Wednesday, September 24, 2014

Resepi Daging Goreng Jintan

Assalamualaikum...
Kembali bersiaran...pagi ni hujan turun lagi dengan penuh jayanya..kemarin tidak selebat pagi ni...Seronoknya kalau mampu tarik selimut dan sambung mimpi indah hehee...Tapi apakan daya banyak tugasan yang menanti..Sementara maisarah masih, bolehlah buat n3 ringkas..janji ada hidangan yang menanti tetamu2 TMK ni...
Okey arini saya nk kongsikan resepi mudah ajer tp sedap..tengok ct dah berulang2 kali buat dan menayang sakan di fb..okey kite pun terpengaruh juga kikiii...tengok dgg ada sket jer..boleh la untuk sekali makan kami sekeluarga...
Sudah menjadi kebiasaannya saya, walaupun resepi mudah jer..tp saya tetap akan gugel jugak..mencari info2 lain..owh rupanya tuan tanah resepi ni ialah kak Ayu (Curlybabe's) terima kasih untuk kedua2 pakar masak ni...Saya panjangkan resepi kat sini pulak
simple...yet tasty

RESEPI DAGING GORENG JINTAN
Sumber Cuci Mata : ct (DZ)

Bahan-Bahan A:

  • 300g daging dipotong nipis (LiNa Pg gn dgg batang pinang)
  • 1 sudu teh jintan manis biji (tumbuk)
  • 1/2 sudu teh lada hitam (tumbuk)
  • 1 sudu teh serbuk jintan putih biji (tumbuk)
  • 1 sudu teh serbuk ketumbar biji (tumbuk)
  • sedikit kunyit

Bahan-Bahan B:

  • 1 tangkai cili merah (potong)
  • 1 biji bawang besar (potong bulat)
  • 1 tangkai daun sup (LiNa Pg xletak-xde stok)
  • 1 tangkai daun bawang (LiNa Pg ganti dgn pudina)
  • 2 sudu minyak menumis
  • sedikit cuka
  • sedikit kicap
  • garam + perasa secukupnya (LiNa pg masukkan sos tiram)

Cara-Cara:
  1. Tumis bahan A (kecuali daging) hingga garing dan naik bau.
  2. Masukkan daging dan semua bahan-bahan lain.
  3. Masak dengan api perlahan hingga daging empuk.
  4. Sesuaikan rasa.Tutup api.Hidangkan bersama nasi putih

3 comments:

Bbwana adienia said... Balas

menggodanya daging tu kak..geram tau tengok.. :)

Ayu said... Balas

Assalam Lina,
waduhh..alhamdulilah..lauk ni juga favourite anak2 akak..thank you sudi mencuba..:)

ps..actually recipe asal dari mesra.net..tapi akak dah adjust ikut selera..heheh

mama sara nur said... Balas

Assalam
Suka sukaa hehee
Sedappp terliur sudah ni
Akk memang suka daging

klik2 my nuff

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...