Friday, April 1, 2011

Bubur Nasi Ikan Bilis & Kismis

Assalamualaikum!
Pekaba suma? Dah beberapa hari TMK tak bersiaran.Agak bizi gak melayan Maisarah yang tak berapa sihat.Sian dak kecik tu..Hari ni Maisarah dah semakin sihat..Alhamdulillah..Petang tadi rajin sket wat bubur nasi@moi untuk dak kecik tuh.Sebab nak cepat saya gunakan nasi yang dah siap masak hehehe..senang kije..tak yah tunggu lama2.Saya kongsikan resepi kat sini.Untuk rujukan anak cucu.Sedap gak ada rasa sedikit masin(ikan bilis), manis (kismis) dan sayur..
 Bahan-bahan yang digunakan
 camnilah rupa paras moi ikan bilis dan kismis..

Moi Ikan Bilis & Kismis

Bahan-Bahan:
  • 1 cawan nasi
  • Sedikit kismis
  • Sedikit ikan bilis
  • setangah batang karot (dadu kecil)
  • setengah batang celeri (hiris nipis)
  • Air
Cara-Cara:
  1. Ikan bilis dicuci bersih, rendam sekejap (untuk buang garam).Kemudian toskan
  2. Satukan semua bahan. Masak sekejap hingga karot empuk.
  3. Blend halus kemudian tapis
  4. Sedia diberikan pada si comel

12 comments:

Nieza said... Balas

assalam kak dah mai bawa cakoi ni...nk rasa moi lak sedap kalau mkn panas2 moi tu. alahai ciannya maisarah demam ke?semoga cepat baik yer.

lina_pg said... Balas

nieza> makan apa2 pun kalau time panas2 tu suma pon sodap kan??bak sini mangkuk..akak sendukkan moi ngee..ngee

Zaliedana said... Balas

Assalam kak,Wah untung lah maisarah dapat mama yg rajin masak mcm2 jenis moi utk dia yer..Mesti dap kan maisarah,meh cikit aunty nak bagi kat syifa leh x..hihi..

lina_pg said... Balas

zaliedana> wslm,tak raejn mana pun..sekali sekala jerr tu..meh sini syifa aunty suapkan togeder2 ngan maisarah

hani@debumelukut said... Balas

terliur akak tengok, akak bab moi/nasi bubur ni memang suka sgt.

Chik Mimi said... Balas

ala cian maisarah,mama tak kije ke semalam

lina_pg said... Balas

hani> hehehe..moi ni mmg sesuai utk suma..dak kecik, mak bapak pun joint sekali hehehe..

lina_pg said... Balas

chik mimi> ct dua hari jaga dak kecik ni..

HaSue said... Balas

akak..moi tu bubur nasi ke?baru tahu nih..hehe..
sian maisarah demam pulak...sibbaik ada mama yg rajin buatkn moi berkhasiat utk maisarah kannn...
nanti kalo zhariff dah mkn leh tumpng mamam dalam mangkuk maisarah yg comel tuuu :D

semoga maisarah sihat sepenuhnya pasnih yer

MiZi said... Balas

macam penah makan.. tapi time kanak2 dulu kak

Entry Baru Mizi : Sakit Bukan Main

lina_pg said... Balas

hasue> kat penang ni bubur nasi panggil moi..Maisarah dah makin ok dh ni.Nnt leh main masaka2 ngan zhariff n amani pasni.bleh jer..zhariff nk mkn sama2 ngan Maisarah..nnt ajak amani joint sekali hehehe..meriah sket

lina_pg said... Balas

mizi> tu je la makanan dak kecik mizi..kita suma dah merasa tu suma hehehe

klik2 my nuff

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...