Monday, February 21, 2011

Pengat Pisang

salam...
Dah siapkan juadah makan malam ke suma?Hari ni TMK tadak tayangan menu dinner..cuma nak wat tayangan amal pengat pisang jerr..Pisang ni angkut dari kampung gak..bonda bg yg dah matang..seb baik masak berperingkat.Kalau masak sekaligus..msti busuk jer buah tu.tak sempat nk wat apa2..Pengat pisang ni sedap makan cenggitu atau pun wat cicah ngan roti..memang mabeles..Resepi ringkas jerr..pisang satu sikat, santan, gula melaka, garam,daun pandan. Tu je la..pisang tu saya tak rendam ngan air kapur pun sbb tadak stok. Satukan semua bahan..kicau hingga kuah pekat.Kalau nak boh sagu..bleh masukkan sagu
 pengat pisang ni sy letak sagu sket..kuah agak pekat..
jenis pisang yg sy gunakan..yg ni lom masak lagi..

15 comments:

Nieza said... Balas

kak, sedapnya pengat...kita panggil serawa pisang ni...lama tak mkn...nk tapau semangkuk nk cicah roti ni hehe

lina_pg said... Balas

nieza> mmg betul tu org penang paggil serawa..jap eh nnt akak naik jet anto ke sinun hehehe

zarin said... Balas

pisang ni memang sedap di buat pengat pisang kan! apa nama pisang ni pun tatau tp kalau wat goreng ke pengat ke memang sedap

lina_pg said... Balas

zarin>betul tu goreng pon sodap..tp yg sesikat lg tuh sy wat sira..

Chik Mimi said... Balas

suka ngan serawaaaa nak huwaaa akak suka pisang raja tp susah nak dapat dah tu mehei giler lerninng

Kak Sam said... Balas

Assalamualaikum..
Kak nak semangkuk. Lama dah tak makan pengat ni.

lina_pg said... Balas

chik mimi> dah nama pisang raja..msti mahal punya..meh sini join kami mkn seraw ni

lina_pg said... Balas

kak sam> cepat2 sementara stok masih ada hehehe

Paty's Kitchen - Cook with passion. said... Balas

Lama tak makan pengat pisang ni, terliur dari jauh ku lihat

wachak said... Balas

as salam kak lina
Lamanyer x makan pengat pisang ni. wa suka makan yg letak dalam esbox / sejuk punyer dari yg panas. rasa macam ayaq terjun tu bila lalu dekat tekak .. he33

Adry@Daun said... Balas

As Salam lina,
Serawa dgn pengat ni bbeza dr segi rasa biarpun cara membuatnya hmpir sama. Pengat dr Kelantan mempunyai kepekatan kuah yg tdk sama dgn dgn serawa utara ni. Dh biasa sgt mkn kedua2 jnis masakan ni dn blh bezakan rasanya. Pisang dlm foto tu adalah pisang kelat lego(Kelate) atau pisang awak (nama betoi).

zul permatang badak said... Balas

Lina..
sedap pengat tu....kalau kat kelantan dia orang tanak pulut....pi campur...biasa satu mangkuk pengat hanya satu senduk pulut....terpulang lah...kalau lapar tambah lagi pulut...dengan kuah pun jadilah......kenyang beb....zaman dulu berjamu selepas usung rumah.....

lina_pg said... Balas

wachak> salam wa..oic suke yg sejuk2..kak lina bleh jer dua2 sekali sejuk/panas..kalau pns best cicah ngan roti

lina_pg said... Balas

adry> salam..betul2 pise kelat lego..aritu bonda ada gtau nama tuh tp terlupa..ada rs kelat2 manis n ada biji..

lina_pg said... Balas

zul> salam zul..kalau pengat durian sy mkn ngan pulut tp pengat pisang mkn ngan roti..nnt lenkali bleh try tuh mkn ngan pulut mesti sedap n kenyang

klik2 my nuff

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...