Wednesday, October 23, 2019

Resepi Kuih Koci Pulut Hitam Bersantan (Tips Kuih Lembut Sedap, Tidak Terlalu Liat Dan Lambat Basi)

Assalamualaikum...
Hari ni kita belajar buat Kuih Tradisional yang sangat sedap iaitu Kuih Koci.Kuih Koci ni ada macam macam versi dan pelbagai inti juga.Kalau di negeri Pantai Timur, khususnya Kelantan, cara balut Kuih Koci agak berlainan iaitu seakan Pulut Inti.Di mana ada sebahagian kuih agak kelihatan (terjojol keluar dari balutan) Manakala intinya pula ada yang menggunakan kacang hijau/kacang merah dan sebahagian kecil sahaja menggunakan inti kelapa.Berlainan pula di negeri lain.Koci dibalut kemas, tertutup secara keseluruhan dan ada yang bersantan.Santan pula ada yang versi leleh dan ada yang kental sedikit.Nahhh...korang suka versi mana terpulang selera.Kalau mengikut tekak saya yang mana pun boleh.Kelantan ke Utara ke semua okey jer.Untuk kali ni saya kongsikan resepi Kuih Koci versi bersantan.
Memang padu, intinya yang manis...dibalut pulak dengan pulut hitam tu bahagian luar lemak2 masin.Setiap suapan yang pebuh nikmat..
 Layoq sekeping lagi...saja nak bagi korang terliur hahaa

Yang warna merah putih tu Kuih Koci Kelantan.Montokkkkk hahaa.Punya gigih tuan punya ni balut kecik2.Kuih ni saya makan kat umah MIL inti kacang merah.

RESEPI KUIH KOCI PULUT HITAM YANG SEDAP
By Malina LiNa Pg https://linapg.blogspot.com/
Bahan A (Inti Kelapa)
  • 200g kelapa parut putih
  • 200ml air
  • 140g nisan kerek/gula melaka
  • 2 helai daun pandan
  • 30g gula merah 
  • 1 sb gula pasir
  • 1 sb tepung gandum
  • Sedikit garam
Cara-Cara
  1. Satukan air, nisan kerek, gula merah, daun pandan dan garam ke dalam periuk.Kemudian masak hingga kesemua gula larut.Angkat dan tapiskan.
  2. Masukkan kelapa parut ke dalam periuk (yang lain) dan tuang larutan gula yang dimasak tadi.Gaul rata kelapa parut dan air gula.
  3. Tambah gula pasir (inti kelapa kena sedikit manis baru sedap)
  4. Kemudian tabur tepung gandum, kacau rata hingga inti agak kering sedikit.Jangan terlalu kering.Biar basah2 dan melekit sedikit barulah sedap.
  5. Tutup api dan biarkan inti sejuk.
  6. Setelah inti sejuk, gentel bulat anggaran sebesar biji guli.Tips supaya senang untuk balut dengan beras pulut.
Bahan B (Dadih/Santan)

  • 450ml santan pekat
  • 3 sb rata tepung beras (kalau nak buat versi leleh guna 1sb)
  • Sedikit garam
Cara-Cara
  1. Satukan semua bahan ke dalam periuk.Kacau rata terlebih dahulu (hingga tiada ketulan tepung)
  2. Dah sebati baru buka api dan kacau hingga likat.Ketepikan sebentar.
Bahan C (Doh/Onde-Onde)
  • 200g tepung pulut
  • 50g beras pulut hitam (beras pulut hitam kisar kering dan tapis)
  • 1 sb tepung gandum (tips supaya kuih tidak liat)
  • 240ml air
  • Garam
Bahan D
  • Daun pisang secukupnya (layur terlebih dahulu)
Cara-Cara
  1. Satukan semua tepung dan garam.Gaul rata.
  2. Kemudian masukkan air sedikit demi sedikit dan uli hingga menjadi doh yang lembut dan tidak melekat di tangan.
CARA-CARA MEMBUAT KUIH KOCI
  1. Ambil sedikit doh (Bahagian C) bentukkan seperti onde-onde/buah melaka dan masukkan inti kelapa (yang telah dibulat-bulat tadi.
  2. Balut dengan kemas (seperti Buah Melaka).
  3. Ulang proses hingga doh habis.Inti tak habis tak mengapa boleh digunakan untuk membuat kuih ketayap atau pulut inti.
  4. Didihkan air kemudian rebus doh/bebola berinti kelapa tadi hingga masak.Bila kuih dah terapung tandanya dah masak (sama seperti merebus kuih buah melaka)
  5. Angkat dan masukkan ke dalam air biasa.Tujuan supaya dapat membersihkan sisa kanji pada kuih (supaya kuih lebih tahan lama/lambat basi).
  6. Kemudian toskan dan lalukan dengan air paip.
  7. Masukkan kuih yang telah direbus tadi ke dalam dadih/santan yang telah dimasak.
  8. Golek/salut kuih dengan santan dan balut dengan daun pisang hingga kemas (cara balut boleg refer ke video tutorial)
  9. Kemudian kukus kuih selama 4min (guna api kecil sahaja) supaya kuih tidak melelh keluar.
  10. Tujuan kukus sekadar untuk menaikkan aroma daun pisang sahaja sebab kuih telah pun masak.
  11. Untuk video tutorial, sila klik butang PLAY




