Sunday, April 3, 2011

Blended Orange Cake@Kek Oren

Selamat Berhujung minggu suma.
Hari ni mood rajin sket..pepagi lagi dah membaking..tengok lam esbok sian lak ada buah orange sunkist yang dah expired.So google la sana sini cari resepi kek oreng yang berkenan.Akhirnya jumpa kat myR..dalam banyak2 resepi yang nilah paling senang dan cepat disediakan.Memang sesuai sangatlah ngan orang yang malas tak berapa nak ngajeen cam aku ni.Tak sampai 40min dah pun siap kek oren ni..cepatkan??rasanya pun memang sedap.Budak2 pun suka makan.Tak menyempat2 tunggu kek sejuk..terus potong.Posing pun lebih kurang je la..kek ni jadi menu bf hari ni hehehe..kak fida izinkan saya kongsikan resepi kat sini ya.Terima kasih byk2..
kek ni sangat moist dan lembut..sedap tau
Blended Orange Cake@Kek Oren

Bahan-bahan ( loyang 9 inc )

  • 1 bji buah limau
  • 1 cawan minyak (sy gn olive oil)
  • 2 cawan gula halus (3/4 cwn gula pasir-kisar halus)
  • 3 biji telur
  • 2 cawan tepung gandum*(11/2 cwn gandum+1/2cwn tepung kastad)
  • 1 sb baking powder* ( *diayak bersama ) 
  • 1-2 titik pewarna kuning (sy tambah)

Cara-cara

  1. Cuci buah limau,potong dan buang biji dan urat putih di tengah2.Potong lagi buah limau kecil2 bersama kulitnya sekali.Masukkan kedalam blender bersama,minyak,gula dan telur dan kisar hingga halus.(sy tambah pewarna kuning)
  2. Tuang bahan yang dikisar kedalam mangkuk dan masukkan campuran tepung sedikit2 sambil dikacau sebati.
  3. Tuangkan adunan kedalam loyang yg beralas dan gris.
  4. Bakar pd suhu 150C selama 30 min.(Bergantung pada oven)

18 comments:

Yatie said... Balas

Assalam Lina,
apa khabar? tergoda tngk kek oren tu, nmpk simple tapi sedapkan...harum je bau oren tu...leh cuba ni...

lina_pg said... Balas

yatie> wslm yatie,mmg simple sgt kek oren ni..harum semerbak jer bau time dok bako tuh

AZLINA said... Balas

Assalamualaikum Lina, kalau dekat boleh jugak tukar2 kek kan..tiramisu pon bnyk lg tu, kek oren ni pon sememangnya akak berkenan rasanya...

lina_pg said... Balas

azlina>waalaikumussalam..tu la kan,kalau dok berjiran bleh gak main tuko2 pinggan..kek oren masih ada lagi ni..cukup utk minum petang plak

hani@debumelukut said... Balas

pernah tukar kek oren jadi kek lemon..anak2 cakap kek bau pembersih tandas...Aduyaiii, penat jer buat.

Kak Rosaliza said... Balas

wah dh jadi ke oren tu, ada bhn2 senang je nk buatnyakan. elok je berbaris kek, sopan lagi. potong pakai pembaris ke, elok je sama heheeh.

bab setengah loyang bk buat bf

lina_pg said... Balas

hani> kek oren xbau cam pembersih toilet tu kih3..bau best jerr..hehehe

lina_pg said... Balas

kak rosa> hehehe dah jadi kek oren..laju sket la sbb senang jer.kalau ssh tu malas gak nak godek2.

Scarlett O'Hara said... Balas

Mcm senang sangat.nak trylah.

lina_pg said... Balas

scarlett> mmg senang sangat

Mak Peah Bini Sood said... Balas

Assalamualaikum cantiknya kek awak...

ady said... Balas

sedapnya kek oren.. blh try lah ni..

lina_pg said... Balas

mak peah> wslm...hehehe tq2

lina_pg said... Balas

ady> mmg sedap kek ni..simple jer cara nk wat pon

HaSue said... Balas

amboih kemain posing lg kek oren tu kak...mesti kaya dengan rasa oren tu..hehe...dah abis kek kak?kalo ada lg sila2 laa potong haa..ni muke x malu nk tumpang mkn...hihi

Nieza said... Balas

assalam kak...salam winduu hehe sorry lambat singgah sini kak..lately ni bz sikit pastu kurang sihat sama so..hari ni dh ok baru nk bersiaran..tqvm yer kak antar kek oren tu...hehe sedapnya nanti nk buat jugalah..:)

Naz said... Balas

Salam kak
Alalaaaa..kuning nye kek oren akak...Sihat kak... Sori lama tak bertandang.. Masa dah kurang utk berblogging.. Si kecil maisarah makin melasak..

lina_pg said... Balas

hasue> sue yg lam pic tu dah abess..tp akak ngah wat sebijik lagik ni

nieza> oic tak sihat patutlah senyap sunyi jerr..mmg senang sgt nk wat kek oren ni

naz> hehehe yg kuning pewarna.akak tmbh setitik dua hehehe..kasi menyerlah sket.samalah ngan maisarah akak ni makin lasak..

klik2 my nuff

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...