Thursday, April 12, 2012

Bubur Jagung

Assalamualaikum
Salam siaran, sinambungan biji sagu terkecil tu dah selamat ke dalam bubur jagung ni.Cantik halus jer hasilnya.Hmmm kalau wat puding sagu ke rasanya menarik gak dengan size yg chumil tuh.Bubur jagung kali ni wat yang kaler putih suci gitew.Kalau dulu wat yg gn gula melaka, tp this time guna gula putih ajerr. Memang sedap.
kalau bubur cenggini, peberet my laling.Anak2 kureng minat sket

RESEPI : BUBUR JAGUNG

Bahan - bahan :
  • 4 tongkol jagung (ambil biji) 
  • 3/4 cawan gula pasir (sesedap rasa)
  • 2 helai daun pandan simpul
  • 1 kotak kecik santan pekat (linapg gn ayam brand 200ml kot)
  • Biji sagu
  • Secubit garam
  • Air secukupnya
Cara
  1. Rebus jagung hingga empuk (lebih kurang 8-10minit)
  2. Masukkan daun pandan dan gula.Tunggu hingga gula hancur
  3. Masukkan santan, biji sagu dan garam kacau hingga sagu bertukar jernih.
  4. Tutup api

11 comments:

ezzyra said... Balas

sdapnya bubur jagung...

Acik Erna said... Balas

lina..terua acik nak pi cari jagung nak buat bubur..he he..tapi acik kalau bu bur jagung..teringat kan durian la pulak

Adry@Daun said... Balas

Bubur apa mkn dlm cawan tu? Buh la dlm mangkuk besaq..baru cukup. Ni bks kecik beleh jah, dua tiga suap dah abesss....

KakAsma said... Balas

Lina,
ritu akak pun buat bubur jagung.tapi buat tak banyak..mmg sedap sesekali makan bubur gini..

Norzie hany said... Balas

Sedapnya bubur jagung isi sagu telur ikan(sagu kecil)

hani@debumelukut said... Balas

feberet akak jugak ni...

EmbunRosaliza said... Balas

lamanya tak mkn bubur jagung, anak2 kat umah ni mmg suka bubur jagung, tappi mamanya yg kureng rajin. cantik je nampak sagu kecil tu

Amie said... Balas

Assalamualaikum Lina,
sedapnya bubur jagung... guna jagung segar lagi tu, mesti harum je baunya ye... Kak Amie kalau masak bubur jagung terpaksalah pakai jagung tin aje...

MiZi said... Balas

habis dah la pasni saya x leh nak meniaga jagung dalam cawan dah la... ada persaingan dah sekarang... hehe

Percutian Solo Yang RARE

Chik Mimi said... Balas

lama akak tak buat ni lina ,fave DH akak jugak

Nieza said... Balas

assalam kak, lama tak singgah sini, sedapnya tgk bubur jagung ni...lama tk mkn:)

klik2 my nuff

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...