Monday, October 21, 2019

Cara Tanak Nasi Lemak Guna Dapur Gas (Nasi Cantik Tidak Berkerak)

Assalamualaikum...
Hai apa khabar semua?Asyik tenggelam timbul jer kan?Mesti rama yang dah pandai masak nasi lemak, sebab yang tu cliche sangat.Tapi MUNGKIN ramai yang tak begitu mahir untuk tanak nasi lemak menggunakan dapur gas.Saya ni agak old skool siket la sebab memang masak nasi guna dapur gas.Maybe sudah terbiasa macam tu.Punca asalnya hanya kerana rice cooker kat rumah terlalu besar, masa tu anak2 kecil lagi.So saya main tanak guna dapur gas.Hingga sekarang ni anak2 dah besar pun tetap guna dapur gas hahaa.Lagi best anak2 saya pandai masak nasi guna dapur gas..haaa menurun mama depa la tu.
Sebenarnya Nasi Lemak ni dah lamaaaaaa saya buat.Kalau tak silap masa bulan Kemerdekaan lagi atau awal siket dari tu.Sebabnya resepi dan gambar nasi lemak ni membawa tuah kepada saya kerana telah menang kontes masakan TC Boy.Saya masak nasi lemak bersama sambal tumis ikan bilis (menggunakan ibu sambal) lauk sampingan ialah Sambal Sardin TC Boy (juga menggunakan IBU SAMBAL) Resepi Ibu sambal boleh refer ke n3 sebelum ni.Saya dah share dan sertakan video  tutorial sekali.
 Walaupun simple tapi cukup menyelerakan


Memandangkan pagi2 macam ni saya agak bz sedikit, aci tak kalau saya tepek video tutorial jer haha.Korang boleg tonton kat bawah ni.Klik butang PLAY okey


Untuk IBU SAMBAL Boleh refer video ni.

Wednesday, October 16, 2019

Resepi Kari Kepala Ikan Tanpa Santan Mudah Dan Sangat Sedap

Assalamualaikum...
Walaupun dah sering kali masak kari kepala ikan ni, tapi tetap gigih snap gambar dan buat posting.Kali ni berkesempatan untuk rekod dan buat video tutorial cara masak kari kepala ikan.Macam biasalah kalau kepala ikan,saya memang suka buat versi tanpa santan.Kiranya Kari Kepala Ikan Mamak Style la..tapi gabungan kari Nyonya siket sebab saya masukkan juga bunga kantan dan daun kesum.Memang suka kari ikan yang diletakkan bunga kantan dan daun kesum.Kebanyakan Restoran Kepala ikan kat Penang ni memang wajib letak daun kesum..saya pun memang dah terbiasa makan macam tu.Kalau tak letak daun kesum macam kurang 'kick'pulak.
Okeylah tanpa buang masa jom kita semak resepi.Sebenarnya agak buntu kekurangan idea untuk mengarang.Jom kita semak resepi
Suka kuah pekat macam ni.Selalunya kuah mesti kena lebih,sebab anak2 suka cicah dengan roti

