Ikan Goreng Berempah Mudah Dan Sedap Serta Petua Supaya Gorengan Rempah Tidak Hangus

By LiNa_Pg - Monday, January 21, 2019

Assalamualaikum...
Kembali bersiaran di hari Isnin.Hari ini cuti Public Holiday, so rileks siket pagi2 ni.Kalau tidak manjang jer kelam kabut kan?Alhamdulillah dilapangkan waktu sempat buat n3 dan sempat jugak buat video untuk Resepi Ikan Goreng Berempah ni.Video saya dah upload ke utube malam tadi.Nanti boleh ke sana okey.Walaupun resepi ikan berempah ni simple jer tapi sedap tau.Tambahan pula kalau makan bersama Sayur lemak, ulam kampung dan sambal/budu.Memang sedap.
Okey untuk tips supaya Rempah yang digoreng tu tak hangus, cara LiNa Pg ialah...goreng ikan terlebih dahulu.Kemudian goreng asing rempah perapan tu.Kalau goreng sekali jalan ikan bersama rempah..Mesti hitam legam hangus dah rempah tu kan..Dah tak cantik dan rasanya akan pahit.Potong selera.Cara saya setelah ikan siap diangkat, masukkan rempah perapan dan goreng hingga kekuningan.Tak perlu garing sebab dalam proses nak angka tu dia akan garing dan warna keemasan..macam dalam gambar kira cun cun jer.
Dalam video cuma separuh sahaja..sebab saya lupa nak tekan START hahaa...sorry la tangan ada dua jer...nak cari pinggan nak cedok angkat jer.Video ni saya rekod separuh2..means record-stop-record-stop sebab kalau hp panas ia akan 'hang' terus lagi haruuuu.Tapi rasanya fahamlah kan...yang tak ter'record'cuma part angkat dan toskan rempah jer.
Resepi ini saya adaptasi dari Ikan Goreng Berempah Hana..cuma ada ubah suai siket mengikut mengikut selera.Tapi saya tetap mention tuan tanah....Tak ada lah nak mengaku resepi sendiri kan?

Simple jer tapi menyelerakan.Cubalah.Ikan Goreng Berempah ini juga sesuai untuk orang berpantang cuma gantikan dengan ikan yang sesuai contohnya ikan selar.
IKAN GORENG BEREMPAH
By Malina LiNa Pg http://linapg.blogspot.com
https://www.youtube.com/watch?v=0v06tz0PVBo
Bahan-bahan  
3-4 ekor ikan kembung/mabong (apa2 ikan yang sesuai digoreng)  
5 inci kunyit hidup  
5 ulas bawang putih  
1 cm halia 
sebatang serai 
2 tangkai daun kari 
garam  dan serbuk kunyit
Minyak 

Cara-cara  
  1. Ikan dibersihkan dan dikelar-kelar.Perasakn dengan sedikit garam dan serbuk kunyit.Ketepikan sebentar.
  2. Tumbuk kunyit hidup,bawang putih,halia,serai (kalau nak letak sedikit garam pun boleh dalam bahan tumbuk) (LiNa Pg tumbuk kasar2 jer)  
  3. Gaulkan dengan ikan tadi. perap lebih kurang sejam atau lebih. 
  4. Panaskan minyak, Goreng ikan hingga garing.Angkat dan ketepikan.
  5. Kemudian goreng lebihan bahan perapan tadi.Angkat dan toskan.Kemudian tuang ke atas ikan yang telah digoreng tadi.Dengan cara ini, rempah perapan tidak hangus dan sedap dimakan 
  6. Untuk video tutorial, sila klik link ke utube LiNa Pg


  • Share:

You Might Also Like

0 comments