Monday, June 4, 2012

Puding Sagu Pelangi@Sago Pearl Pudding

Assalamualaikum...
Lama sungguh rasanya tak wat puding yang menguji skil.Tangan pun dah keras kejung..ke laut lah hasilnya...Sambil dok belek2 bahan2 dalam gobok (belek sebab nak buang rasanya banyak yg dah exoired huhuhu) tetiba ternampak sagu kecil ada lagi sagu ni..stok agar2 memang sentiasa ada kat uamh..godek2 la buat puding sagu pelangi ni.Dalam mood wat puding ni kemalasan tu tetap ada huhu..kali ni wat tadak sukat2 adunan bagai..main tuang dalam mangkuk agak2 jer..tu yang hasil  jadi 8 lapisan..pastu ketebalan setiap layer sesedap rasa hahaha..Meh la layan picas..ari ni rajin sket snap ngan kamera..

 
posing cam biasa..penuh disiplin beratur bongkah puding ni
kaler pink menten layer paling atas..suka sangat kaler pink
ala-ala kuih lapis gitew

PUDING SAGU PELANGI@SAGO PEARL PUDDING
Bahan-bahan :
  • 1 cawan biji sagu
  • 1 liter air
  • 20 gm serbuk agar-agar
  • 1 cawan gula pasir 
  • 3 helai daun pandan 
  • 1 tin susu cair 
  • 200 ml santan pekat (lina pg gn ayam brand)
  • 4 jenis pewarna kegemaran
  • secubit garam


Cara :
1. Rendam biji sagu selama 2 jam. Kemudian rebus hingga biji sagu menjadi jernih(Saya masukkn beberapa titis olive oil ke dlm air rebusan sagu)Tuangkan ke dalam tapisan dan cuci di bawah air mengalir utk membuangkan kanji dan mengelakkan ia melekat-lekat.
2. Bahagikan biji sagu kepada 6 bahagian berasingan dan warnakan 3 bahagian berbeza-beza dengan pewarna kegemaran anda. Lagi 3 bahagian sagu biarkan pada keadaan asal.
3. Masukkan 1 liter air bersama serbuk agar-agar, gula, santan dan daun pandan ke dalam periuk dan masak hingga mendidih.
4. Masukkan susu cair.Kemudian tutup api
5. Cedok 200 ml larutan agar-agar dan masukkan ke dalam 1 bekas sago tanpa warna. Kacau rata dan tuang ke dalam acuan yang telah dibasahkan dengan air. Biar keras seketika dan kelar permukaan agar-agar dengan pisau.
6. Cedok 200 ml larutan agar-agar lagi dan masukkan ke dalam 1 bekas sago dengan pewarna dan kacau rata. Tuang perlahan ke atas lapisan pertama tadi. Biarkan keras seketika sebelum mengelar permukaan agar-agar dengan pisau.
7. Ulangi langkah 5 & 6 beberapa kali sehingga habis semua larutan agar-agar dan biji sago digunakan. Sejukkan di dalam peti ais...


NOTE:
Untuk setiap lapisan lina pg masukkan ke dalam freezer (1-2min) suhu max. Supaya puding cepat membeku

33 comments:

ezzyra said... Balas

rajinnya buat byk kaler..

ME said... Balas

creative ..

myda_ahmad said... Balas

salam linapg...
cantik kuih tu....berkaler2 lg....

Ummi said... Balas

Assalam Lina, nampak cukup menarik puding sago ni...kebetulan sagu banyak kat dapur, tinggal kerajinan je tgh dicari2 nih...hehehe..

Nazrah said... Balas

Menarik sungguh caler pink tu... potongan pun cantik sama dan tersusun

azian said... Balas

cantik...anak2 mesti suka ya...

ady said... Balas

as-salam
cantiknye..

lina_pg said... Balas

Ezzyra> Saja lama tak wat puding ni..layan tekak budak2 hehehe

ME> thanks

myda ahmad> suka main water kaler hihihi

lina_pg said... Balas

kak Ummi> wslm, saya pun sama kak ummi,sian tengok sagu dalam gobok tu yg godek2 wat puding ni,kalau ikut ati malas gak hehehe

Nazrah> peberet kaler kak lina tu hihih

lina_pg said... Balas

azian> Betul tu..berjaya menarik perhatian anak2..berbaloi melapis bila tgk ank2 suka makan

ady> wslm ady, thanks

Mamasya said... Balas

Salam Lina.cantiknya puding sagu pelangi ni..warna ceria dan kemas potongannya. sedapnya dpt mkn yg sejuk....

