Monday, May 6, 2019

Puding Telur Karamel Mudah Dan Sedap

Assalamualaikum...
Salam 1 Ramadan buat semua pengunjung TMK,  pagi ni hujan turun mencurah2 di bumi Pulau Pinang.Terasa sejuk dan nyaman.
Sebelum saya meneruskan celoteh, untuk mendapat resepi dan video terbaru, sila layari youtube LiNa Pg.Link di bawah dan pada hari ini ada pun ada video baru.Klik link ini okey
http://www.youtube.com/c/LiNaPgTeratakMutiaraKasih
Okey untuk resepi pertama Ramadan ini saya nak kongsikan Puding kegemaran ramai.Iaitu Puding Karamel.Kalau duluuuuu setiap kali ke Bazar Ramadan,wajib beli kuih ni.Tapi dah bertahun jugaklah tak beli sebab kami pun dah agak lama tak ke Bazaar Ramadan Bayan Baru..makan tahun jugaklah.
Walaupun rupanya kurang lawa, tapi rasanya InsyaaAllah sedap...smooth and silky gitew kekdahnya hahaa..Ekceli Puding Karamel ni saya buat beberapa minggu lepas.Video memang kena sediakan awal sebab proses editing agak lambat.

PUDING KARAMEL SEDAP DAN LEMBUT
By Malina LiNa Pg http://linapg.blogspot.com/
Bahan A (karamel)
  • 1 cawan gula pasir
  • 2 cawan air panas
Bahan B
  • 7 biji telur gred B (buang tali pusat utk hilangkan hanyir)
  • 1 cawan susu pekat manis
  • 1 tin susu cair (390g)
  • 1/2 tin air (sukat guna tin susu cair)
  • 1 sudu kecil esen vanila
Cara-Cara
  1. Untuk buat gula karamel, cairkan gula menggunakan api kecil.Setelah gula cair keseluruhan, masukkan air panas dan biarkan semua gula larut.SEJUKKAN terlebih dahulu.Pastikan gula karamel betul2 sejuk.
  2. Satukan semua bahan B dan gaul rata.Jangan sampai adunan berbuih.Pukul manja2 jer.
  3. Sediakn bekas kecil, tuang gula karamel kemudian tuang adunan puding.
  4. Kukus api sederhana selama 15-20min.Pastikan air kukusan mendidih terlebih dahulu.
  5. Sejukkan puding dalam peti ais.Puding Karamel sedia dinikmati.Selamat Mencuba
  6. Untuk video tutorial sila klik di bawah 
Jika paparan kecil, sila klik link ini

1 comment:

Qomar Alhan said... Balas

Thankyou share resepi ni. Nanti nak try lah hehe

Saya follow sini!♡
[Jemput blogwalking blog saya] :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...