Wednesday, June 8, 2016

Ayam Sambal Bali Sedap

Assalamualaikum
Ayam Sambal Bali,juada buka puasa untuk hari kedua.Tengahari kemarin tgk Ketuk2 Ramadan, shila rusly masak ayam sambal bali..dah separuh rancangan baru tgk..so,bahan2 saya main agak2 ajer..Ayam Sambal Bali ni pernah mencetus fenomena suatu ketika dulu.Pada saya ianya lebih kurang Ayam Kicap Pedas Madu Karipoley cuma xletak madu dan dilebihkan serai.Jom kita semak resepi Ayam Sambal Bali yang mudah tp cukup terangkat bila dimakan bersama nasi panas.Kalau lauk ayam,ada plak renjis kicap camni..kompom la dapat sambutan.Maaf la ya gambar saya snap dari kuali ajer..sebab bizi siapkan juadah yg lain xsempat nk photoshoot cantik2.Xpo la janji ada gak gambar..nampak rupa ayam tu kira okey lah..boleh gak tepek resepi,nnt u olls mai bertandang boleh gak jamu mata kan??
Sedap tau...harus cuba untuk buka posa petang ni.Kompom u olls x nyesal hihi...

RESEPI AYAM SAMBAL BALI
By Malina LiNa Pg (http://linapg.blogspot.my/)
Sumber : Aisha Shukor

Bahan-Bahan A

  • 1 ekor ayam dipotong ikut
  • Garam dan kunyit
  • Minyak
Cara-Cara:
  1. Ayam dibersihkan,perasakan dengan garam kunyit.
  2. Panaskan minyak, gorengkan ayam (tak perlu terlalu garing) nak yang agak juicy.
  3. Angkat kemudian ketepikan

Bahan B (Kisar)

  • Cili kering segenggam (LiNa Pg gn 3 sudu besar cili giling)
  • 6 labu bawang besar (byk bwg br sedap)
  • 1 labu bawang putih
  • Sedikit halia sikit je (LiNa Pg gn 1/2 cm)
  • 1cm belacan 
Bahan C
  • 8 batang serai dititik (LiNa Pg gn 4 batang)
  • Daun kari 6tangkai 
  • Sedikit Kicap tamin (LiNa Pg gn kipas udang)
  • 3 sudu besar gula (terpulang selera)
  • garam 
  • Minyak (guna minyak lebihan goreng ayam td)
  • 1 labu bawang besar- hiris (LiNa Pg tambah rcp asal xde)
Cara-cara
  1. Tumis serai,sampai separa coklat Masukkan daun kari smp garing (bkn hangus)guna api sederhana 
  2. Kemudian masuk semua yg dh blend td..tumis smp naik bau n garing dan pecah minyak
  3. Masuk gula,garam n renjiskan kicap dlm 5kali renjis, jgn byk sgt dulu..biar warna merah maroon.
  4. Masukkan ayam dan hirisan bawang besar,masak lagi 10minit Gaul sebati dan segala tumisan bersalut dengan ayam.
  5. Dah siap tutup api.Sedia dihidang.
Note LiNa PgPesanan tuan tanah rcp,jgn makan terus lps masak..biarkan sebentar dlm stgh jam, baru dimkn.kalau mkn esok lg sedapppnyerr..Selamat Mencuba

4 comments:

Nooriah Abdullah said... Balas

sedap nya sambal bali Lina
ayam dah ada serai pun tinggal sebatang je lagi hee
daun kari tkde la pulak
simpan resepi utk raya nanti lah mesti nak try jugak
sebab sana sini dah try sambal bali

Amie said... Balas

Kalau ada Bali Bali tu biasanya memang sedap Lina.... makan dgn nasi panas memang terangkat laaaa

Mamasya said... Balas

Aslmkum Lina...lama tak singgah blog Lina. Nampak menarik ayam masak bali ni...boleh masuk senarai dulu...

Unknown said... Balas

Saya pn tgk smlm x smpt salin tp sy ingt dia suh ltk kiub ayam je klau xde blcan n x prlu gram lg

klik2 my nuff

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...