Sunday, July 11, 2010

Cucuq Manis

Salam,
Minum petang ni simple jer, wat cucuq manis..anak2 kata sedap..resepi main campak2 je..rasa lebih kurang cam pak tongko..Meh la layan gambo ni.Tadi masa wat saya agak2 ajer tp basic resepi cam kat bawah ni :-

BAHAN-BAHAN :
  • Tepung gandum (11/2-2 cwan)
  • 1 sudu kecil yis
  • 2-3 sudu makan gula
  • Air suam ( 1gelas)
  • Sedikit garam
  • Minyak
CARA-CARA:
  1. Satukan gandum dengan yis. 
  2. Satukan air suam, gula dan garam. Kacau hingga larut
  3. Tuangkan ke atas gandum. gaul dengan sudu. Uli hingga jadi doh.Tambah tepung jika perlu.
  4. Rehatkan doh selama 20 minit.
  5. Bentuk bulat2 dan goreng dlm myk yg panas hingga perang (api sederhana)

Macam2 bentuk ada..bulat..lonjong sket..hentam je la..sedap ni mkn panas2..



2 comments:

Adry@Daun said... Balas

Salam tuan umah, cucoq yg ptg td ada lg ke? Kalo ada, nk lima nam bijik. Cucoq ni sdp dimkn waktu pns(yg tdk pns sgt). Dh sejuk x best nk mkn sbb dh keras, buat baling kat kambing, kambing pn koma..ngahaha..

lina_pg said... Balas

adry> cucuq ni tak keras pun bila dh sejuk,tp kureng sket la..klau mkn time dok hangat tuh lagi best..ala..awat lambat mai dh abess tuh..

klik2 my nuff

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...