Thursday, April 21, 2016

Puding Peach Berkaramel (Sedap Dan Mudah)

Assalamualaikum...
Puding Peach Berkaramel ni adalah hasil olahan dari Puding Karamel Tanpa Telur Bila saya tengok ada setin buah peach hampir expired tu kenalah cepat2 fikirkan sesuatu.Asalnya nk buat puding trifle (dah lama nau xbuat trifle ni) Biasalah time mengangkut masuk troli tu semua pun semangat nk buat itu ini..tp bila dah ada kat umah..terperuk jer dalam kabinet.So,kite godek2 ajerlah yg mudah2 hehee..Mudah2 pun tapi sedap tau...siyes tak tipu.Sedap masam, manis dan aroma karamel tu mmg sedapppp..Tambah lak cuaca panasss sekarang ni, mmg sesuai sangat la layan puding ni..nyaman anak tekak
Nyaman terasa bila puding ni meluncur ke anak tekak.Manis yg sedang2 lemak dr susu cair dan sedikit masam manis dr potongan buah peach...mmg enak tak terkata...nyum..nyum..

PUDING PEACH BERKARAMEL
By Malina LiNa Pg (http://linapg.blogspot.my/)
Bahan-Bahan A (Gula Hangus) 
  • 2 sudu besar gula pasir 
Bahan-Bahan B (Puding)
  • 1 paket agar-agar serbuk 10g 
  • 31/2 cawan air 
  • 1 tin buah peach (Asingkan buah dan air) 
  • Jus/air dari buah peach
  • 1/2 cawan gula pasir 
  • 1/2 cawan susu pekat manis 
  • 1 tin susu cair  
  • 1/4 cawan  tepung kastard 
  • 1 sk esen vanilla 

Cara-cara 
  1. Memula buat gula hangus seperti biasa.Taburkan gula ke dalam loyang, guna api kecil masak hingga gula menjadi perang, kemudian ratakan keseluruhan loyang.
  2. Susun buah peach ke atas gula hangus tadi.Ketepikan
  3. Satukan semua bahan B.Kacau atas api.Aduanan mesti dikacau selalu takut tepung kastad akan bergentel. 
  4. Apabila menggelegak dan adunan kelihatan sedikit pekat.Tutup api, 
  5. Tapis dan tuangkan ke dalam loyang (LiNa Pg guna loyang saiz 9in) yang berisi gula hangus dan susunan buah peach tadi. 
  6. Tuang dengan berhati2 supaya buah peach tidak terapung.
  7. Sejukkan sebentar sebelum dimasukkan ke dalam peti sejuk. Biarkan hingga puding mengeras.
  8. Terbalikkan puding dan bolehlah dihidang. 
Note lina pg
Puding ni sangat sedap dimakan bila sejukkan dalam peti ais.Buah peach boleh jg disusun selepas puding mengeras.Terpulang kepada cara masing2

5 comments:

tun_telani said... Balas

sejukk je masuk ke tekak.. tun suka sgt la mkn pic dlm tin ni.. kalau beli utk buat puding tu, mmg blom siap puding dh byk yg masuk dlm mulut.. hihi

LiNa_Pg said... Balas

Sedap kan tun,peach dalam tin tu..masam² siket..manis²siket

Ayu said... Balas

Assalam Lina,
hahaha..samalah macam akak..bila pergi beli barang groceries kat supermarket tu..nampak itu & ini ambil aje dulu sebab dalam fikiran nak buat sesuatu recipe..tapi dah balik..buatnya lama atau tak buat langsung...
Puding2 gini memang sesuai dimakan waktu panas2 sekarang ni..:)

LiNa_Pg said... Balas

@Ayu
wslm...
kannnnnn..kak ayu..bila tgk itu ini cam kemaruk lak..kunun nk eksperimen mcm2..sudah tersadai dalam gobok kih3..

syapex ( Wan Muhammad Syafiq ) said... Balas

sedapnya kak...
terliuq ceq...

klik2 my nuff

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...