Ayam Goreng Bakar Chinese Style (Golden Crispy Chicken)

By LiNa_Pg - Tuesday, April 17, 2018

Assalamualaikum...
Sangat teruja mencuba Ayam Goreng Bakar atau lebih femes dengan Golden Crispy Chicken.Ayam yang telah digoreng berwarna keemasan cantik berkilat.Tapi nak membuatnya kenalah banyak2 bersabar.Resepi sungguh mudah cuma kena pause banyak kali sebab ayam perlu dijemur di bawah panas matahari hingga kulit ayam kering.Tips supaya bila digoreng ayam akan berubah menjadi golden.Kebetulan hari saya membuat ayam ni cuaca agak mendung, so lama jugaklah proses menjemur tu.Tapi agak berpuas hati jugak la sebab cantik jugak kejadiannya.Paling best teknik dan ilmu yang ditunjuk ajar oleh chef hassanhen sangatlah mahal.Terima kasih chef utk resepi dan teknik..sungguh tradisional cara memproses Ayam Goreng Bakar ni.Pada mulanya terasa mau mendurhaka keringkan dalam Air Fryer atau oven.Tapi rasanya tidak adil sebab saya belum pernah mencuba versi yang original.Kalau lepas ni buat lagi bolehlah mencuba cara moden siket hehee..lagi pun air fryer dah lama tersadai.Biar dia buat kije siket.Panjang bebel.Jom kita semak resepi

Walaupun tak berkilat macam yang chef buat.tapi bangga jugaklah dapat hasil yang camni.Sekor ni sekali makan jer hehee..
AYAM GORENG BAKAR CHINESE STYLE
By Malina LiNa Pg http://linapg.blogspot.my/
Resepi Asal Chef HassanHen
Bahan A (Siram Ayam)
  • 1 ekor ayam saiz kecil anggaran 1.2kg
  • 2 sudu besar maltose
  • 8 sudu besar cuka makan
  • 2+1/2 cawan air
Bahan B
  • 1 sudu besar 5mix spice
  • Garam (boleh guna 1/2 kiub ayam jugak)
  • Lada putih
Bahan lain
Minyak masak

Cara-Cara
  1. Ayam dicuci bersih,LiNa Pg lumur dengan tepung gandum untuk hilangkan hanyir.Kemudian bilas dan keringkan dengan kitchen towel.
  2. Dalam kuali/periuk besar,masukkan air,maltose dan cuka.Biarkan hingga maltose larut dan air mendidih
  3. Cangkuk/gantung ayam kemudian siram dengan air (yang dicampur maltose dan cuka)Siram ye..bukan rendam.Proses menyiram ni dilakukan ke seluruhan badan ayam hingga kulit ayam kelihatan tegang dan berbintil bintil.Warna akan berubah siket.
  4. Satukan bahan B kemudian lumur ke bahagian dalam ayam.Pastikan rempah tidak terkena kulit ayam.Nanti akan mencacatkan rupa paras bila digoreng nanti
  5. Kemudian jemur ayam hingga kulitnya betul2 kering.Tips bila pegaang kulit ayam terasa macam menyentuh kertas.So, bolehlah digoreng.LiNa Pg jemur selama ~6jam (gigih kan hahaa)
  6. Panaskan minyak, goreng ayam secara deep fry hingga ayam masak bertukar menjadi golden brown.
untuk sambal, kicap dan sup.Boleh klik tulisan merah 
Kiri Gambar Maltose dan mix spice kanan cara saya menjemur ayam

  • Share:

You Might Also Like

1 comments