Monday, October 22, 2018

Cucur Nasi Lemak Sambal Ikan Bilis

Assalamualaikum...
Jangan pelik ya dengan tajuk n3 kali ni.Ya...ya... memang tak salah tulis tu dah betul Cucur Nasi Lemak.Eh!mana sambal ikan bilisnya tu?Tak ada pun?Sambal Ikan Bilis dok dalam cucur tu hahaaa...
Ini nama dia Resepi Terbitan hahaa
Ekceli ni saya nak habiskan leftover nasi lemak yang tinggal seciput tu dan sambal bilis pun siket jer.So, saya masukkan sekali.Senang kije.
Cucur nasi lemak ni paling senang, saya buat versi malas2 jer ni..nasi pun tak blend tu yang nampak berbiji berbonjol2 tu nasi lemak la tuh..Kalau blend kang halus mulus la dia...dah malas gitulah jadinya...Walaupun tak berapa nak helok sangat rupa paras dia...tapi sedappppp...lembut....Meh la tengok resepi.Kot ada lebihan nasi boleh buat cenggini ya dak?Ada lema2 siket (dah nasi lemak kan) ada pedas masin siket dari sambal bilis...Kira setel tak yah masuk garam apa dah....
Sedap tau..makan panas2 cicah sos, lembut jer tau...nak plak tergigit ikan bilis tu syedappp.
CUCUR NASI LEMAK SAMBAL IKAN BILIS
By Malina LiNa Pg  http://linapg.blogspot.com/
Bahan-Bahan
  • 1 cawan nasi lemak
  • 2 sudu sambal tumis ikan bilis 
  • 1 biji telur gred A
  • 1 cawan tepung gandum 
  • 1/2 sudu teh baking powder
  • Air 
  • Minyak
Cara-Cara
  1. Satukan semua bahan kecuali air.Ikut turutan bahan.Gaul rata terlebih dahulu.
  2. Masukkan air sedikit demi sedikit.Adunan mesti pekat dan boleh dibentuk (bulat)
  3. Panaskan minyak dan goreng cucur secara deep fry.Angkat dan toskan.Cucur Nasi Lemak sedia dihidang
HAPPY 9th BLOGGESARY TO MY BLOG
2009 - 2018

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...