lina_pg said... Balas

Mamasya> wslm..cuaca kat mesia ni panas sangat..layan puding ni sejuk sket anak tekak.Thanks mamasya :)

zarin said... Balas

cantiknyaaa puding! i know i wont be able to do that..tanganku amat keras kejung hahaha

lina_pg said... Balas

zarin> pekaba? lamanya tak menyinggah sini..missed you..samalah tgn ni pun dah keras kejung dah lama tak memuding

mama sara nur said... Balas

assalam Lina
salam kenal
sangat2 cantik, menarik lapis2 ada sagu, mesti sedapkan
firstime akak tgk ni, minta izin cp resepi ye

lina_pg said... Balas

Mama Sarah Nur> wslm, thanks sudi singgah kat blog saya ni.Sedap puding ni rasa lemak2 manis..silalah kopi..nnt bleh kongsikan picas ya ;)

Qasey Honey said... Balas

sgt sempurna kejadian puding sagi tu...kalernya pon sgt mnarik...myelerakan n nmpk sedap...nk cuba jugak nti..

lina_pg said... Balas

Qaseh honey> terima kasih..sedap tau

Nur-nba said... Balas

Warna puding ni sangat menarik.. :)

lina_pg said... Balas

Nur-nba> tenkiu nur

hana said... Balas

mak aiii cantiknyer kejadian puding nih... kemas jer... klu akak buat jd apa gaknyer yer?? hihihi

ayunalisa said... Balas

assalam..nmpk dh nk berasap smula dapo kak lina ni..bgus3..ade pningkatan..hihi..rajinnya nk melayer tu.. tak terbuat lg ayu yg layer2 ni.. tomei...

lina_pg said... Balas

hana> versi warm up dapur hana..lama tul selimut senyap sunyi jer huhuhu.

lina_pg said... Balas

Ayu> wslm..yess enjin baru stat..maklumlah cuti sekolah ni abah kena gi skoloh pulak..kena dok diam2 kat umah tu yg memuding tu..kalau abahnya ada,mana nak lekat kat umah keje ngukur super market, tak pun cuti2 mesia hihihi

tun_telani said... Balas

Salam kak lina ^^
cantik sgtt!!! tun selalu kagum dgn org yg rajin melapis2 nih. tun jenis yg kurang kesabaran, lagi2 kalau jenis agar2, sbb nk kene sejukkan setiap lapisan.. mmg pemalas betul, makan je rajin. hihi..

lina_pg said... Balas

Tun> wslm..tak rajin sangat pun tun..sian kat sagu tak abes2 lagi tu..seb baik benda tahan lama

Acik Erna said... Balas

SalAm lina.cantiknya puding.ni keje rajin ni lina. He he.acik memang tak pandfai nak melapis ni.nampak sedap.kalau acik nak cuba ni.nak letak 2 warna je atas senang. Sekali lapis je kan

EmbunRosaliza said... Balas

Assalam..wow rajinnya melapis, akk ni bab2 melapis mmg kureng sangat rajinnya, nak juga rasa. Nnt suatu hari boleh juga buat ni, tapi kena rajin tahap maksima

lina_pg said... Balas

acik erna>xrajin mana pun acik..lama xwat puding ni.Yg seronoknya ank2 suka mkn.

lina_pg said... Balas

kak rosa>wslm,boleh jer.sng je rcp ni.cpt plak tu.nnt bleh la ngetest

rostina76 said... Balas

salam kenal linapg. cantik & menariknya puding sagu colorful ni. rasa tergoda plak nak mencuba. ros minta izin copy ye. nanti blh tayang kat lina pg (bagi markah jadi ke tidak ).hehe

~~MyRaA Si GaDis OrEn~~ said... Balas

tq 4 share resepi...weekend nti nk try buat..harap menjadi la pudding sy nti...=)

Aliana's Home Made Cookies said... Balas

MAVELOUS... CANTIK..KALER-MALER.. NI HANYA CIK PUAN YG RAJIN JER BOLEH WAT NI... TP.. KAK MID NAK TRY GAK LA.. TENTU ANAK-ANAK SUKA SEBAB..WARNA PELANGI....TQ LINA

klik2 my nuff

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...