Saturday, May 25, 2019

Telur Goreng Lobak Masin Resepi Mudah Tapi Menyelerakan

Assalamualaikum...
Dah masuk 10 hari terakhir ni dah tak tahu nak masak apa.Tekak pun terasa nak makan yang simple2 jer.Kalau awal puasa tu beriya jugaklah masak kan?Apa kata cuba buat Telur Goreng Lobak Masin ni insyaaAllah berselera makan dengan nasi panas.Simple2 macam ni pun boleh bertambah2 makan ni.Terutama time sahur.
Saya masak ni untuk berbuka sekali jalan dengan sahur sekali senang kije tapi ada jugaklah lauk ringkas yang kering2 juga saya gandingkan bersama telur lobak asin ni.Alhamdulillah semua berselera makan.Maisarah tak yah cakaplah memang bukan makanan dia lagu ni.Dia takde lain hayam jer lah..
Okey untuk Resepi Telur Goreng Lobak Masin ni saya sediakan video tutorial jugak.Okey jom kita semak resepi Telur Lobak Asin yang mudah dan sangat simple
Ada rasa pedas2 siket sebab ada cili padi.Pedas2 manja jer masin dan sedikit crunchy dari lobak masin tu memang membangkit selera terutama time sahur..Meratah pun sedap ni.
TELUR GORENG LOBAK MASIN
By Malina LiNa Pg http://linapg.blogspot.com/
Bahan-Bahan
  • 1 mangkuk lobak masin 
  • 3 biji telur
  • 1 labu bawang besar (hiris)
  • 5 biji cili padi (hiris)
  • 2 biji cili hijau (hiris)
  • 2 biji cili merah (hiris)
  • 1 kiub ikan bilis (bergantung kemasinan lobak masin)
  • Sedikit minyak
  • Daun bawang
Cara-Cara
  1. Lobak masin direndam selama 10min untuk kurangkan kemasinan.Kemudian toskan
  2. Panaskan sedikit minyak, tumis hirisan bawang besar hingga terbit bau.
  3. Masukkan hirisan cili tumis sekejap hingga layu.
  4. Masukkan lobak masin/lobak asin dan gaul rata.
  5. Masukkan telur dan biarkan sebentar supaya telur set sedikit, barulah dikacau rata menjadi telur hancur.
  6. Akhir sekali masukkan kiub ikan bilis (jika perlu) bergantung kepada kemasinan lobak masin.
  7. Tutup api dan taburkan hirisan daun bawang.Telur Goreng Lobak Masin sedia dihidang.Selamat Mencuba.
  8. Untuk video tutorial sila lihat paparan di bawah

1 comment:

Rodong Koi - Pahang Blogger said... Balas

sesuai ni utk masak sahur

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...