Monday, February 23, 2015

Resepi Nasi Beriani Ayam

Assalamualaikum...
Nasi Beriani ni dah macam signature dish dah...Bila ada sedikit kerajinan terus buat nasi beriani bersama setnya..Cuma kali ni saya buat ringkas sedikit masukkan ayam terus ke dalam nasi sbb tak banyak nak sediakan..Nnt terkejar2 nk ambil Maisarah balik tadika..Bayangkan kol 9am sampai umah pas hantar dia...terus pecut masak ni..kol 11.30am kena siap2 kuar untuk pick dia blik tadik..Betapa kalutnya buk supir ni huhuhu..
Anak2 suka makan nasi dan ayam, jadi saya masuk ayam dalam nasi xperlu lagi nak sediakan ayam masak merah atau apa2 menu ayam...Haa kan senang tu..Aksesori tambahan ialah Beriani kambing lerr dan acar mentah..Jadi la tu...
Okey x?rasa terancam diet x?Gambar agak kucar kacir sbb saya xmo snap lelama nnt sejuk lak nasi dan lauk tu...snap lebih kurang jer..terus santap

RESEPI NASI BERIANI
By : LiNa Pg

BAHAN-BAHAN:
  • 4 cawan beras basmati ( cuci bersih dan rendam ~20min)
  • 4 cawan air rebusan ayam (boleh guna air biasa jer)
  • 2 paket rempah beriani maggi ( jadikan pes)
  • 1/2 ekor ayam (potong ikut suka)
  • Rempah tumis 4 beradik (Bunga lawang, b.cengkih,pelaga,kulit kayu manis)
  • 1/2 cawan susu cair
  • 5 ulas bawang merah (mayang halus)
  • 1 kiub ayam maggi
  • 3 helai daun pandan simpul
  • Daun pudina, kismis, gajus & daun ketumbar ( hiasan)
  • Minyak sapi / minyak masak / mentega

CARA PENYEDIAAN:
  1. Panaskan minyak,tumiskan bawang merah & rempah 4 beradik hingga wangi dan sedikit garing
  2. Masukkan pes rempah beriani, tumis lagi hingga pecah minyak.
  3. Masukkan ayam, gaul ayam bersama rempah tumisan.iarkan hingga ayam separuh masak.
  4. Masukkan beras, kacau sebati ngan rempah2 tersebut.Kacau hingga beras separuh masak al dente
  5. Masukkan air, susu cair, kiub ayam, daun pandan, kismis dan gajus. Simpan sedikit ksmis n gajus utk hiasan
  6. Tunggu hingga nasi kering (kacau sekali sekali).Bila nasi kering kecilkan api tggu hingga nasi masak (seperti msk nasi biasa)
  7. Bila nasi masak, gembur2kan nasi dan masukkan daun pudina. Daun pudina akan membangkitkan aroma nasi beriani ni.
  8. Taburkan kismis, gajus, daun ketumbar sebagai hiasan

4 comments:

Bbwana adienia said... Balas

wana memang tabik ngan akak sebab walaupun suntuk masa tapi masih boleh siapkan nasi beriani ngan kawan2nya..hebat la akak..nak juga datang umah akakkkkk!!!

sud@is said... Balas

Tq lina bagi resepi ni...nnt senang2 boleh la buat...

sriayu said... Balas

Nak cuba utk msk tgh ni..tq ya share resepi

sriayu said... Balas

Nak cuba utk msk tgh ni..tq ya share resepi

klik2 my nuff

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...