Friday, December 23, 2011

Nasi Minyak

Assalamualaikum..
Siaran tertunda disebabkan kebizian.Bz ngan apa pun xtau la...Dah seminggu nak wat n3 ni asyik tertangguh.Tapi sebab dah janji nak boh resepi, kite tepek je lah.Ekceli nasi minyak tadak apa spesel pun main campak2 jerr..sesedap rasa hehehe

RESEPI NASI MINYAK JUS OREN
  • 1 kg beras (dibasuh dan ditoskan)
  • Air sama sukatan ngan beras (10pot beras=10pot air)
  • 1/2 cawan mentega/majerin/myk sapi
  • 1 labu bawang besar (dihiris)
  • 2 ulas bawang putih (dihiris)
  • 1 batang kulit kayu manis
  • 5 biji bunga cengkih
  • 2-3 kuntum bunga lawang
  • 2-3 biji buah pelaga
  • 2 kiub pati ayam
  • Sedikit kismis
  • 1 cawan susu cair )
  • 2-3 sm jus oren sunquick
  • sedikit daun ketumbar dan gajus
  • sedikit pewarna kuning
  • 2-3 helai Daun pandan simpul
Cara-cara :
  1. Panaskan mentega dan kemudian masukkan bunga cengkih, bunga lawang, kayu manis dan buah pelaga bersama bahan dihiris hingga berbau wangi.
  2. Kemudian masukkan daun pandan bersama kiub ayam, air dan susu cair serta jus oren
  3. Biarkan mendidih kemudian masukkan beras.
  4. Setelah nasi agak kering,kecilkan api buat lubang dgn belakang sudu,titiskan pewarna kuning
  5. Tutup periuk dan tunggu hingga nasi masak
  6. Setelah nasi masak, gembur2kan nasi menggunakan garfu. Taburkan kismis,daun ketumbar dan gajus.

14 comments:

Kamsiah said... Balas

tak pernah cuba lagi nasi perisa oren(sunquick) mcm ni

Zaliedana said... Balas

Assalam kak lina,wah nasi mnyak letak oren sunquick mesti best nih,xpernah lak lagi wat nasi letak nih,selalu wat air jerla..Kale oren yg sweet jer kak..

EmbunRosaliza said... Balas

Assalam..emmm dap2nya nasi minyak perisa oren ni, td akk pun nak n3 nasi minyak gak, tapi lum letak embun lagi heheh. Cantik hesder baru tu

ezzyra said... Balas

akhirnya ade jugak n3...lma betol sepi 2...heheh..
rasa nasi 2 pon rasa oren la ek..

Kak Sam said... Balas

Pergh bestnya kak. bila le nak mula beroperasi buat nasi ala2 gini balik

lina_pg said... Balas

kamsiah> sedap nasi ni ada rasa masam2 manis jus oren tuh..

lina_pg said... Balas

CT> wslm, bila letak jus oren lagi sedap taw CT.Taklah rasa nasi tu plain jerr

lina_pg said... Balas

kak rosa> wslm..hehehe akak dah mkn nasi ni kan?tapi bukan yg dalam picas nilah.Menunya sama cuma ulang siar jer

lina_pg said... Balas

ezzyra> menyepi sbb kemalasan teramat sgt nak n3..

lina_pg said... Balas

kak sam> sedapp..hmm time ct pjg bleh la menerai nasi2 cenggini

Chik Mimi said... Balas

lina kak baru nak mengendeng udah pinish ye,sodih sob sob
psst dah pecah dara ke piyuk tu?

lina_pg said... Balas

chik mimi> sememangnya udah lamaaaa benar pinishnya hehehe

masih dara sunti lag piyuk tuh..ntah bila nk upacara perasmiannya

HaSue said... Balas

Salam rindu di angin lalu kak lina..hehee..
meh tukar nasi minyak akak ni ngan nasi baryani batu pahat tp made in sarawak..haha..
pernah nampak org india masak kat tv buh oren sunquick..lenkali leh try resepi kak lina ni lak..nampak sedap tu

norlieharumaini said... Balas

sdapnya nampak nasi ni..

klik2 my nuff

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...