Thursday, October 18, 2018

Kuih Belebat Ubi Keledek

Assalamualaikum...
Sekarang ni musim hujan, kalau dapat makan kuih muih lama memang sedap.Kena pulak dengan secawan kopi O atau teh panas memang layan abes.Tersebutlah kisah pada suatu petang yang hening si suami melayan fb tetiba muncul Kuih Belebat Ubi stelo kat newsfeed beliau.Terpacul keluar dari mulut si suami, kalau dapat makan belebat ni sedap tu.Maka kehairanan la si isteri awat lak tetiba nak makn kuih belebat?katanya nampak sedap tengok kat fb...adusss tepuk dahi si isteri.Isteri tak berapa rajin dah layan fb neh...suami plak teringin nak makan....Tak apalah kuih belebat ni xdelah susah sangat, so sesambil keluar shopping barang dapur kat Tesco, beli sekali lah ubi keledek oren...nah satu palstik tak tahulah berapa kg...tak tahu nak diapakan lagi dengan keledek tu.Kalau ada kerajinan jadilah karipap...kalau tak ada kerajinan...kita buat eksperimen Sains...belajar proses pencambahan tunas 'ubi keledek' hahaaaaaa.Okeylah jom kita semak resepi Blebak Ubi stelo ni.Ekceli resepi dah ada...saya CnP jer heheee...Terdahulu saya guna ubi keledek jepun..kali ni guna ubi keledek oren sahaja.
Macam biasalah gambar ni snap guna hp jer di kala petang gelap hahaa....Kuih pulak sememeh jer sebab tak sabor nak ngap.Kalau biar sejuk sekejap...cantiklah kuih ni...ni panas2 dah buka balutan daun pisang tu.Daun pisang lak dah beberapa hari tu yang lebam...terus tak cantik.Tak apalah asalkan kuihnya sedap dimakan (gitulah selalu ayat cover line)
KUIH BELEBAT UBI KELEDEK
By Malina LiNa Pg http://linapg.blogspot.com/
Bahan Bahan 
2 ketul keledek oren 
1 cawan tepung beras  
3 cawan santan (LiNa Pg gn  santan Ayam brand 200ml+2 cawan air) 
5 sudu besar gula (Terpulang selera) 
secubit garam  
1 helai daun pandan simpul 
Daun pisang 

Cara Cara 

  1. Rebus/stim keledek hingga masak.Kemudian dadu/potong memanjang (Ikut suka la nak potong macam mana pun) 
  2. Satukan tepung beras, santan, gula,garam dan daun pandan.Kacau terlebih dahulu supaya gula dan garam hancur. 
  3. Masak atas dapur hingga pekat, api kecil sahaja(sentiasa kacau supaya adunan tidak berketul2)kemudian masukkan ubi keledek.Kacau dengan cermat supaya ubi tidak hancur.Ketepikan. 
  4. Ambil daun pisang, potong selebar tapak tangan..layurkan atas api dan lap bersih. Ambil adunan kuih anggaran 2 sudu besar dan balut seperti membalut pulut inti.
  5. Kukus selama 10min.Pastikan air kukusan mendidih terlebih dahulu sebelum mula mengukus. Sejukkan terlebih dahulu supaya kuih 'set' kemudian bolehlah dihidang.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...