Puding Jagung Lemak Manis

By LiNa_Pg - Tuesday, October 09, 2018

Assalamualaikum...
Selamat pagi semua.Beberapa hari tak bersiaran.Apa khabar semua?Tengok di fb ramai yang update kurang sihat.Kat rumah ni si kecil saya jugak kurang sihat sedikit.Jaga kesihatan tau banyakkan minum air kosong.
Okey berbalik kepada n3 hari ni, dah lama sangat saya tak buat Puding Jagung ni.Rasanya last buat tahun 2011 lagi.Anak anak memang suka makan puding jagung ni, mamanya ajer yang kurang kerajinan.Alang alang memang dah ada bahan terus lah buat.Sekali harung join Kontes SAJI kat IG hehee...Korang doakan saya berjaya okey.Resepi Puding Jagung ni rasanya lemak2 manis..sesedap rasa.Saya buat video jugak tau.Korang boleh tengok kat Youtube LiNa Pg jugak..Dah upload semalam.
Puding ni saya guna acuan kecil sebab nak makan..tak payah potong2 dah...comel n kemas.Kalau nak guna loyang pun bolet tapi kurangkan sedikit jumlah air tu sebanyak 1/2 cawan ok.Taste saya suka lembut siket dan saya malas nak bazirkan susu...sukatan asal 1+1/2 cawan..tapi saya abeskan terus 1 tin.sedapp  lemak berkrim gitu hehee..So, kalau korang nak cuba, bolehlah buat untuk anak2 Puding ni jugak sesuai untuk open house/jamuan hari jadi atau makan2 kat ofis.

Tada...Cantik tak Jambangan Bunga Puding Jagung hasil keras tangan LiNa Pg?Sapa kata tak cantik, kakak unfren hahaaa...Lama betul tak asah bakat terendam memuding ni.Kalau dulu awal blogging memang suka sangat buat puding tambah yang berlapis lapis tu..Memang penyabar betul hahaaa...Sekarang ni yang tuang2 pun kurang rajin dah..

PUDING JAGUNG
By Malina LiNa Pg http://linapg.blogspot.com/
Untuk video boleh klik  Youtube LiNa Pg 
Bahan-Bahan
  • 700 ml air (3 cawan)
  • 1 cawan tepung kastad (115g)
  • 3/4 cawan gula (140g)
  • 1 tin susu cair SAJI (390g)
  • 1 sudu besar majerin/butter (~15g)
Cara-Cara
  1. Satukan semua bahan kecuali butter/majerin.Kacau rata terlebih dahulu.
  2. Masak atas dapur api sederhana.Pastikan sentiasa kacau supaya adunan tidak bergentel dan tidak hangit di dasar periuk
  3. Apabila adunan nampak sedikit pekat, masukkan majerin.Kacau rata hingga adunan pekat dan kelihatan meletup-letup (refer youtube).Tutup api
  4. Dengan pantas, tuang/sendukkan adunan ke dalam bekas/acuan kegemaran.
  5. Biarkan sebentar, kemudian simpan dalam peti sejuk supaya Puding mengeras.Sedia dihidang.Selamat Mencuba

  • Share:

You Might Also Like

0 comments