang CnP jer.Kalau resepi baru kena buat n3 cepat2 takut lupa pulak resepi apa bahan yang taruk dalam tu.Ayam ni ratah camtu pun sedap tau.Jangan risau bawang putih tu macam 'keropok' ajer rasanay..rangup2 dan ada flovour hujung2 tu ada rasa pedaq2 bawang tu...Senang citer kena buat la baru tau hehee...Jom kite semak resepi yang serba ringkas ni
Sedap dan rangup jer..tinggal daun pisang jer xmakan kih..kih..

RESEPI AYAM GORENG BAWANG PUTIH
By Malina LiNa Pg (http://linapg.blogspot.my/)
Sumber : Kak Ayu Dan Justtryand taste

Bahan A: (versi LiNa Pg rcp asal boleh refer kat link)
  • 1 ekor ayam (LiNa Pg guna 10ketul ayam)
  • 3 labu bawang putih (cuci bersih dan ketuk2 sedikit hingga pecah2 kasar)
  • Sedikit kiub ayam/serbuk cukup rasa
  • Sedikit Daun Kari (LiNa Pg tambah, rcp asal xde)
  • Minyak
* LiNa Pg Gaul tabur kiub ayam/serbuk cukup rasa pada bawang putih***

Bahan B (Tumbuk Halus/Kisar)
  • 8 ulas bawang putih
  • 3 ulas bawang merah
  • 3 sudu teh serbuk ketumbar 
  • 1 inci kunyit hidup
  • 1 cm halia
Bahan C
  • 1 sudu teh tepung jagung
  • 1 sudu teh serbuk kari (LiNa Pg tambah rcp asal xde)
  • 1 sudu besar sos tiram
  • 1 sudu teh garam
  • Sedikit perasa
  • 2 sudu teh baking powder
Cara Membuat:
  1. Ayam dibersihkan, LiNa Pg rendam sekejap dalam larutan cuka.Bilas bersih dan toskan
  2. Sediakan mangkuk besar, satukan bahan A dan bahan B , gaul hingga rata.
  3. Masukkan ayam, gaul rata dengan bahan perapan.Perap selama 20 minit hingga bahan perapan meresap. 
  4. Sementara itu, boleh disediakan bawang putih goreng.Bawang putih yang telah diketuk2 tadi ditabur sedikit garam.
  5. Sediakan kuali non stick tuangkan minyak yang banyak. Pastikan minyak hingga benar-benar panas. 
  6. Masukkan bawang putih(dan daun kari) dan goreng bawang putih hingga garing dan crispy, angkat dan toskan.Ketepikan.
  7. Kemudian bolehlah menggoreng ayam yang telah diperap tadi.Goreng secara deep fry hingga kuning keemasan guna api sederhana sahaja supaya ayam tidak hangus.
  8. Setelah ayam garing..taburkan gorengan bawang putih dan daun kari tadi.Sedia dihidang.Rangup dan sedap

Thursday, November 19, 2015

Cara Buat Nasi Kukus Mudah, Sedap Dan Lembut

Assalamualaikum..
Dah lama saya tak buat nasi kukus.Nasi kukus ni sangat sedap dimakan walaupun hanya nasi putih biasa.Lembut da berderai..kurang kanji tu yg membuatkan berselera makan.Ekceli nasi kukus ni saya buat secara x rancang.Kebiasaannya kat rumah kami makan nasi beras Taj Mahal tu..nasi tu mmg kurang kanji dan gula.Masa husand demam, malas pulak nk gi pasaraya..just beli beras kat Kedai Runcit jer la untuk buat moi (bubur nasi) kat dia.Alang2 dah ada beras biasa kat rumah, terus buat nasi kukus la..Ada versi yang agak lambat tapi sangat sedap dan hasilnya banyak bleh tengok kat rcp NASI KUKUS  Kali ni agak mudah jer saya buat 1 mangkuk sorang jer.Jom kite semak resepi
 Nasi Kukus, Ayam Goreng Bawang Putih,Dalca Ayam, Sambal Belacan Dan Ulam..Complete Set

