Saturday, January 6, 2018

Resepi Kari Ayam Kapitan (Youtube Chicken Curry Kapitan)

Assalamualaikum...
Mak aih rajin sungguh hari sabtu update blog kikiiii...sebabnya hari ni ada masa free siket.Masak pun boleh lambat2 (masak la agaknya)kalau malas kita JJCM ajerlah (macam biasaaaa)Okeylah hari kita tepek resepi ayam masak kapitan.Kali ni terover siket pekat..sebab mama masak halfway kena tinggal pi amek si kakak balik sekolah awal marin..so pass batton kat abang long jaga masakan kasi reneh sampai pekat..Pekat sungguh baq ang dah rupa rendang pun hado kikiiiii..Tapi xpe rasa menten sedap..seb baik mamanya letak garam siket jer..Kalau cenggini pekat, garam lak banyak kompom masinnnnn mereput.
Malas nak snap cantik2..ni gambar dr hp jer
AYAM MASAK KAPITAN
By Malina LiNa Pg http://linapg.blogspot.my/
YouTube LiNa Pg << subscribe
Bahan A (Kisar) 
1 labu bawang besar 
2 ulas bawang putih 
5 biji Cili Merah  
1cm lengkuas  
Sedikit Serbuk Kunyit 
1cm halia 

Bahan B 
10 ketul 
200 ml santan 
50 ml susu cair (LiNa Pg xletak xde stok)
1 biji limau kasturi (Ambil jus) 
2 batang serai ketuk 
garam dan gula secukupnya 
Minyak 
Air 

Cara-cara : 

  1. Tumis bahan kisar, serbuk kunyit dan serai hingga naik bau.Tumis hngga agak garing sedikit.
  2. Masukkan ayam dan gaul, kecutkan ayam.Letakkan sedikit garam,gula/perasa.Kemudian masukkan santan dan susu cair.Perahkan jus limau kasturi.Biarkan hingga mendidih.  
  3. Kacau sentiasa.Sesuaikan rasa, apabila ayam empuk,renehkan seketika biar kuah agak pekat. Tutup api,Sedia dihidang
  4. Youtube masakan https://www.youtube.com/watch?v=TGe9R4QrVAQ
Jangan lupa SUBSCRIBE okey untuk lebih banyak video masakan

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...