Thursday, June 16, 2011

Pengat Pisang & Keledek

Assalamualaikum...
Terlebih dahulu puan blog nak ucapkan ribuan terima kasih kepada tetamu2 kehormat yang berkunjung ke Teratak Mutiara Kasih ni, walaupun dah beberapa hari blog ni terbiar tanpa sebarang n3.Kunjungan kalian amat saya hargai..sayang u olls..muah.Ayat bodek ni soh datang lagik hehehe..
Sekarang ni cuaca tak berapa menentu pagi panas terik..kusangka panas hingga ke petang rupanya hujan ribut petir di tengahari.Malas rasanya nak memuding kalau ujan2 kan..layang pengat cantik gak..enak dimakan cuaca panas atau sejuk kan?kan?Raw material nak pengat ni suma rembatan dari kampung.Pisang yang saya gunakan ialah pisang awak.Nama manja dalam bahasa klate ialah pisang kelat lego.Keledek ni lak suma bersaiz agak kecil tapi isinya sangat sedap.Bila saya kawinkan kedua2nya amatlah serasi bersama.Maka bersilih mangkuklah ulang makan.Seb baik anak2 pun boleh layan gak pengat ni.Kalau tidak mama ngan abah jelah kena perabihkan.Jom kita layannn..
Ada citer lawak disebalik pengat ni,bila anak2 cedok nak makan,depa mula bising..''awat mama boh karot dalam pengat ni'' adoyai tu bukan karot la nak ooi..tu ubi keledek yang amek dari umah nek ma kat kampung...pastu apa respon depa..'oooo...' ingatkan karot..sambil gelak2...ish..ish..ada ke patut karot ngan keledek pun tak kenal..anak sapalah..
kali saya wat tak boh sagu sbb tadak stok..

18 comments:

Amie said... Balas

assalam,
anak2 yg suka tanya tu kreatif fikirannya... dulu, anak kak amie tak boleh beza nyamuk dgn semut...bila nampak nyamuk katanya semut terbang...
cantik rupa pengat tu, mesti rasanya pun sodap!

Zaliedana said... Balas

Assalam kak lina,Hehe anak sapalah tu kan,sekbek mak dia kenai,hikhik..Sedap kan layan pengat/serawa nih,yerla kak,cuaca pg xmnentu skang,Kalo letak sagu lagi best kan..Eh sy bagi sagu,akak bagi pengat semangkuk ya,hikhik..

Mama Hawa/Mama Nani said... Balas

Salam Lina...
hehehe apa rasa nyer kalau carrot di masak pengat bersama keledek????
Walauapa pun mesti suka kan kalau anak2 suka mkn masakkan yg kite masak..

DJ Dayang said... Balas

salam dear...

waduhh2!...nak pengsan nengok pengat yg sedap tuuu..nak semangkuk!
kte pun dh lm x buat pengat...huhu

miss u!

Adry@Daun said... Balas

Hahaha...anak menakan sapa la tu yg tak kenai ubi keledek.. Selalu sgt tgk dn mkn carrot kot. Bila dh mkn msti dpt bezakn antara dua jnis ubi tu.

hani@debumelukut said... Balas

akak puasa ni dik, ciannnn akak ni.

lina_pg said... Balas

amie> wslm..betul tu,at least depa bleh terpikir soklan tu..lagipun rupa paras keledek dlm pengat tu seakan karot hehehe sbb tu dpa kompius

lina_pg said... Balas

zaliedana> mmg betul tu cuaca kat penang ni tak menentu.meh la kita wat sistem bater..tuko suka sam suka..orait gak tu..bak sini mangkuk nk boh pengat hehehe

lina_pg said... Balas

mamahawa> wslm...tu la kan?camana rasanya pengat karot..nnt lenkali bleh wat xperiment.tp rasanya bleh tahan gak kot sbb karot manis/sedap jugak

lina_pg said... Balas

DJ> salam dear..
jgn la pengsan tgk pengat bodoh2 kite tu..meh kita makan pengat togeder2 sambil sembang hehehe

lina_pg said... Balas

adry> tu la anak menakan sapalah agaknya.Depa ni kalau keledek kira cekmek je la..bukan reti nk makan pesen lain

lina_pg said... Balas

hani> Bawa2 bersabar ye kak..tunggu waktu berbuka ya..sian mesti terliur tu

Chik Mimi said... Balas

huwa pebret ni akak 2 hari berturut2 jual pengat ni laku sungguh kat rumah guna pisang abu dr kampung masam2 lemak sedap heheh

Nieza said... Balas

sedapnya pengat...lama tak makan:)

Kak Rosaliza said... Balas

Assalam, akk tak boleh buka blog dari kul 2 td lagi. kul 6.30pm baru dptline tenet ada, laman web takleh buka, rupa2nya ada kluar kat berita pun ttg tu.

mmg sedap gandingan pisang ngan kledek oren tu. mmg ya pun kaler mcm carotkan hehehe.

kat umah akk ada lh yg mkn ubi je huhuhu

lina_pg said... Balas

chik mimi> oic chik mimi pun wat pengat gak, seronok kalau laku suma kan hehehe

lina_pg said... Balas

nieza> sedap gak layan pengat ni

lina_pg said... Balas

kak rosa> budak2 camtu mkn pun main pilih2 kan?seb baik pengat kat umah ni depa mkn plak..siap ulang2 gak..walaupun sekali amek tu 3ketoi jer..tp xpelah setel gak suma

klik2 my nuff

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...