RESEPI NASI KUKUS MUDAH
By Malina LiNa Pg (http://linapg.blogspot.my/)
Bahan-Bahan
  • Beras secukupnya
  • Air
  • Bekas kecil
  • Daun pandan
Cara-Cara
  1. Cuci beras dan rendam selama 30min
  2. Sementara itu didihkan air dalam periuk pengukus.Letak daun pandan dalam air rebusan
  3. Toskan beras, isikan ke dalam bekas kecil.Isikan 3/4 bekas sahaja.
  4. LiNa Pg masukkan hirisan daun pandan (~1inci) ke dalam bekas berisi beras untuk mewangikan lagi nasi kukus
  5. Isi penuh air ke dalam bekas tadi.
  6. Kukus selama 20min/hingga nasi betul2 masak.
  7. Nasi kukus sedia dihidang.Enak dimakan bersama DALCA AYAM, AYAM GORENG BEREMPAH dan juga sambal belacan


RESEPI BERGAMBAR UNTUK SENANG FAHAM
 Nasi Kukus Daun Pisang...

Wednesday, November 18, 2015

Tempahan Kek Buah Kukus

Alhamdulillah
Rezeki tempahan kek buah lagi..Kali ni mini packed ditempah oleh regular kastemer saya.Dia minta 3 packed..So ada xtra 1 pack, sapa nak meh roger cepat...Laku keras kek buah ni tambah lak kalau saiz kecik camni..Cepat ajer abes hehe
Malas nk tulis panjang2...sekian n3 ari ni kih..kih..

Friday, November 13, 2015

Resepi Dalca Ayam Kelantan Style LiNa Pg

Assalamualaikum...
Panjang siket tajuk n3 ari ni.Sengaja saya letak nama 'Dalca Kelantan' tu sebab Dalca Klate ni tidak menggunakan kacang dhal..sebagaimana dalca di lain2 negeri.Kalau di Penang sndri Dalca hanya sayuran semata..tadak sebarang lauk ayam/daging .Tp agak berlainan dengan Dalca negeri klate sebab ada lauk ayam/daging dalamnya dan jugak TIDAK menggunakan kacang dhal.Ianya menyerupai kari/gulai cuma ditambah sayuran dan kuahnya agak ceroi/cair tidak sepekat kuah gulai kawah..Bertepatan lah ngan maksud Dalca itu sendri dalam kamus dewan

The meaning of dalca is : Indian dish,curry with a mixture of ingredients

Wah x pasal2 kena belajar kamus dewan kan ari ni..itu semua knowledge kikii.
Memasak ni kena pelbagaikan cara..selalu makan yg Utara sekali sekala kita tukar selera ke Pantai Timur pulak.Barulah 1 Malaysia gitu.
Okeylah xo bebel dah jom la kita semak resepi..Ops sebelum tu Dalca Ayam ni saya makan bersama Nasi Kukus dan Ayam Goreng Bawang Putih bersama Sambal Belacan Goreng/Sambal Getuk.Resepi lain akan menyusul kemudian nnt..Hari Resepi Dalca dulu ya...
Camni la rupa dalca hasil air tangan LiNa Pg...Alhamdulillah sedap

RESEPI DALCA AYAM KELANTAN SYLE LiNa Pg
By Malina LiNa Pg (http://linapg.blogspot.my/)

