Thursday, August 2, 2018

Sambal Sotong Sedap Dan Tips Supaya Sotong Tidak Kecut Setelah Dimasak

Assalamualaikum...
Seronok anak2 sekali sekala dapat makan sambal sotong.Aik kenapa sekali sekala sotong bukan mahal sangat pun huhu..Hurmm sebabnya si abah tak belikan hahaaa..Abahnya gout so seafood camni teramatlah jarang dibelinya.Tak tahulah apa mimpi tetiba beli sotong la..yang ada teloq pulak tu..Apa lagi teruslah buat sambal yang simple2 jer makan sama nasi panas memang sedap.Maisarah makan tak?huh..jangan harap..dia makan sup ayam.Bertabahlah mama.
Okeylah selalunya kalau kita masak sotong ni akan menjadi kecil bila dah masak.Kecut dan agak liat sebab dah overcook.So, bila masak sotong ni kena masak ngam2 jer...Macam mana nak tahu ngam2 plak kan?Okeylah kalau untuk buat sambal macam ni tips yang saya gunakan ialah...goreng atau masak sotong tanpa air atau minyak.Cuma panaskan kuali (Api besar) dan berasap tu masukkan sotong..biar sotong keluarkan air dia..dah nampak montok2 semua tu tutup api.Buat sekejap jer tau..Sotong halfcook jer.Itu jer petuanya.Lepas tu bolehlah dimasak mengikut resepi masing2.InsyaaAllah sotong korang menten jer gemuks2 hehee..Puas makan..Ada youtube tak?TAK DE tak dan nak rekod

Sambal sotong kuah pekat camni memang sedap memikat selera
SAMBAL SOTONG
By Malina LiNa Pg http://linapg.blogspot.com/
Bahan-Bahan
400g sotong (ikut tips LiNa Pg kat atas sinun)
1/2 labu bawang besar (kisar)
3 ulas bawang merah (kisar)
2 ulas bawang putih (kisar)
1/2 labu bawang besar (hiris)
3 sudu besar cili giling
2-3 sudu besar sos tiram
1 sudu besar sos tomato
sedikit gula merah 
Garam dan gula/perasa
Minyak

Cara-Cara
  1. Panaskan minyak, tumis bawang besar hiris hingga terbit bau dan sedikit layu.
  2. Masukkan bahan kisar.Tumis hingga garing.
  3. Masukkan cili giling dan sedikit gula merah.Tumis hingga pecah minyak.
  4. Masukkan sos tomato, garam dan gula/perasa.Sesuaikan rasa masam manis,masin dan pedas.
  5. Akhir sekali masukkan sotong.Masak sekejap jer sebab sotong dah separuh masak.Gaul rata dan tutup api.Sedia dihidang.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...