Tuesday, October 12, 2010

Ayam Masak Merah

Salam . . .
Ayam masak merah ni menjadi kegemaran anak2..nampak je kaler merah..tapi tak pedas sangat pun..gempak je lebih huhuhu...Resepi biasa2 jer tadak apa yg istimewa pun..tapi saya tepek gak la..
Bahan-bahan:
  • 1 ekor ayam ( potong ikut suka )
  • 1 labu bawang besar ( blend )
  • 5 ulas bawang merah ( blend )
  • 3 ulas bawang putih ( blend )
  • 1 cm halia ( blend )
  • 1 labu bawang besar ( potong bulat - hiasan )
  • 2 batang serai ( ketuk )
  • 3-4 sudu makan cili boh
  • 1-2 sudu makan tomato puri
  • Minyak
  • Garam, Gula @perasa
  • Air
Cara-Cara:
  1. Perasakan ayam dengan garam kunyit, goreng 2/3 masak dan ketepikan
  2. Tumiskan bawang bahan kisar bersama serai hingga wangi dan garing.
  3. Masukkan cili boh, tumis hingga pecah minyak
  4. Masukkan tomato puri. Kacau lagi
  5. Masukkan air (jika ingin sedikit berkuah). Sesuaikan rasa
  6. Masukkan ayam, kacau sebati. Kemudian masukkan bawang besar.Kacau sebentar.
  7. Dah siap

8 comments:

ezzyra said... Balas

ssh pyh import chef dr perlis ....semata2 nk goreng aym 2...hehehe

lina_pg said... Balas

ezzy> ops..lupa plak nak mention tentang chef import tuh hik3..sedap kan ayam masak merah usaha sama kita tu kan?

ezzyra said... Balas

hahaha...2 la...same2..3 3 org buat...hahaha

lina_pg said... Balas

hehehe..tau tak pe..

Adry@Daun said... Balas

Oooo...gna tkg msk import rupanya..hehe.. Menu yg ni mmg bertepatan dgn namanya. Betoi2 merah. Tp skrg ni hmpir semua org msk gna blend, dh takdak tumbuk2 gna lesung dh..huhu.. Lesung pn akn pupus satu masa nti seperti mana kisaran dan batu giling.

lina_pg said... Balas

adry>chef impot tulun goreng ayam,dia terrer bab2 m'goreng ni..ngam2 jer 2/3 msk,tp upahnya dpt la tapau sket ke perlis huhuhu..la ni suma blend jer..senang kije..nnt batu lesung bleh msuk muzium

ezzyra said... Balas

hehehe...dh nk goreng ayam je...xmo msk yg seterusnya...hakhak

lina_pg said... Balas

ezzy> hik3..tau xpe

klik2 my nuff

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...