Monday, June 7, 2010

Puding Koktel Berkuah

Salam & selamat petang suma...dah siap minum ptg ke? Puding koktel ni wat ptg kemarin lagi tapi kuar meronda  tak sempat nk makan..simpan je la dlm esbok lagi sejuk lagi best.Hmm..ari ni lak cuaca panas terik apalagi mmg sedap la mkn puding koktel ni...sejuk jerr tekak...Sebenornya ni la pestaim haku wat puding koktel pesen berkuah cenggini..terliuq lak nengok puding ni kat umah kak rosaliza tu...basicnya ikut resepi kak rosaliza tapi terkompius lak..tgk resepi sana, google sini...taram je la...Basic resepinya aku tepek kat sini utk rujukan sendiri jerr..
 Sebenornya kuah ni yellowish sket tapi xtau nape dlm gambo nmpk putih suci jerrr

PUDING KASTAD
  • 1 cawan tepung kastad
  • 4 cawan air
  • 1 cawan susu cair
  • 3/4 cawan gula @ secukup rasa
Cara-Cara:
  1. Satukan semua bahan, kacau atas api sederhana hingga likat..sentiasa kacau supaya adunan tidak bergentel.
  2. Tuang dalam loyang @ bekas2 kecil. Sejukkan
KUAH
  • 1 tin susu cair
  • 2 tin air ( sy sukat ngan tin susu cair )
  • 1 tin fruit koktel ( ambil buah shj )
  • 3/4 cawan gula @ secukup rasa
  • 2 sudu besar tepung kastad
Cara-Cara:
Satukan semua bahan kecuali fruit koktel. Masak atas api ( masak kejap jerr..)
 Meh-meh layan diri ya..amek mangkuk..cedok sendiri ya..

6 comments:

Puan Isah said... Balas

Ni sejuk memang sedap dimakan! :)

AdryDaud said... Balas

Salam tuan umahh.. Mmg dh yellowish pn kuah tu. Mana ada putih suci pn, kaler nmpk ok je tu. Ramainya puding yg berenang2 kat dlm kuah tu. Sdp dimkn wktu tghari yg pns. Tghari nti nk minta semangkuk dua..he3..

lina_pg said... Balas

Puan isah> mmg betul tu,sedap mkn sejuk2

lina_pg said... Balas

Adry> kuah dh nmpk yeloowish ke?ntah la netbok ni nmpk cam putih jerr..nk semangkuk dua?bleh jerr

Kak Rosaliza said... Balas

salam suka akk ngan puding2 gini...kalo ug tak berkuah mkn free best la....atau main oder je ok la...heheheh...bila nak buat lagi hahaha

lina_pg said... Balas

kak rosa> salam..mmg best puding cenggini okey la utk amatur cam kite ni kan?nnt bleh la berxperiment lagi..adjust/taram sesuka hati plak ha..ha..ha..

klik2 my nuff

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...