KARI KEPALA IKAN TANPA SANTAN
By Malina LiNa Pg http://linapg.blogspot.com/
Bahan-Bahan
  • 1 kepala ikan (jenahak/ikan merah)
  • 10 ulas bawang merah (kisar)
  • 1 labu bawang besar (kisar)
  • 3 ulas bawang putih (kisar)
  • 1 labu bawang besar (hiris)
  •  ulas bawang merah (hiris)
  • 1 cm halia (hiris)
  • 3 tangkai daun kari
  • 1 sk halba campur
  • 50g serbuk kari ikan
  • 1 sb cili kisar
  • 1/2 sb pes asam jawa (bancuh dengan air)
  • 2 kuntum bunga kantan
  • Seikat daun kesum
  • 1 kiub ikan bilis
  • Bendi, tomato dan cili hijau/merah
  • Garam secukupnya
  • Minyak dan air




Cara-Cara
  1. Panaskan sedikit minyak, tumis hirisan bawang besar, bawang merah, halia, daun kari dan halba campur (tumis hingga terbit bau sahaja)
  2. Masukkan bahan kisar, tumis hingga garing.
  3. Masukkan serbuk kari dan cili kisar dan tumis hingga pecah minyak (letak sedikit air supaya tumisan tidak hangus)
  4. Masukkan air asam jawab dan tambah air secukupnya.
  5. Masukkan bunga kantan, daun kesum dan kiub ikan bilis. Biarkan kuah mendidih dan pekat sedikit.
  6. Masukkan kepala ikan dan biarkan kepala ikan masak.
  7. Sesuaikan rasa.Akhir sekali masukkan bendi, tomato dan cili hijau/merah.
  8. Kari Kepala Ikan sedia dihidang.Selamat Mencuba.Untuk video tutorial sila tekan butang 'PLAY' atau klik link di bawah

Monday, October 7, 2019

Resepi Ibu Sambal | Pes Serbaguna Mempercepatkan Kerja Memasak

Assalamualaikum...
Bersiaran di pagi Isnin,apa khabar semua?Saya harao semuanya dalam keadaan sihat walfiat.Okey hari ini saya nak kongsikan tips yang memudahkan kerja kerja memasak bagi seorang suri rumah ataupun kaun ibu yang berkerjaya iaitu IBU SAMBAL.Ibu segala sambal ini boleh digunakan untuk membuat sambal nasi lemak, sambal sardin, untuk menggoreng mi atau bihun, pes asam pedas, ayam kicap dan sebagainya.Untuk ayam kicap untuk renjis kicap dan sesuaikan rasa.Saya cuma tambah kiub ayam seketul jer.Pendek kata sangat menjimatkan masa.Konsepnya ialah berakit rakit ke hulu berenang renang ke tepian.Sekali jer penat, lepas tu akan senang.Tambahan macam saya ni, anak sekolah seisi petang, memang agak kelam kabut siket di sebelah pagi.Jadi bila guna ibu sambal ni, asal bahan mentah dah lembut/defroz masukkan jer ke dalam pes/ibu sambal nak diapakan dengannya just tambah yang patut, nak diasam pedas, cuma buat terjunan bebas daun kesum dan bunga kantan...setel sudah.Senang kan.
Cerita banyak tak guna...Jom kita belajar cara cara membuat Ibu sambal ni.Ada video tutorial juga.So, korang boleh tengok di youtube
 Ibu sambal ni saya asingkan ke dalam bekas mengikut keperluan.Kalau nak buat pes asam pedas saya letak banyak siket.Kalau sekadar untuk menggoreng mi/bihun/nasi goreng.Saya asingkan beberapa sudu sahaja.Kuantiti bergantung kepada bilangan ahli keluarga dan jenis masakan.
Kalau nak buat jualan nasi lemak, pes basic ni dah memadai tak perlu tambah apa2 dah...Warna kemerah-merahan dan sedikit gelap.Walaupun merah tapi tidak terlalu pedas masih mesra kanak2