Bahan-Bahan
  • 1/2 ekor ayam potong kecil-kecil (Daging tetel/dgg cincang pun ok)
  • 1 paket kecil rempah dalca (Kalau xde gn rempah kari ayam pun ok)
  • 1 labu bawang besar (kisar)
  • 5 ulas bawang merah (kisar)
  • 3 ulas bawang putih (kisar)
  • 1 cm halia (kisar)
  • 3 hiris lengkuas (kisar
  • 3 sudu besar cili giling
  • 3 biji terung bulat (belah 6)
  • Sedikit kacang panjang (kerat2)
  • 2 biji kentang (potong kiub)
  • 1 biji karot (potong)
  • 2 biji cili merah (patah-patahkan)
  • 2 biji cili hijau (patah2kan)
  • 1 cawan santan pekat
  • 2 asam keping
  • Bunga lawang, pelaga dan kulit kayu manis 
  • Minyak
  • Air
  • Garam dan gula/perasa
Cara-Cara
  1. Panaskan sedikit minyak ke dalam periuk, tumiskan bunga lawang, kulit kayu manis dan pelaga hingga terbit bau.
  2. Masukkan bahan kisar, tumis hingga agak garing sedikit.
  3. Sementara itu satukan rempah kari dan cili giling, campurkan dengan sedikit air.Jadikan pes pekat.
  4. Apabila bahan tumisan garing, masukkan pes rempah dan tumis hingga pecah minyak.
  5. Masukkan ayam gaul bersama rempah hingga sebati.Biarkan sebentar hingga ayam kecut dan mesra dengan rempah tumisan.
  6. Masukkan asam keping, sedikit garam dan gula/perasa.Tambah air sama paras dengan ayam.
  7. Biarkan hingga ayam 3/4 empuk.Setelah itu masukkan santan dan tambah air secukupnya.
  8. Masukkan kentang, karot, dan terung.Masak hingga ayam dan kentang betul2 empuk.
  9. Sesuaikan rasa.Tambah garam dan gula/perasa sesedap rasa.Masukkan kacang panjang, cili merah dan cili hijau.Biarkan selama 1 min.Tutup api.Sedia dihidang.

Sunday, November 8, 2015

Saffron Oh Saffron Kenapalah Mahal Sangat

Assalamualaikum...
Apa khabar semua pengunjung TMK, diharap semuanya baik2 jer.SAFFRON menjadi tajuk n3 pada hari ni..Mesti ada yg sudah pernah melihat. mendengar dan tahu pasal saffron ni.Dan mungkin juga ada yg tidak tahu apa2 pasal saffron ni.Secara jujurnya saya sndri baru pertama kali melihat secara live saffron bagaimana rupa dan rasanya.Patutla harga nya sangat mahal sebab dari satu pkok hanya dapat menghasilkan 3 stigma sahaja dan ianya mempunyai 1001 khasiat...sebab itulah saffron ni dikenali sebagai Herba Termahal di dunia...Khasiat dari segi perubatan tu korang boleh gugel sndri.Antaranya bagus untuk sistem penghadaman, menguatkan ingatan..saya pun dan cuba minum air rendaman saffron ni..guna 3 lai jer hihi....selebihnya kita buat masak2 tp kena kedekut siket la sbb mahal kikiiiii...

Thursday, November 5, 2015

Resepi Ayam Kapitan Sedap Selamanya

Assalamualaikum...
Bila tinggal ayam dan kambing ajer dalam peti ais, mulalah buntu xtau nk masak apa..Memula plan nk masak resepi baru...pastu x jadi pulak..Sudahnya menu ulang siar kih..kih..kih..Tak tau dah berapa kali buat Ayam Kapitan ni..yg ualng tayang dalam blog pun berkali2 dah...yg tak ter'snap' gambar pun banyak kali gak...Mau tau sedap ke dak kan?Ekceli anak2 saya suka lauk camni sebab depa nak cicah roti pulak..Lagipun resepi ni senang jer..Untuk versi yg terdahulu boleh tengok SINI SINI SINUN dan yg paling lamaaaa kot kat SINI
Kuahnya mmg pekat2 camni..xsuka santan boleh jer guna susu cair..tadak hal punya.

