Sunday, August 29, 2010

Roti Puri

Salam...
Dah nak tengahari baru nak tayang menu sahur pagi ni...dah lama jugak la xwat roti puri kegemaran anak2..deme ni panggil roti gemok..saya uli sebelum masuk tidor, pastu bangun sahur br sambung next step..seb baik my laling tulun buat2 bulat dan gelek2 roti tu..kalau saya pulun sorang2 alamatnya tak makan sahur la nnt kalau baby bangun..tuan tanah resepi ni kak yatiezaini myR. Minta izin C&P ya kak

Bahan-bahan ( 12 biji )

  • 2 cawan tepung gandum
  • 1 sudu kecil yis mauripan
  • 1/2 sudu kecil garam *
  • 3 sudu makan minyak masak *
  • 2 sudu makan gula * (blh kurangkn jika x suka manis)
  • 175ml air panas *
  • 40-50ml air
  • Minyak utk mengoreng

Cara-cara

  1. satukan bahan bertanda (*) n panaskan .. kacau sehingga gula hancur n tutup api .
  2. satukan tepung dan yis .. gaulkan
  3. no.1 dimasukkn kedlm no.2 , dan digaul dgn mgunakn garfu sehingga bercampur sahaja
  4. dgn mgunakn tangan, gaul adunan sehingga menjadi seperti serbok roti / ~ breadcrumb ~
  5. tambahkn air sedikit2 dan adun sehingga x melekat kat tgn n mjadi doh
  6. perap doh 30min .. pastu blhler dibahagikn doh pd 12 bhgian bulat yg kecil
  7. canai doh nipis cam karipap / duit 50 sen

  8. siap utk digoreng .....goreng sebijik sebijik ok ...

     Sedap tu...cicah ngan kari daging..besttt

4 comments:

LIPISLADY said... Balas

Assalamualaikum Lina,

Waa,,sedap roti ni cicah pulak dengan kari, lama dah cari resipi, lepas ni terus nak cuba buat..
terima kasih.

zarin said... Balas

wahh lina...sahur sahur pun masih sempat wat roti ye! kalau i ni..mesti beli roti gardenia je lah :)

lina_pg said... Balas

lipislady>anak2 sy suke roti puri ni.biasa tu sy cicah kuah sardin,kali cicah kari dgg lak

lina_pg said... Balas

zarin> ala..sj melayan tekak anak2 yg pose tu,klau hubby x tulun mkn roti gardenia la jwbnya..

klik2 my nuff

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...