Sunday, July 17, 2011

Sweet Pineapple Coctail@Koktel Nenas

Assalamualaikum dan selam berhujung minggu suma...
Petang2 layan minuman sejuk nan menyegarkan bagus gak ni tambak lak cuaca teramatlah panas kat bumi Pulau Mutiara ni.Koktel nenas ni saya wat pagi tadi, pastu dinginkan dalam esbok.Sedang elok jer sejuknya untuk lunch.Hari ni lunch kat umah jerr.Tapi jap lagi nak kuar gak ronda2 hehehe..aktiviti biasalah..Saya gunakan nenas madu untuk wat koktel ni.Si Nisa yang tak nenas pun minum gak...memula amek setengah gelas pastu tambah lak..hehehe.Pasni kalau ada lagi stok buah nenas yg adik sy angkut dr kampung, blehlah wat lagi.Saya tengok resepi ni umah kak rosa.Resepi asal dari che iza myR. Thxs utk kedua2nya.
best ni layan time cuaca panas terik..

Resepi Sweet Pineapple Cocktail@Koktel Nenas

Bahan-Bahan

  •  Sebiji nenas
  • 1 liter air
  • 100 gm gula (3/4 cwn)
  • 50 gm gula batu (nak manis lebihkan gula)xboh
  • Sedikit pewarna kuning

Cara-cara

  1. Potong nenas dalam bentuk kiub
  2. Masak nenas yang telah dipotong bersama gula, air dan pewarna. Masak sehingga nenas lembut.
  3. Siap untuk diminum, Cuma perlu tambah air batu sahaja ( tapi tunggu air nenas tu sejuk dulu). Boleh juga masak nenas tadi lebih lama hingga airnya jadi pekat macam air gula. Simpan dalam fridge boleh tahan 3 bulan.
  4. Nak best lagi boleh tambah nata de coco.

15 comments:

Deliah's Deli said... Balas

bergoncang iman. :))

ijayuji said... Balas

Salam kak lina! ya Allah! akak nak tahu tak, kita td g pasar nmpk lah nenas besor2 sebijik tuu(mmg dah angan2 nak buat koktel nenas lah ni) Tapi bila nmpk nenas tu kan kita terpkir, nak buat apalah dgn neas ni yaaa, abis n puas pkir tak dpt jawapan nak buat apa kalau beli nenas sebijik tuuu, ni dah nmpk akka buat BARUUUUUU teringattt! nak buat koktel rupanyer! menyeasal betull tak beli! sbb kalau kat supermarket dah lah mahal pastu kecik jerrr :D terliur kita :D

lina_pg said... Balas

Del> Panas2 xleh tahan tengok minuman sejuk ni hehehe

Chik Mimi said... Balas

linaaaa sedapnya ,nak g jenjalan ke mana tu ce cite hahahah besday akak ari jemaat

lina_pg said... Balas

ika> wslm ika.akak pun kdg2 camtu gak, bila mak nak bg nenas ni ckp xmo dh sbb xtaau nk masak apa,selain gulai ikan kering.. rupanya bila wat camni sedap rupanya..

esok gi market kna beli nenas tu..

lina_pg said... Balas

chik mimi> hehehe..nak gi Tesco jerr..petang2 ni ngukur jap jerr..

oic last friday besdaynya..hepi belated besday ya

Adry@Daun said... Balas

Mai jln2 ptg ni mmg takdak tujuan lain...semata-mata ingin merasa keenakan koktail nenas barang segelas dua...
P/s : Gelas nk yg mcm dlm gmbr tu..haha..

Kak Sam said... Balas

Nak buat juga. Agak2 sebiji nenas tu saiz yang mcm mana yea kak.

Nieza said... Balas

sedapnya kak..slurrppp haha nieza pun jap lagi nk kuar ronda-ronda juga...:)

Anna Qawina said... Balas

teringin jugak nak hirup...

lina_pg said... Balas

adry> mehlah..ada simpan sket lagi..oic nk lam gelas tu gak..bleh jerr..gelas langkawi mariii tu ngee

lina_pg said... Balas

kak sam> nenas yg sy buat tu size kecik jerr tp nenas madu mmg sedap n manis

lina_pg said... Balas

nieza> sedap layan time cuaca panas bukan musim panas ya..kat mesia ni ada musim buah n musim tengkujuh jer hahaha

lina_pg said... Balas

anna> meh la joint

Kak Rosaliza said... Balas

nyaman dpt hirup segelas koktel nenas ni, mmg sedap di minum sejuk2, akk pun dh lama tak buat, hari tu masa ada nenas tak ingat nk buat hehehe

klik2 my nuff

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...