RESEPI AYAM KAPITAN
By Malina LiNa Pg (http://linapg.blogspot.com/)

Bahan A (Kisar)

  • 1 labu bawang besar
  • 2 ulas bawang merah
  • 2 ulas bawang putih
  • 6- 7 biji Cili Merah ( LiNa Pg gn 2 biji cili hijau dan 3sb cili giling )
  • 1inci lengkuas 
  • Sedikit Serbuk Kunyit (LiNa Pg gn serbuk saffron)
  • 1/2 cm halia (LiNa Pg tambah rcp asal xde )

** Semua bahan di atas dikisar kecuali serbuk kunyit.

Bahan B

  • 1/2 ekor ayam dipotong ikut suka 
  • 200 ml santan
  • 50 ml susu cair
  • 4 sudu besar air asam limau nipis (LiNa Pg gn jus limau kasturi)
  • 1 batang serai ketuk
  • garam dan gula secukupnya
  • Minyak
  • Air

Cara-cara :

  1. Tumis bahan kisar, serbuk kunyit dan serai hingga naik bau. 
  2. Masukkan ayam dan gaul, biar hingga ayam empuk.
  3. Kemudian masukkan santan dan susu cair. Biarkan hingga mendidih. 
  4. Masukkan garam, gula dan air asam limau tadi. Kacau sentiasa.
  5. Sesuaikan rasa, apabila ayam empuk,renehkan seketika biar kuah agak pekat.
  6. Tutup api,Sedia dihidang

Mujur ada pudina tu jadi penyeri..kalau tidak..ayam togel jer la

Wednesday, November 4, 2015

Resepi Zucchini Goreng Rangup

Assalamualaikum...
Zucchini goreng ni saya buat bersama dengan GULAI LEMAK IKAN TONGKOL lagi tp versi tertunggak hihi...cam biasa lah n3 tempahan akan potong Q.
Hajat di hati nk buat macam Peria Goreng tu cicah dengan sambal belacan..bila goreng zucchini ni saya try la makan sekeping..alahai sedap la pulak..dak sarah pun tertipu dia ingatkan keropok kih..kih..kih..padan muka xmakan sayur sangat..Maka x jadilah dibuat cicah sambal belacan..kami makan sebagai kudapan..Rugi pulak sebab buat 1/2 batang jer..Ok la resepi testing kan..
Sedap makan panas..rangup jer.

RESEPI ZUCCHINI GORENG RANGUP
By Malina LiNa Pg (http://linapg.blogspot.my/)

Bahan-Bahan
  • 1/2 batang zucchini hijau
  • 3 sudu besar tepung jagung (atau secukupnya)
  • 1 sudu besar tepung beras (atau secukupnya)
  • Sedikit rempah kari ayam/daging
  • Sedikit garam/serbuk ayam/serbuk cukup rasa
  • Sedikit lada sulah (LiNa Pg guna ajishio)
  • Sedikit serbuk kunyit
  • 1 biji putih telur
  • Minyak untuk menggoreng (Deep fry)
Cara-Cara
  1. Hiris nipis zucchini,basuh dan toskan.Kemudian keringkan dengan kitchen towel.
  2. Satukan semua bahan kecuali zucchini,minyak dan telur.Gaul sebati.
  3. Zucchini dicelup ke dalam telur kemudian salut dengan campuran tepung.
  4. Pastikan ianya bersalut rata.
  5. Panaskan minyak, masukkan zucchini satu persatu supaya tak melekat antara satu sama lain.
  6. Goreng hingga golden brown, balik-balikkan zucchini supaya masak sekata.Angkat dan toskan.
  7. Sedia dihidang, boleh dimakan bersama sambal belacan mcm peria goreng.Tp LiNa Pg makan camtu jer sbb sedap macam kerepek hihi
Note LiNa Pg: Kena pandai kawal api.(Api terlalu besar gorengan akan cepat hangus, api kecil zucchini akan menyerap minyak dan menjadi lemau/tidak rangup)

Tuesday, November 3, 2015

Tempahan Kek Buah Dan Carrot Cake

Alhamdulillah..
Tempahan Kek Buah kukus lagi...Repeat order...Terima kasih..Carrot cake order hari ni.Kek Buah tu kemarin punya
kek buah kemarin pos...Seri Kembangan dan Ipoh..
Haish..terliur la pulak tgk kek buah ni..
 Carrot Cake hari ni punya




LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...