RESEPI IBU SAMBAL
By Malina _LiNa Pg https://linapg.blogspot.com/
Bahan-Bahan
  • 1 labu bawang besar (kisar)
  • 10-12 ulas bawang merah (kisar)
  • 1/2 cawan ikan bilis (kisar)
  • 5 ulas bawang merah (mayang)
  • 1 batang serai
  • 8-10 sb cili kisar 
  • 2 cm gula nisan/gula melaka
  • 2 asam keping
  • 4 sb sos tiram
  • 1 sb kicap manis
  • 1 kiub ikan bilis
  • Air
  • Minyak
Cara-Cara
  1. Panaskan minyak, tumis hirisan bawang merah hingga terbit bau dan sedikit layu (tak perlu garing)supaya bawang hancur semasa proses menumis (lagi sedap)
  2. Masukkan bahan kisar tumis hingga garing.
  3. Masukkan cili kisar,tumis hingga pecah minyak.
  4. Masukkan sedikit air, asam keping, sos tiram dan serai.
  5. Setelah sambal pecah minyak (nampak minyak berlinang cantik) masukkan kicap (tips supaya sambal gelap dan cantik) dan juga kiub ikan bilis.
  6. Reneh sekejap lagi hingga sambal menjadi gelap sedikit bolehlah tutup api.Lagi lama direneh sambal semakin sedap dan tahan lama.
  7. Tutup api dan biarkan sambal sejuk sepenuhnya.Masukkan ke dalam bekas kedap udara dan simpan dalam peti sejuk beku.
  8. Jika sambal mahu digunakan dalam masa 3 hari boleh disimpan di bahagian chiller sahaja.
  9. Untuk video tutorial, sila klik butang PLAY paparan di bawah

Note:
Kisar menggunakan minyak tips supaya sambal cepat garing dan tahan lama


Friday, October 4, 2019

Resepi Kuih Sagu Kelapa (Tips Sagu Jernih Tak Perlu Kacau Atas Dapur) | Kuih Sagu Bronok

Assalamualaikum,,,
Lama betul tak buat Kuih Sagu ni.Bila teringin nak makan, terasa malas nak kotorkan periuk dan pengukus.Biasalah kuih sagu ni selalunya kena kacau atas dapur terlebih dahulu, kemudian barulah dikukus.Kan dah dua peralatan kena cuci.Huish berkira bab cuci periuk hahaaaa.
Okey lah hari ni saya nak share satu trick buat kuih sagu kelapa yang tak perlu kotorkan periuk.Maknanya tak perlu kacau atas dapur pun.Campur2 terus kukus jer.Alhamdulillah sagu jernih dan cantik.Cepat dan mudah.Rasanya pun sedap.Sedikit kenyal.Kadang-kadang yang kacau2 terlebih dahulu, kuihnya lembek dan tak cantik bila dikukus.Ada bahan rahsia yang saya campurkan dalam adunan.Okey jom kita semak resepi.Bagi negeri Pantai Timur yang bercuti bolehlah buat minum petang untuk keluarga.
 Sedap kenyal2 dan sagu jernih keseluruhan.Tak ada putih2.Sangat mudah dan cepat.
Korang nampak bendera tu kan?Sebenarnya kuih ni saya buat sebelum 31hb Ogos lagi.Warna food presentation pun jalur gemilang (Biru, Kuning, Merah Dan Putih)

RESEPI KUIH SAGU BRONOK
By Malina Lina Pg https://linapg.blogspot.com/
Bahan-Bahan
1 cawan sagu
4 sb gula (boleh tambah jika suka manis)
2 sb rata (tepung kentang)
450ml air
1sb sirap rose
Kelapa parut
Garam

Cara-Cara
  1. Masukkan sagu ke dalam penapis dan bilas dengan air.Bilas sekali lalu sahaja.
  2. Kemudian masukkan air ke dalam mangkuk besar.
  3. Masukkan sirap dan masukkan sagu.Rendam selama 10min (sekadar warna merah melekat pada sagu).Kemudian toskan.
  4. Masukkan gula dan tepung kentang.Gaul rata.
  5. Kemudian masukkan adunan ke dalam loyang/bekas.Pastikan loyang/acuan disapu sedikit minyak supaya senang untuk mengeluarkan kuih apabila telah masak.
  6. Isi adunan 3/4 bekas sahaja kerana kuih akan kembang semasa proses mengukus,
  7. Kukus selama 25-30min (hingga sagu jernih)
  8. Setelah kuih masak, biarkan sejuk seketika terlebih dahulu.Barulah dikeluarkan dari loyang/acuan.
  9. Sementara itu satukan kelapa parut dan sedikit garam.Kemudian kukus selama 5min.Tips supaya kelapa parut lambat masam/basi.
  10. Keluarkan kuih dari acuan dan gaulkan dengan kelapa parut.
  11. Kuih Sagu Brono sedia dihidang.
  12. Untuk video tutorial, sila tekan butang PLAY paparan di bawah

