Friday, September 29, 2017

Cucur Nasi Lembut,Sedap Dan Mudah

Assalamualaikum...
Ada lebihan nasi sejuk tapi tak tahu nak buat apa?Kalau banyak boleh buat nasi goreng, kalau rajin bleh buat apam nasi.Kalau nak makan cepat dan kerajinan ala2 sendu jer..buat ler cucur nasi makan panas2 tambah musim ujan ni memang sedap la..Tak payah cicah apa pun mmg dah cukup sedap dah.Kali ni LiNa Pg buat yang paling sempoi jer...apa sayuran pun tak masukkan,hatta bawang pun x hiris...haaaa nampak tak tahap simple tuh camana..Okey lah hari ni kalut siket sebab Jumaat so n3 pendek2 jer la.Jom semak resepi.
Pic ni LiNa Pg snap guna hp jer...seadanya lah...malas nau nak guna kamera.Asalkan jelas kira okeylah kan
Cucur Nasi Mudah, Sedap Dan Kekal Lembut
By Malina LiNa Pg http://linapg.blogspot.my/
Bahan-Bahan
  • 1 cawan nasi sejuk
  • 1 cawan air suam(anggaran)
  • 1 cawan tepung gandum
  • 1/2 kiub ikan bilis
  • 1/2 sudu teh baking powder
  • 1/2 sudu teh yis (LiNa Pg guna saf instant)
  • Sedikit garam
Cara
  1. Satukan tepung gandum,yis dan baking powder.Gaul sebati
  2. Satukan nasi sejuk,garam dan kiub ikan bilis bersama 1 cawan air suam ke dalam pengisar.Kisar hingga halus.
  3. Tuang bahan kisar ke dalam adunan tepung.Gaul rata.Biarkan seketika (~10min)
  4. Panaskan minyak dan goreng cucur hingga kuning keemasan.Sedia dihidang.
  5. Nota kecil LiNa Pg :- boleh juga ditambah ikan bilis, hirisan bawang besar, sayuran seperti karot, kucai dan sebagainya jika suka.Resepi ni adalah paling ringkas

1 comment:

Juls Julie80 said... Balas

sedap cucur ni kalau makan panas2... dpt resepi dari kak ipar.. pekena plak dengan kopi o..perghhhhhhhhhh

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...