Monday, June 18, 2012

Kari Kepala Ikan

Assalamualaikum...
Agak lama jugak tak masak kari kepala ikan..sekali sekala layan kari kepala ikan ni memang sedap.Tambah lak bergandingan ngan ayam goreng berempah dan sambal belacan hasil 'tumbukka' adik bongsuku ezyra hehehe.Menu ni suma kalau makan ngan nasi kukus mmg sedap tak hengattt..memandangkan tiada kerajinan..layan ngan nasi tanak aje hahaha.
sedap taw kari kepala ikan..tambah lak yang tanpa santan camni..

KARI KEPALA IKAN
By : linapg.blogspot.com
Bahan - Bahan:
  • 2 ketul kepala ikan jenahak  (dibelah dua)
  • 2 paket kecil rempah kari ikan (jadikan pes)
  • 1 sudu kecil serbuk kas-kas
  • 1 sudu kecil halba campur
  • 2 sudu makan cili giling
  • 2 sudu makan gula merah
  • 1 labu bawang besar (dihiris nipis )
  • 6 ulas bawang merah ( tumbuk )
  • 2 ulas bawang putih ( tumbuk )
  • 1 cm halia ( tumbuk )
  • 2 kuntum bunga kantan ( dibelah 4)
  • 2 biji cili merah
  • Sedikit daun kesum
  • 2 biji buah tomato dibelah empat
  • Daun kari
  • Kacang bendi
  • Minyak 
  • Air asam jawa
  • Garam dan perasa 
  • Air secukupnya
Cara Penyediaan:
  1. Tumiskan bawang besar, daun kari  dan hamba campur hingga sedikit layu dan wangi masukkan bahan tumbuk.Tumis hingga garing.
  2. Masukkan cili giling tumis lagi.Masukkan rempah ikan tumis hingga pecah minyak
  3. Masukkan air asam jawa. Kacau sebentar.
  4. Masukkan air ikut suka banyak mana.Masukkan garam & perasa, reneh sehingga kuah kelihatan pekat.
  5. Kemudian masukkan kepala ikan,daun kesum dan bunga kantan.Simbah2kan kuah ke atas kepala ikan.Sesuaikan rasa
  6. Masukkan kacang bendi, cili merah dan tomato.Kacau sekejap. Tutup api

20 comments:

SURIA AMANDA said... Balas

i kalau bab kari terror makan jer..buat mmg confirm x jadi punya..x sesedap mcm my mum masak...

zila norazila said... Balas

sedapnya..lg2 buh bendi wahhh terliur tgok:)

Kak rose said... Balas

memang sedap lawan sambal belacan, ikan masin n nasik hangat yg lembik sikit..

Amie said... Balas

adeeehhh deeiii Lina! Tang kepala ikan jenahak ni, kita nak cungkil matanya.... sedapnya! Sedap sangat masak kari oooo

Acik Erna said... Balas

salam lina..kari kepala ikan jenahak..memang sedap sangat tu..

Norzie hany said... Balas

Sedapnya makan dgn nasi panas2...fav saya ni.

khairiah khaizu said... Balas

kari kepala ikan....mmg sedap tu, tgk dh tau sedapppp,tp saya kalo mkn selalu kena perli dgn kawan2 sbb suka mkn kari kepala ikan tu psl asyik lupa jeee...sabar je la kan...hihi

ogyep yummy mellow said... Balas

salam kenal... pekat kari kepala ikan tu... sukeeeee..

FnF Simple Life said... Balas

hmmm...terliur

KakAsma said... Balas

eee sedapnyer makan kari kepala ikan gini...
lama tak masak,bukan aper tak cukup 2 keping kena berkeping keping...boleh cuba nnti resipi nie sbb ada daun kesum dan bunga kantan..

lina_pg said... Balas

Suria Amanda> Masakan bonda mmg yg terbaik..sesiapa pun xleh lawan kan?

Zila> saya suka makan bendi..tambah lak yg masih rangup tu..tu yg letak byk2 hehehe

kak rose> mmg betul tu.lawan ngan sambal belacan..ulaman siket mmg sedap

lina_pg said... Balas

Amie> eh sama la kite bab mata tu mmg suka sangat korek2 hahaha..seb baik kat umah org lain tak bape..tak yah nak berebut hahaha

acik> ni pestaim gn jenahak biasa wat ikan merah jer..lagi sedap la

Norzie> layan ngan nasi panas mmg best..

lina_pg said... Balas

Khariah> makan sket2 dah...amek rasa jerr hihihi

ogyep> salam kenal juga..saya suka kuah yg pekat2 camni

FnF> :)

lina_pg said... Balas

kak asma> ni kari kepala ikan kacukan ni..ala mamak dan juga nyonya..seda[ ada aroma daun kari,daun kesum dan bunga kantan

EmbunRosaliza said... Balas

Assalam nape semalam tak nampak n3 ni, ada juga mai cnp resipi ayam masak padang huhu.

Sedap nampak kari ikan tu, akk tak pernah buat kari tanpa santan macam ni, mcm mana rasa ek pasti sedap juga

lina_pg said... Balas

kak rosa> wslm..n3 menjamu tetamu hehehe.Akak boh jer kari 2paket kecil..kalau terpedas sket,adjust ngan gula merah/nise..masam lak boh air asam jawa br pekat..jgn gn asam keping lak xbest arr..apa yang penting..sedapppp

Nieza said... Balas

waduhhh...sedapnya kari ni kak.my fav kari ni kalau mkn memang saya meratah jer kepala tu suka yg bahagian pipi kepala ikan tu..hehe

Mamasya said... Balas

Salam.kalau kari kepala ikan mmg sedap... mkn dg nasi sikit je...meratah yg lebih. tp di Cairo ni tak da jual kepala ikan...kena beli sekor ikan besar baru dpt buat kari..

Nur-nba said... Balas

Salam.. Apa khabar Kak Lina?
Terliur melihat kari kepala ikan ni. Saya memang peminat kepala ikan.. Selalu masak ikan merah dan ikan mayung je.. jarang masak ikan ni.

lina_pg said... Balas

Nieza> tang pipi tu mmg best kan nieza..akak suka gak bahagian tu

mamasya> wslm, oic kat cairo tak jual kepala saja eh..mayb murah kot sana tu yg depa jual sekoq terus..

Nur> wslm..alhamdulillah sihat..kalau nk compare ikan merah ngan jenahak ni..jenahak up sket hehehe..

klik2 my nuff

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...