Wednesday, October 2, 2019

Cara Masak Opor Ayam Mudah Dan Sedap

Assalamualaikum...
Kali ini saya nak kongsikan Resepi Opor Ayam.Sekali tengok kuning2 macam Masak Lemak Cili Padi kan?Bagi kita Opor tu mesti gelap2 seakan Kerutuk atau Rendang.Itu Opor menu tradisi negeri Pahang.Tapi terdapat juga di negeri Kelantan dan Terengganu.Resepi Opor Kuning yang saya kongsikan ni Resepi negara jiran iaitu Indonesia.Saya tak pasti daerah mana sebab ada pelbagai versi jugak.
Kebiasaannya kalau di Indonesia Opor Ayam merupakan juadah istimewa disajikan semasa hari lebaran.Kalau kita masak rendang, mereka masak Opor dan dimakan bersama nasi impit/lontong.Tak tahulah dirasuk apa, hati meronta2 nak cuba masak Opor ni...Alhamdulillah menjadi dengan jayanya.Saya makan dengan nasi putih jer.
Untuk Opor ni saya cuma reneh sekejap sahaja sebab takut pecah minyak dan tak cantik.Lagipun saya masak untuk makan tengahari sahaja.Kalau korang masak untuk raya kena reneh lama sampai pecah minyak (macam teknik rendang) supaya Opor tahan lama dan tak basi.Alhamdulillah walaupun saya tak reneh lama, tapi masih tahan hingga ke esok pagi jugak tau, boleh cicah2 dengan roti.Kebiasaannya saya akan tumis lama bahan2 kisar supaya masak elok dan lambat basi.Cuma part reneh tu jer saya mengelat siket sebab tak nak pecah santan.Bukan nak buat raya pun kannn hahaa...
Okey untuk Resepi Opor Ayam Spesial Lebaran ni saya sediakan video tutorial.Korang boleh refer kat sana jugak.Sebelum terlupa kalau korang suka pedas boleh tambah cili padi dalam bahan kisar, resepi asal sepatutnya ada diletakkan lada putih dalam bahan kisar, tapi saya tak suka rasa lada putih dalam kuah macam ini..so, saya skip jer.
Memang sedap dan sungguh beraroma.Gabungan serai, daun bay, limau purut.Semerbak satu rumah.Tambahn dengan kuah pekat macam ni memang sesuai sangat kalau makan dengan nasi impit.Mesti berpalut elok.Rasanya kalau makan dengan Pulut Kuning pun ngam jugak ni.

RESEPI OPOR AYAM
By Malina LiNa Pg https://linapg.blogspot.com/
Bahan-Bahan
  • 12 ketul ayam
  • 10 ulas bawang merah (kisar)
  • 3 ulas bawang putih (kisar)
  • 5 biji buah keras (kisar)
  • 3 cm lengkuas (kisar)
  • 3 cm halia (kisar)
  • 3 cm kunyit (kisar)
  • 2 batang serai (kisar bahagian lembut)
  • 1 sb ketumbar (kisar)
  • 1/2 sb jintan halus (kisar)
  • 1 kulit kayu manis
  • 1 bunga lawang
  • 2 helai daun bay
  • 3 helai daun limau purut
  • 1 asam keping
  • 200ml santan cair
  • 300ml santan pekat
  • Garam dan perasa
  • Minyak
  • Bawang goreng (untuk hiasan)
Cara-Cara
  1. Panaskan sedikit minyak, tumis bunga lawang, kulit kayu manis dan serai (bahagian batang).
  2. Masukkan bahan kisar, daun bay dan daun limau purut.Tumis hingga pecah minyak.
  3. Masukkan ayam, gaul rata dengan tumisan.Tutup periuk sekejap untuk kecutkan ayam.Tips supaya ayam tidak hanyir.
  4. Masukkan santan cair, asam keping, garam dan perasa.
  5. Tutup periuk dan biarkan mendidih (Sambil kacau sekali sekala)
  6. Masukkan santan pekat dan reneh hingga kuah pekat.Akhir sekali masukkan bawang goreng.
  7. Tutup api, Opor Ayam sedia dihidang.Boleh dimakan bersama Nasi putih atau nasi impit.Selamat Mencuba.
  8. Untuk video tutorial sila tekan buatng PLAY di bawah.Jangan Lupa Subscribe Youtube LiNa Pg ya


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...